dinsdag 29 november 2022

Het ontwerp bestemmingsplan Woningbouw Albinonistraat 86a te Boxtel maakt het mogelijk 27 sociale huurwoningen te realiseren op de plaats waar voorheen basisschool De Beemden was gevestigd. Ook de herinrichting van de openbare buitenruimte is onderdeel van het plan. Het college wordt gevraagd het ontwerp bestemmingsplan in procedure te brengen.

1. In te stemmen met het selectiebesluit om gronden vrij te geven van archeologische waarden.
    2. In te stemmen met de vormvrije milieueffect beoordeling en op basis hiervan geen m.e.r.-procedure te doorlopen.
    3. In te stemmen met het voorliggende ontwerp bestemmingplan “Woningbouw Albinonistraat 86A” en het plan gedurende zes weken ter inzage te leggen.
    4. Akkoord te gaan met het toepassen van de Crisis- en herstelwet op het ontwerp bestemmingsplan Woningbouw Albinonistraat 86a.

n verband met de regionale transformatie van de Maatschappelijke Opvang hebben de gemeenten in de Meierij en Bommelerwaard de verantwoordelijkheid om lokaal onderdak en begeleiding te bieden aan inwoners die de thuissituatie hebben moeten verlaten.
    In afstemming met Maatschappelijke Opvang Den Bosch, Woonstichting JOOST en de gemeenten Boxtel en Sint-Michielsgestel is vanaf medio 2021 een pilot gehouden op de locatie van het Sociaal Pension in Boxtel. De pilot is gedaan met 6 eenpersoons woonunits. De pilot is naar ervaring van betrokken partners en inwoners goed verlopen. Daarom wordt voorgesteld om het initiatief voort te zetten.

1. Kennis te nemen van de aanvullende huurovereenkomst t.b.v. het voortzetten van de kleinschalige opvang in Boxtel;
    2. Akkoord te gaan met de participatie van collega gemeente Sint-Michielsgestel in dit initiatief op basis van financiering naar woonplaatsbeginsel van de eigen inwoners die instromen in de kleinschalige opvang.

De gemeenteraadsleden ontvingen een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst op 30 november en 2 december over HoWaBo. Op verzoek van uw college geven wij de raadsleden met de raadsinformatiebrief kort achtergrondinformatie over wat HoWaBo is. Ook gaan we in de raadsinformatiebrief in op de complexe opgaven van dit moment en de plaats van HoWaBo daarin.

1. De raadsinformatiebrief vast te stellen en deze via de griffie te verzenden aan de gemeenteraad.

Ten behoeve van de ontwikkeling aan de Baroniestraat 24, ook wel bekend als de pastorietuin, is op 23 maart 2020 een anterieure overeenkomst getekend. Het bestemmingsplan uit 2020 is destijds niet ter inzage gelegd. De reden hiervoor was dat uit vooroverleg met Waterschap de Dommel bleek dat de bebouwing te dicht was gesitueerd naast de ecologische verbindingszone (hierna te noemen EVZ) ter plaatse van het Smalwater

1. In te stemmen met het addendum bij anterieure overeenkomst Baroniestraat.
    2. De portefeuillehouder Wethouder van der Zanden te mandateren het addendum te ondertekenen namens het College van B&W.

1. In te stemmen met het addendum bij anterieure overeenkomst Baroniestraat.

In de septembercirculaire is een decentralisatie uitkering 2022 beschikbaar gesteld voor de invoeringskosten Omgevingswet. Voor onze gemeente is dit een bedrag van € 313.800,-. Om deze middelen te kunnen gebruiken wordt aan de gemeente Boxtel gevraagd deze middelen vanuit het Rijk in te brengen in de werkorganisatie MijnGemeenteDichtbij

1. De inkomsten van de decentralisatie uitkering 2022 invoering Omgevingswet ad. € 313.800,- in te brengen in de werkorganisatie MijnGemeenteDichtbij voor de implementatie Omgevingswet 2023 en verder.

De Nederlandse Spoorwegen hebben aangekondigd dat vanaf 11 december 2022 in het hele weekend de frequentie van de Sprinter tussen Weert en Tilburg Universiteit, via Boxtel, verlaagd wordt van twee naar één trein per uur. Dit betekent een vermindering van het aanbod voor reizigers en wordt gezien als een verkeerd signaal naar de reiziger.

1. Bijgaande antwoordbrief vast te stellen en deze via de Griffie te versturen naar de gemeenteraad