dinsdag 3 mei 2022

Op 8 februari 2022 heeft de gemeenteraad van Boxtel de Verordening tot de 1e wijziging van de Verordening Sociaal Domein 2021 Boxtel vastgesteld. De Verordening en de Nadere regels geven de kaders voor de uitvoering van de Jeugdwet voor de gemeente Boxtel. De Nadere regels jeugdhulp 2021 zijn aangepast op een aantal punten. Wij stellen voor om de Nadere regels jeugdhulp 2022 vast te stellen.

1. De Nadere regels jeugdhulp 2022 van de gemeente Boxtel vast te stellen op 3 mei 2022 en in werking te laten treden een dag na bekendmaking.
    2. Bij inwerkingtreding van de Nadere regels jeugdhulp 2022 de Nadere regels Jeugdhulp Boxtel 2021 in te trekken.

Onlangs zijn gronden verkocht aan de CVvE van winkelcentrum Oosterhof voor de realisatie van het winkelcentrum. In de betreffende koopovereenkomst is een cofinanciering afgesproken voor de inrichting van de openbare buitenruimte. Deze cofinanciering is bepaald op € 30.000,-. In plaats van de cofinanciering mocht de CVvE ook een voorstel aan het College van B&W voorleggen waarin zij voor minimaal het bedrag van de voornoemde cofinanciering extra duurzaamheidsmaatregelen treft binnen het winkelcentrum. Dit voorstel ligt nu voor.

1. Akkoord te gaan met de voorgestelde aanvullende duurzaamheidsmaatregelen als invulling van het gestelde in artikel 1.10 van de koopovereenkomst, waarmee aan het gestelde in artikel 1.10 is voldaan.

Momenteel kent de gemeente Boxtel de Duurzaamheidslening (vastgesteld juli 2009)5 en Blijverslening (vastgesteld november 2017)6. Met deze leningen kunnen inwoners van de gemeente hun woning verduurzamen en levensloopbestendig maken. De volgende ontwikkelingen zijn aanleiding om de Duurzaamheidslening en Blijverslening te herzien en een tweetal verordeningen vast te stellen (voorstel 1 en 2): · Bedrijfs-/maatschappelijk gebouwen en VVE’s moeten ook verduurzamen. Huidige Duurzaamheidslening biedt hier geen ruimte toe. · De duurzaamheidslening is een verouderd product van Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (hierna SVn). · Huidige duurzaamheidslening kent een maximum van €15.000,- en geen hypothecaire variant, terwijl aardgasvrij meer kost en een hypothecaire variant vraagt. · Het nationaal warmtefonds kent de zogeheten Energiebespaarlening. Dit is een consumptieve lening (persoonlijke lening) voor het verduurzamen van een woning of appartement (VVE). Een goed alternatief voor huidige duurzaamheidslening met een concurrerendere rente, snellere doorlooptijd en groter budget. SVn biedt tegenwoordig ook de zogeheten Verzilverlening aan. Deze financieringsoplossing maakt het onder voorwaarden mogelijk om de overwaarde van een woning in te zetten.

1. Verordening Duurzaam Thuis Wonen Lening gemeente Boxtel vast te stellen. Hierna Stimuleringslening particulier.
    2. Verordening Stimuleringslening Duurzaamheid Ondernemers, Verenigingen en VVE’s gemeente Boxtel vast te stellen. Hierna Stimuleringslening zakelijk.