dinsdag 29 maart 2022

In het uitvoeringsplan wordt per onderdeel aangeven hoe wij in 2022 invulling geven aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Bij een aantal thema’s doen we dat samen met de Regio Noordoost Brabant. Het ambitieniveau van het SLA is om in 2030 gezamenlijk 50% gezondheidswinst uit binnenlandse bronnen te realiseren ten opzichte van 2016. De deelnemers stellen hiervoor een uitvoeringsplan op dat jaarlijks wordt geactualiseerd. Het uitvoeringsplan bevat vooral vaste maatregelen die gelden voor alle deelnemers. Volgens de huidige doorberekende plannen halen we 47% gezondheidswinst in 2030. Het RIVM schat in dat met onder andere de klimaat- en stikstofplannen we 52% gezondheidswinst behalen in 2030. Dan moeten alle plannen dus nog wel uitgevoerd worden. In het bijgaande uitvoeringsplan 2022 is aangegeven wat wij (gaan) doen.

1. Het uitvoeringsplan 2022 voor het Schone Lucht Akkoord vast te stellen

1. Het uitvoeringsplan 2022 voor het Schone Lucht Akkoord vast te stellen

De vele verschillen en maatwerkafspraken in de huidige gemeentelijke mandaatbesluiten belemmeren de ODBN om effectief te werken. Het is voor de ODBN een randvoorwaarde dat gemeenten eerst komen tot uniforme mandaatbesluiten om het zaaksysteem goed in te richten en zaakgericht te kunnen werken. Door volledig mandaat te verlenen aan de directeur van de ODBN levert het voor zowel de gemeente als de ODBN een efficiëntere manier van werken op. Op deze manier wordt de kortere beslistermijn onder de omgevingswet gewaarborgd.

1. Per 1 april 2022 volledig mandaat te verlenen aan de directeur van de ODBN

1. Per 1 april 2022 volledig mandaat te verlenen aan de directeur van de ODBN