dinsdag 14 juni 2022

Met ingang van 11 februari 2022 hebben de ontwerpverkeersbesluiten tot sluiting van de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat en de spoorwegovergang Kapelweg voor gemotoriseerd verkeer én het ontwerpbesluit hogere waarden Wet geluidhinder, gecoördineerd met het ontwerpbestemmingsplan ‘Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2022’, ter inzage gelegen. Binnen de termijn hebben 40 partijen (één of meerdere) zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen zijn gericht tegen een of meerdere ontwerpbesluiten. In bijgaande integrale ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen’ zijn alle zienswijzen samengevat en van een antwoord voorzien. De zienswijzen leiden niet tot andere besluiten of grote aanpassingen. In lijn met het voorstel aan de raad om het bestemmingsplan ‘Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2022’ vast te stellen wordt uw college voorgesteld tot  definitieve besluitvorming over de beide verkeersbesluiten en het besluit hogere waarden. De strekking van deze besluiten wijzigt niet. De onderbouwing is op enkele punten aangevuld. Deze besluiten vormen een bijlage bij het raadsvoorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan.

Op basis van de overwegingen in de integrale Nota van zienswijzen en wijzigingen te besluiten tot:

1. het verkeersbesluit tot sluiting van de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat voor gemotoriseerd verkeer;
    2. het verkeersbesluit tot sluiting van de spoorwegovergang Kapelweg voor gemotoriseerd verkeer;
    3. het vaststellen van hogere grenswaarden Wet geluidhinder voor een zestal woningen als gevolg van de VLK.
    4. In het kader van de gecoördineerde procedure deze besluiten als bijlagen toe te voegen aan het raadsvoorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan ‘Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2022’.

Dit voorstel is gebaseerd op de Oplegnotitie Schets Ontwikkelpad Stedelijke Regio ’s-Hertogenbosch dat vanuit het kernteam is aangeboden aan alle betrokken partners in de regio

• In te stemmen met de vijf ontwikkelprincipes uit de concept-Verstedelijkingsstrategie Brabant:
    1. Bodem- en watersysteem als basis voor verstedelijking.
    2. Landschap en natuur groeien mee met verstedelijking.
    3. Nieuwe en bestaande woningen versterken elkaar.
    4. Mobiliteitstransitie maatwerk voor stad en dorp.
    5. Programma op de juiste plek.
    • In te stemmen met de vijf ontwikkelprincipes van het regionale Schets Ontwikkelpad Stedelijke Regio ’s-Hertogenbosch als opstap om te komen tot concrete afspraken tussen Rijk en Regio via een Verstedelijkingsakkoord op het BO MIRT in november 2022:
    1. We zetten het polycentrische karakter van de regio in zijn kracht (netwerkregio).
    2. Met een schaalsprong in stedelijkheid zetten we in op het creëren van aantrekkelijke hoogstedelijke huiskamers.
    3. We zien woningbouw als meekoppelkans voor de brede binnenstedelijke en binnendorpse kwaliteitsopgave.
    4. De verstedelijkingsopgave begint bij het bodem- en watersysteem.
    5. Groen en blauw groeien mee met de verstedelijking.
    • In te stemmen met de Raadsinformatiebrief over de stand van zaken van het Verstedelijkingsakkoord voor de Stedelijke Regio 's-Hertogenbosch met bijlagen en deze via de Griffie door te geleiden naar de gemeenteraad.

1. In te stemmen met de vijf ontwikkelprincipes uit de concept-Verstedelijkingsstrategie Brabant:
    · Bodem- en watersysteem als basis voor verstedelijking.
    · Landschap en natuur groeien mee met verstedelijking.
    · Nieuwe en bestaande woningen versterken elkaar.
    · Mobiliteitstransitie maatwerk voor stad en dorp.
    · Programma op de juiste plek.
    2. In te stemmen met de vijf ontwikkelprincipes van het regionale Schets Ontwikkelpad Stedelijke Regio ’s-Hertogenbosch als opstap om te komen tot concrete afspraken tussen Rijk en Regio via een Verstedelijkingsakkoord op het BO MIRT in november 2022:
    · We zetten het polycentrische karakter van de regio in zijn kracht (netwerkregio).
    · Met een schaalsprong in stedelijkheid zetten we in op het creëren van aantrekkelijke hoogstedelijke huiskamers.
    · We zien woningbouw als meekoppelkans voor de brede binnenstedelijke en binnendorpse kwaliteitsopgave.
    · De verstedelijkingsopgave begint bij het bodem- en watersysteem.
    · Groen en blauw groeien mee met de verstedelijking.
    3. In te stemmen met de Raadsinformatiebrief over de stand van zaken van het Verstedelijkingsakkoord voor de Stedelijke Regio 's-Hertogenbosch met bijlagen en deze via de Griffie door te geleiden naar de gemeenteraad.

Beantwoording vragen ex art 37 RvO dd woensdag 27 april 2022 van SP over ‘Hoe doorbreken we de oorverdovende stilte bij het college?

1. Bijgaande antwoordbrief vast te stellen en deze via de Griffie te verspreiden

Door de VVD fractie zijn art 37 vragen gesteld over ondersteuning verenigingen nav hoge energielasten. Deze worden in bijgevoegde conceptbrief beantwoord.

1. In te stemmen met bijgevoegde beantwoording en deze via de griffie door te leiden naar de gemeenteraad.