dinsdag 15 februari 2022

De Rijksoverheid stelde een Nationale Omgevingsvisie (NOVI) op. Een belangrijk onderdeel gaat over ‘verstedelijking en verstedelijkingsopgaven’. Dit heeft alles te maken met wonen, werken, bereikbaarheid, klimaatadaptatie, economische ontwikkeling, energietransitie, recreatie, duurzaamheid, gezondheid en de groene omgeving in de stedelijke regio. In Brabant ligt een forse verstedelijkingsopgave. Reden om als Brabantse partners met het Rijk en de Waterschappen gezamenlijk te bepalen wat er nodig is voor een duurzame verstedelijking

1. Kennis te nemen van de brief van de Bestuurlijke Stuurgroep over het verstedelijkingsakkoord stadsregio ‘s-Hertogenbosch;
    2. In te stemmen met de Raadsinformatiebrief over het Verstedelijkingsakkoord met als bijlage de brief van de Bestuurlijke Stuurgroep en via de griffie door te leiden naar de gemeenteraad.

Bij extreme weersituaties en een hoge waterstand in de Maas stromen er gebieden onder water. In de Hoog Waterproblematiek rondom den Bosch, HOWABO 1.0 is dit al voor een gedeelte opgelost of nog in uitvoering. Gezien de klimaatverandering zijn de huidige maatregelen onvoldoende. De gemeente is gevraagd mee te denken aan een oplossing om wateroverlast zoveel mogelijk te voorkomen. HOWABO 2.0 is twee jaar geleden gestart vanuit de waterschappen. De provincie en gemeenten Boxtel, Vught, Sint-Michielsgestel, 's- Hertogenbosch en Heusden zijn daarbij betrokken. Ambtelijk is de situatie uitvoerig besproken en er zijn mogelijke oplossingen opgehaald en in een bouwstenenboek verzameld. Om de samenwerking te structureren is een intentieverklaring opgesteld. Communicatie over de voortgang is belangrijk, vanuit de samenwerking is een informatiebrief ten behoeve van de raad opgesteld en een persbericht gemaakt.

1. Informatiebrief HoWaBo voor kennisgeving aan te nemen en door te sturen naar de raad.
    2. Kennis te nemen van de intentieverklaring.
    3. Te besluiten zoveel mogelijk mee te werken aan mogelijke maatregelen, integraal te denken vanuit de samenwerking HoWaBo, met in achtneming van de beschikbare capaciteit van de organisatie MGD. Besluiten over het gebruik van de ruimte worden niet binnen HoWaBo gemaakt.

2. Kennis te nemen van de intentieverklaring.

Onze WSW instelling (WSD) sluit jaarlijks de boeken met een voordelig resultaat. Gevolg is dat de deelnemende gemeenten dividend wordt toegekend. De dividendmiddelen blijven bij WSD totdat ze worden ingezet door de gemeente. De afgelopen jaren is het positieve resultaat gestort in de algemene reserve en in de balans als vordering opgenomen op de WSD. Wanneer we het dividend willen inzetten, dan is er in de begroting niet langer budget beschikbaar om de vordering op WSD voor het dividend af te boeken. Bij inzet van dividend ontstaat dan een dekkingsprobleem. Daarom stellen we voor om eenmalig het resterende bedrag aan dividend ten laste te brengen van het jaarresultaat zodat het dividend weer ingezet kan worden waar het voor bedoeld is. Ook stellen we voor om het dividend in de toekomst niet meer direct mee te nemen in de gemeentelijke balans maar pas te verwerken als het ook daadwerkelijk gebruikt is.

1. In te stemmen met de nieuwe werkwijze dividend WSD
    2. Akkoord te gaan met het financiële effect van deze werkwijze ten laste te brengen van het jaarresultaat 2021.

1. In te stemmen met de nieuwe werkwijze dividend WSD

In 2021 is een Wmo cliënt-ervaringsonderzoek gedaan. Ook is een verslag uitgebracht door de vertrouwenspersoon Wmo. Dit geeft aanleiding om de gemeenteraad te informeren over de cliënttevredenheid op het gebied van de Wmo.

1. De Raadsinformatiebrief cliënttevredenheid Wmo vast te stellen;
    2. Akkoord te gaan met de verzending van deze Raadsinformatiebrief naar de gemeenteraad.

1. De Raadsinformatiebrief cliënttevredenheid Wmo vast te stellen;

Op 21 december 2021 is de evaluatie met aanbevelingen van het project 0e 1e lijn door het college besproken en vastgesteld. Eén van de voorgestelde vervolgacties was het informeren van de gemeenteraad middels een raadsinformatiebrief

1. Bijgevoegde raadsinformatiebrief door te sturen naar de gemeenteraad van Boxtel.