dinsdag 18 januari 2022

Digitaal

Op 1 juli 2021 heeft het HobbyCentrum Boxtel (HCB) een verzoek bij het college ingediend voor financiële ondersteuning vanwege de gevolgen van corona. Omdat een reactie vanuit de gemeente uitbleef, heeft het HCB op 10 november 2021 een tweede brief gestuurd. Dit maakt dat het college een besluit moet nemen over de coronacompensatie aan het HCB.

1. Een éénmalig bedrag van € 5.000 aan corona-compensatie beschikbaar te stellen aan HobbyCentrum Boxtel.
    2. Dit bedrag te dekken uit het 5e corona-compensatiepakket voor buurt- en dorpshuizen.

In het beleidsprogramma heeft het college afgesproken om een nieuw bomenbeleidsplan vast te stellen. In juni 2021 heeft het college besloten om bij het opstellen van het nieuwe
    bomenbeleidsplan de boombescherming (kapvergunningenstelsel) uit te werken volgens het Groene kaart-model. Voorliggend Bomenbeleidsplan Boxtel 2022-2040 in combinatie met de Bomenverordening Boxtel 2022 geeft invulling aan deze besluiten. Het Bomenbeleidsplan Boxtel 2022-2040 is de opvolger van het oude bomenbeleidsplan
    (Beeldbepalend groen in de tijd, 2007). In de afgelopen jaren is er veel veranderd: de inzichten op de maatschappelijke waarden van bomen zijn sterk toegenomen en met de
    woningbouwopgave is het belang van een duurzame langetermijnvisie op het bomenbestand groter dan ooit. Het doel van dit bomenbeleid is om de kwaliteit van de leefomgeving te handhaven en te versterken. Een belangrijk aspect is het uiterlijk aanzien van de gemeente. Maar veiligheid, ecologische/maatschappelijke waarde en duurzaamheid spelen uiteraard een grote rol. Dit bomenbeleid sluit aan op de cultuurhistorische, landschappelijke, ecologische en stedenbouwkundige waarden van onze gemeente, met een focus gericht op kwaliteit. Daarnaast is in dit plan rekening gehouden met de gebruikers, particuliere belangen en de toekomst. Het beleidsplan heeft als doel om ons standpunt duidelijk weer te geven, namelijk hoe we als gemeente de komende jaren met onze bomen willen omgaan zodat we bijdragen aan het duurzaam verhogen van de leefbaarheid in Boxtel.

1. In te stemmen met het Bomenbeleidsplan Boxtel 2022-2040.
    2. In te stemmen met de Bomenverordening Boxtel 2022.
    3. In te stemmen met de procedure Groene kaart.
    3. Het beleidsplan, bomenverordening en procedure ter vaststelling aan de gemeenteraad aan te bieden.

1. In te stemmen met het bomenbeleidsplan Boxtel 2022-2040.
    2. In te stemmen met de bomenverordening Boxtel 2022.
    3. In te stemmen met de procedure Groene kaart.
    4. Het beleidsplan, bomenverordening en procedure ter vaststelling aan de gemeenteraad aan te bieden.

.

n de raadsvergadering van 20 april 2021 is de motie Toegankelijkheid Rechterstraat aangenomen. Het college is gevraagd om zo snel mogelijk na oplevering van de nieuwe Rechterstraat een kentekenscansysteem te installeren, (nieuw) uitstallingsbeleid in te voeren en een uitvoeringsplan voor handhaving op te stellen, gebaseerd op het advies van de Taakgroep smalle Rechterstraat. In de raadsinformatiebrief informeren wij de raad over de stand van zaken op deze onderwerpen en welke acties we hebben uitgevoerd of in gang zijn gezet.

1. Bijgevoegde nadere regels voor uitstallingen in het Centrum van Boxtel vast te stellen.
    2. Bijgevoegde raadsinformatiebrief over toegankelijkheid van de Rechterstraat vast te stellen en ter kennisname te verzenden naar de raad.

n de legesverordening 2022 die de gemeenteraad in december jl. heeft vastgesteld, wordt nog uitgegaan van de maximumtarieven van reisdocumenten en rijbewijzen die het rijk voor 2021 heeft vastgesteld. Inmiddels zijn de maximumtarieven voor 2022 bekend. In de leges- verordening is bepaald dat voornoemde tarieven door uw College gewijzigd kunnen worden. Voorgesteld wordt de tarieven conform de wettelijke maxima te wijzigen.

1. De "Verordening tot eerste wijziging van de Legesverordening 2022" vast te stellen.