dinsdag 10 mei 2022

Marielle van Alphen - Habraken

De Deken Broekmanlaan kent al ruime tijd waterproblemen. Bewoners aan de Deken Broekmanlaan hebben rond 2012 melding gemaakt van water op straat en zijn bang dat het water de woningen instroomt. Rond 2016 zijn enkele snel uit te voeren maatregelen genomen:
    de laatste twee kolken aan de westzijde van de Deken Broekmanlaan zijn afgekoppeld van het riool, zodat het regenwater direct richting het Smalwater kan stromen en daar is een open deksel met stankfilter geplaatst. De bewoners zijn echter nog niet tevreden met de situatie en de problematiek is hiermee niet volledig opgelost. De volgende problemen liggen ten grondslag aan de klachten en meldingen:

• Bladval en achterblijven van veegacties; hierover zijn afspraken gemaakt. De bomen blijven behouden, maar vormen een belangrijk aandachtspunt tijdens het project;
    • Aandachtspunten omgeving en bouwwijze;
    • Wateroverlast door riool- en klimaatproblemen.

Voor de genoemde riool- en klimaatproblemen gaan we op zoek naar een passende oplossing. Daarbij nemen wij de genoemde aandachtspunten in de omgeving mee. De Rijkssubsidie ‘Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021–2027’ dekt de uitvoeringskosten af. De oplossing wordt in verschillende stappen uitgewerkt tot een vastgesteld definitief ontwerp (DO). Inmiddels is ter uitwerking van dit project een projectopdracht opgesteld. Deze projectopdracht gaat dieper in op de problematiek en het proces om tot een oplossing te komen. Uw college stelt de projectopdracht vast, zodat het project van start kan gaan.

1. De projectopdracht ‘Verbeteren waterhuishouding Deken Broekmanlaan’ (bijlage I) vast te stellen.
    2. In te stemmen met de bijbehorende kosten van € 217.000, waarvoor dekking als volgt is geregeld: - Krediet ‘Klimaatopslag Deken Broekmanlaan’ van € 100.000,- t.b.v. de voorbereidingskosten en de eventuele uitvoeringskosten die buiten de subsidie vallen; - Een netto Rijksbijdrage van € 117.000,- vanuit de Rijkssubsidie ‘Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021–2027’ (DPRA) t.b.v. de realisatiekosten van dit project

Ieder jaar krijgt de gemeenteraad de conceptbegrotingen van de GGD Hart voor Brabant (GGD) en de Regionale Ambulance Voorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV) voorgelegd om een zienswijze te geven. In dit raadsvoorstel formuleren wij hier een zienswijze op. Eerder heeft de gemeenteraad een zienswijze gegeven over de concept-kadernota 2022 van de GGD.

1. De bijgevoegde zienswijze op de conceptbegroting 2023 van de GGD Hart voor Brabant vast te stellen en deze zienswijze kenbaar te maken bij het bestuur van de GGD Hart voor Brabant.
    2. Geen zienswijze in te dienen voor de conceptbegroting 2022 van RAV Brabant Midden-West-Noord en dit kenbaar te maken bij het bestuur van RAV Brabant-Midden-West-Noord.

Het BHIC voert namens de deelnemende gemeenten taken uit voor het ordenen, beheren, ontsluiten en toegankelijk maken en houden van archiefwaardig materiaal. Het jaarverslag en de jaarrekening geven weer wat er het afgelopen jaar is gebeurd op inhoudelijk en financieel vlak. De begroting 2023 beschrijft welke doelen zij wil bereiken en hoe deze tot uitvoering komen. De gemeenteraad kan middels het aanbieden van een zienswijze beleidsmatige en/of financiële aandachtspunten kenbaar maken

In te stemmen met de voorgestelde zienswijze op de begroting 2023 vóór 24 juni 2022 waarna het BHIC (Brabants Historisch Informatie Centrum) haar begroting kan vaststellen en aanbieden aan de Provincie.

1. In te stemmen met de Begroting 2023;
    2. Kennis te nemen van het Jaarverslag en de Jaarrekening van 2021
    3. Kennis te nemen van de Kadernota 2023

1. In te stemmen met de Begroting 2023;
    2. Kennis te nemen van het Jaarverslag en de Jaarrekening van 2021
    3. Kennis te nemen van de Kadernota 2023

Het bestemmingsplan ‘Onrooi 12’ in Boxtel maakt mogelijk dat de agrarische bestemming wordt gewijzigd naar een woonbestemming. De voormalige pluimveehouderij wordt hierbij gesaneerd. Alle stallen, de bedrijfswoning en het bijgebouw worden gesloopt, waarna een nieuwe burgerwoning wordt gerealiseerd. Het bestemmingsplan biedt de mogelijkheid voor een nieuwe woning van maximaal 850 m³ en een oppervlakte van maximaal 250 m² aan bijgebouwen. Op 9 maart 2021 heeft u in een besluit laten weten in principe positief tegenover deze ontwikkeling te staan. Op 22 februari 2022 ging u akkoord met de start van de benodigde procedure. Het ontwerpbestemmingsplan lag aansluitend ter inzage van 3 maart 2022 tot en met 13 april 2022. Er zijn geen zienswijzen ingediend. Het bestemmingsplan ‘Onrooi 12’ is gereed om vast te worden gesteld door de raad.

Aan de raad voor te stellen:

1. Het benodigde besluit hogere grenswaarde Wet geluidhinder Onrooi 12 te verlenen;
    2. Het bestemmingsplan ‘Onrooi 12’ in Boxtel, bekend onder de titel
      NL.IMRO.0757.BP01ONROOI12-VST1, ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen voor dit bestemmingsplan;

Aan de raad voor te stellen:

2. Het bestemmingsplan ‘Onrooi 12’ in Boxtel, bekend onder de titel
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen voor dit bestemmingsplan;

Eind 2019 zijn gesprekken gestart tussen de portefeuillehouder en de werkgroep ‘as Baroniestraat’, met daarin bewoners uit de Breukelsestraat, de Baroniestraat, de Mgr. Wilmerstraat en de Vicaris van Alphenlaan. De maatregelen binnen het Programma
    Hoogfrequent Spoor (PHS) zijn uitgesteld door de stikstofproblematiek en dat was voor de werkgroep reden om in contact te treden.

1. In te stemmen met beantwoording van de zienswijzen in de nota zienswijzen (bijlage 1);
    2. Het definitieve verkeersbesluit ‘Instellen Tijdelijke Verkeersmaatregelen Baroniestraat en omgeving’ (bijlage 2) vast te stellen en zo spoedig als mogelijk uitvoering geven aan de verkeersmaatregel