dinsdag 25 oktober 2022

De gemeenteraad stelt op basis van de Politiewet eens in de vier jaar de doelen vast die de gemeente nastreeft op het gebied van veiligheid door handhaving van de openbare orde en hulpverlening door de politie: het Integraal Veiligheidsplan (hierna: IVP). Vanuit deze grondslag wordt de gemeenteraad in de gelegenheid gesteld te sturen op het lokale veiligheidsbeleid en de prioriteiten in de aanpak. Het gaat hierbij met name om sociale veiligheidsvraagstukken. Fysieke veiligheidsvraagstukken, zoals externe veiligheid en brandveiligheid, vallen onder een andere scope, structuur en beleid van bijvoorbeeld de Veiligheidsregio Brabant Noord. Uiteraard is er wel sprake van afstemming en samenwerking met deze partners als het gaat om vaststelling en uitvoering van beleid. Veiligheid houdt zich echter niet aan de gemeentegrenzen. De politie-eenheid Oost-Brabant bestaat uit verschillende basisteams. Binnen het basisteam Meierij (hierna: het basisteam) wordt daarom op het gebied van veiligheid nauw samengewerkt met de 5 gemeenten, te weten Boxtel, Heusden, Meierijstad, Sint-Michielsgestel en Vught. Vanaf 2015 is de ambitie gerealiseerd om één IVP ter vaststelling voor te leggen aan de gemeenteraden in het basisteam. Dit heeft voordelen:

• de aansturing van de politie is meer robuust - er is immers één bestuurlijk geluid;
    • de deelnemende gemeenten hebben dezelfde visie op de aanpak van belangrijke veiligheids-thema’s en kunnen elkaar daarin versterken;
    • de gemeenten kunnen gemakkelijker taken/thema’s verdelen.

Het huidige IVP (2019-2022) loopt dit jaar af. Op 21 september 2022 heeft tijdens een gezamenlijke avond met vijf gemeenteraden een eerste consultatie plaatsgevonden over het IVP 2023-2026. Met dit voorstel wordt het IVP 2023-2026 aan de gemeenteraad van Boxtel ter vaststelling voorgelegd.

1. Het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 aan de gemeenteraad voor te leggen ter vaststelling.

De regionale Raadsinformatiebrief Jeugdbescherming en beëindiging verscherpt toezicht Brabantse Jeugdhulpregio's informeert de raad over de stand van zaken van de Jeugdbescherming en de conclusies uit het in september 2022 verschenen 'Regiorapport verlengde verscherpt toezicht kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd'.

1. De regionale Raadsinformatiebrief over de Jeugdbescherming vast te stellen en deze via de griffie te verzenden aan de raad.