dinsdag 6 december 2022

We werken aan het opstellen van de omgevingsvisie Boxtel. De omgevingsvisie bevat nieuw beleid. Het opstellen van een plan-MER is verplicht, omdat de omgevingsvisie nadelige gevolgen voor het milieu kan hebben. Omdat de omgevingsvisie over de hele leefomgeving gaat, wordt in het milieueffectrapport ook gekeken naar de hele leefomgeving. Daarom heet het milieueffectrapport bij een omgevingsvisie een omgevingseffectrapport (OER). De concept Notitie Reikwijdte Detailniveau (NRD) is op 15 september 2022, gedurende 6 weken, ter inzage gelegd om iedereen te informeren over de start van de OER-procedure voor de omgevingsvisie Boxtel. Zo had eenieder de mogelijkheid om een reactie in te dienen over wat in de omgevingseffectrapportage moet worden onderzocht. Reacties kunnen gaan over de mogelijke oplossingsrichtingen (alternatieven en varianten, de reikwijdte) of op welke manier het onderzoek moet plaatsvinden (de effecten die worden onderzocht en hoe het onderzoek zal plaatsvinden, het detailniveau). Gedurende de inzagetermijn zijn er 7 reacties binnengekomen. Op basis van de ontvangen reacties is een Nota van antwoord opgesteld en is de NRD definitief gemaakt.

1. In te stemmen met de voorliggende Nota van antwoord Notitie Reikwijdte Detailniveau (NRD) voor de Omgevingseffectrapportage.
    2. In te stemmen met de voorliggende definitieve Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) voor de Omgevingseffectrapportage.

Op 18 oktober 2022 besloot uw college onder andere de raad voor te stellen: de 'Nota van zienswijzen en wijzigingen ontwerpbestemmingsplan Nieuw Koolwijk' vast te stellen en hiermee de hierin benoemde zienswijzen ontvankelijk te verklaren. Vandaag zijn wij er op geattendeerd dat hierin een zienswijze ontbreekt, welke wel tijdig is ingediend maar niet als zodanig bleek ingeboekt in het postsysteem. Dit betreft een aanvullende zienswijze op nummer 5 uit de nota. Deze zienswijze is geen aanleiding om wijziging van het bestemmingsplan voor te stellen aan de gemeenteraad. Inhoudelijk is deze zienswijze al aan de orde gekomen en beantwoord in het inspraakverslag. Voor de goede orde dient deze zienswijze wel een plek te krijgen in de ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen ontwerpbestemmingsplan Nieuw Koolwijk’. Deze nota van zienwijzen is daarom nu hierop aangepast (zie geel gemarkeerd) en zal ter vervanging van de vergaderstukken aan de griffie worden aangereikt.

1. De aangevulde Nota van zienswijzen en wijzigingen bestemmingsplan Nieuw Koolwijk ter vervanging van dit vergaderstuk aanreiken aan de griffie.

Aan de agenda van de gemeenteraad van 20 december 2022 is toegevoegd het agendapunt Initiatiefvoorstel Advies raadswerkgroep Legaat van Cooth. In de bijlage treft u de voorgestelde reactie vanuit het college aan.

1. In te stemmen met de reactiebrief op Initiatiefvoorstel Advies raadswerkgroep Legaat  < font color="#555555">van Cooth in de bijlage en deze via de griffie te verzenden aan de gemeenteraad.

1. In te stemmen met de reactiebrief op Initiatiefvoorstel Advies raadswerkgroep Legaat van Cooth in de bijlage en deze via de griffie te verzenden aan de gemeenteraad.