dinsdag 8 november 2022

Het bestemmingsplan Esschebaan 31 in Boxtel is zover gevorderd dat het ontwerp ervan in procedure kan. Het bestemmingsplan voorziet in een wijziging van een agrarische bestemming naar een woonbestemming. De voormalige varkenshouderij wordt hierbij gesaneerd. Het agrarisch bedrijf heeft meegedaan aan de ‘Subsidieregeling sanering varkenshouderijen’ vanuit de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (hierna: RVO). Hierdoor zijn alle stallen inmiddels gesloopt. Daarnaast voorziet het bestemmingsplan in het realiseren van twee Ruimte voor Ruimte woningen ter plaatse van de voormalige stallen.
    Om de bouw van de twee nieuwe Ruimte voor Ruimte woningen te kunnen realiseren, moet een hogere waarde conform de Wet geluidhinder worden toegekend. Gelijktijdig met de procedure voor het bestemmingsplan wordt daarom een procedure hogere waarde Wet geluidhinder doorlopen.

1. Akkoord te gaan met het ontwerpbestemmingsplan Esschebaan 31 (NL.IMRO.0757.BP01ESSCHEBAAN31-OTW1) in Boxtel en dit voor zes weken ter inzage te leggen.
    2. Akkoord te gaan met het ontwerp besluit hogere waarde Wet geluidhinder (zaaknummer 1300787) en dit voor zes weken ter inzage te leggen.
    3. Met initiatiefnemer bijgaande anterieure overeenkomst aan te gaan.
    4. Af te zien van een milieueffectrapportage (m.e.r.).

3. Met initiatiefnemer bijgaande anterieure overeenkomst aan te gaan.
    4. Af te zien van een milieueffectrapportage (m.e.r.).
    5. Voordat het bestemmingsplan in raad vastgesteld wordt, dienen de afspraken voor de
      grondoverdracht geregeld te zijn.

Het college heeft in april 2022 de beleidsregels Energietoeslag 2022 vastgesteld. Landelijk zijn er inmiddels meerdere wijzigingen doorgevoerd en daarnaast waren er een aantal signalen waardoor het nodig is om de beleidsregels te actualiseren.

1. Akkoord te gaan met bijgevoegde actualisatie van de Beleidsregels Energietoeslag 2022.
    2. De actualisatie in te laten gaan met ingang van 01-11-2022
    3. Het mogelijke tekort wordt ten laste gebracht van de egalisatiereserve sociaal domein.

2. De actualisatie in te laten gaan met ingang van 01-11-2022

Lachgas veroorzaakt bij inhalering een korte en soms sterke roes die vergelijkbaar is met dronkenschap. Dit kan leiden tot risicogedrag en overlast (luidruchtigheid en verkeersonveiligheid) en ook tot ernstige gezondheidsklachten. Ampullen en ballonnen worden vaak als afval achtergelaten, waardoor verontreiniging ontstaat.

De gemeenteraad middels bijgevoegd raadsvoorstel voor te stellen om de Algemene plaatselijke verordening Boxtel 2012 conform bijgevoegd raadsbesluit te wijzigen.

In de Wet Algemene Regels Herindeling (ARHI) is bepaald dat bestaande regels uiterlijk twee jaar na de datum van herindeling vervallen. In de Invoeringswet Omgevingswet was hiervoor een uitzondering opgenomen en konden regels langer blijven gelden. Nu de invoering van de Omgevingswet (opnieuw) is uitgesteld is het noodzakelijk enkele regels op het gebied van de fysieke leefomgeving te wijzigen c.q. opnieuw vast te stellen vóór 1 januari 2023.

De gemeenteraad conform bijgevoegd raadsvoorstel voor te stellen

1. In te stemmen met de wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Boxtel 2012 conform bijlage 1
    2. Welstandsregels vast te stellen voor de woonplaats Esch conform bijlage 2 t/m 5

De gemeenteraad conform bijgevoegd raadsvoorstel voor te stellen