dinsdag 8 februari 2022

De riolering in buurtschap Kalksheuvel is dringend aan vervanging toe. Alle activiteiten van de gemeente worden zoveel als mogelijk integraal benaderd, zo ook een rioolvervanging. Door de aanleg van de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (VLK) verandert de functie van de bovengrondse infrastructuur van dit buurtschap. Dat vraagt ook om een aanpassing van de inrichting hiervan.
    Ook al is de VLK op dit moment nog niet gerealiseerd, toch kan er niet langer gewacht worden met de noodzakelijke renovatie van de riolering omdat de levensduur ruim verstreken is. In het kader van integraliteit en doelmatigheid is het wenselijk om de herinrichting van de bovengrondse infrastructuur direct hierbij te betrekken

1. De bijgevoegde projectopdracht “Herinrichting buurtschap Kalksheuvel Deelgebied 1” vast te stellen en de voorbereidingen alvast te starten ten laste van het reeds beschikbare budget.
    2. In te stemmen met voorgenomen dekking, dit ter besluitvorming aan de raad voor te leggen in de eerste bestuursrapportage en de realisatie pas na goedkeuring door de raad op te dragen.
    3. De portefeuillehouder Openbare Ruimte te mandateren om zowel het Voorlopig Ontwerp (VO) als het Definitief Ontwerp (DO) vast te stellen indien deze niet afwijken van de strekking van het schetsontwerp.

Het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) heeft de kadernota 2023 aangeboden aan de deelnemende gemeenten, 2 waterschappen en het Rijk. De gemeenteraad krijgt de mogelijkheid om zijn zienswijze ten aanzien van deze kadernota kenbaar te maken. Voor het realiseren van een eigen e-depotvoorziening moet de bijdrage per inwoner worden verhoogd. Afhankelijk van de hoogte van aanspraak op de reserves wordt de bijdrage verhoogd.

1. Kennis te nemen van de kadernota BHIC 2023
    2. De uitgezette koers van het BHIC in de kadernota te ondersteunen
    3. De voorkeur voor scenario 1 uit te spreken
    4. Het Portefeuillehoudersoverleg (8 april 2022) het groeimodel in onderling overleg aan laten passen om de reserves van BHIC minder te belasten
    5. De kadernota 2023 van het BHIC doorgeleiden aan de raad
    6. in te stemmen met bijgevoegde concept zienswijzebrief en deze ter vaststelling door te leiden naar de raad.

1. Kennis te nemen van de kadernota BHIC 2023
    2. De uitgezette koers van het BHIC in de kadernota te ondersteunen
    3. De voorkeur voor scenario 1 uit te spreken
    5. De kadernota 2023 van het BHIC doorgeleiden aan de raad

Door een incorrect bestek is ten onrechte de inhuur van een grijpkraan niet meegenomen in de aanbesteding voor het verwerken en transporteren van afvalstoffen op de milieustraat in Boxtel. Deze grijpkraan is echter onmisbaar voor de bedrijfsvoering. Om toch de beschikking te hebben over een grijpkraan is destijds besloten tot enkelvoudig onderhandse gunning aan de firma van Rulo. Hiermee wordt afgeweken van het inkoopbeleid van de gemeente Boxtel. Dit is slechts toegestaan indien er een formeel afwijkingsbesluit door uw college genomen is. In dit voorstel wordt er gevraagd een dergelijk afwijkingsbesluit alsnog te nemen.

1. In te stemmen met het afwijken van het inkoopbeleid van de gemeente Boxtel door de huur van de grijpkraan bij de firma Van Rulo via een enkelvoudig onderhandse procedure.

De gemeente Boxtel en de werkgroep Samen Ouder Worden in Boxtel (SOWiB) hebben op 1 juli 2021 afgesproken dat zij op basis van vertrouwen willen samenwerken aan het ontwikkelen van een ouderenbeleid in Boxtel en het uitvoeren van daaruit voortvloeiende acties. Deze intentie is vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen beide partijen die op 1 juni
    2021 is ondertekend. In die overeenkomst is vastgelegd dat er één gezamenlijke openbare halfjaarlijkse rapportage op hoofdlijnen over de voortgang wordt opgesteld. Tevens is vastgelegd dat er in december 2021 een evaluatie plaatsvindt op basis waarvan zal worden besloten of de samenwerking al dan niet wordt voortgezet.

1. In te stemmen met de bijgaande evaluatie van de samenwerking tussen de gemeente Boxtel en de werkgroep Samen Ouder Worden in Boxtel over de periode juli tot en met december 2021 en de samenwerking constructief voort te zetten.
    2. De evaluatie ter kennisname aan te bieden aan de gemeenteraad.

2. De evaluatie ter kennisname aan te bieden aan de gemeenteraad.

In 2017 is door de gemeente Haaren het bestemmingsplan Reigerkant vastgesteld. In het bestemmingsplan is een indicatief stedenbouwkundig plan opgenomen. De gemeente Haaren heeft het gebied bouwrijp gemaakt en het groen aangeplant. Vanaf 1 januari 2021 hoort Esch bij de gemeente Boxtel. Het project Reigerskant is vanaf deze datum overgenomen door de
    gemeente Boxtel. De basis voor het woonrijp maken is het inrichtingsplan openbare ruimte dat nog door Haaren is opgesteld. Deze basis is door Boxtel verder uitgewerkt voor fase 1 en fase 2. Na vaststelling van het definitief ontwerp kan de civieltechnische voorbereiding starten voor het gehele plangebied (dus incl. fase 3). De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd. Het streven is om fase 1 in het voorjaar van 2022 uit te voeren

1. In te stemmen met het definitief ontwerp voor fase 1 en 2 conform tekening 2021_0144_02 met d.d. 27-01-2022.
    2. Over te gaan tot het opstellen en aanbesteden van het bestek voor het complete projectgebied conform het aanbestedingsbeleid.
    3. Deze werkzaamheden te bekostigen uit de grondexploitatie Reigerskant.
    4. De financiële gevolgen van beslispunt 1 t/m 3 verwerken met de herziening van de grondexploitatie Reigerskant in het kader van de jaarrekening 2021 / MPG 2022

3. Deze werkzaamheden te bekostigen uit de grondexploitatie Reigerskant.

Beantwoording vragen ex art 37 RvO dd dinsdag 11 januari 2022 van Combinatie95 over Huisvestingswet

1. Bijgaande antwoordbrief vast te stellen en deze via de Griffie te verspreiden.