dinsdag 26 juli 2022

1. 02.01.NO

Door de monumentencommissie is een selectie gemaakt van ong. 50 panden in Boxtel en Liempde uit de wederopbouwperiode die in aanmerking komen om te worden aangewezen als gemeentelijk monument vanwege het bijzondere belang voor de gemeente Boxtel. Er is budget beschikbaar om redengevende beschrijvingen op te stellen. Verder wordt onderzoek gedaan naar de gemeentelijke monumenten in Esch.

1. De procedure tot het aanwijzen van nieuwe gemeentelijke monumenten op te starten conform het Plan van Aanpak (bijlage 1)
    2. De opdracht voor het opstellen van de redengevende beschrijvingen van de beoogde gemeentelijke monumenten te gunnen aan een deskundige (bijlage 2)
    3. De monumentencommissie te laten onderzoeken of de lijst van gemeentelijke monumenten in Esch aangepast moet worden

Beantwoording vragen ex art 37 RvO dd dinsdag 5 juli 2022 van PvdA/GroenLinks over Vion Boxtel

1. Bijgaande antwoordbrief vast te stellen en deze via de Griffie te verspreiden

Naar verwachting treedt op 1 januari 2023 de Omgevingswet in werking. Samen met deze wet treedt ook titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht (nadeelcompensatie) in werking. De VNG adviseert om een regeling te treffen voor nadeelcompensatie onder de Omgevingswet en heeft daarvoor een modelverordening opgesteld. Momenteel kan iemand die schade lijdt door een planologische maatregel een verzoek om planschade indienen. Het begrip planschade keert niet terug in de Omgevingswet maar wordt vervangen door het ruimere begrip nadeelcompensatie. Dit begrip gaat over alle schade die iemand kan lijden door rechtmatig handelen door de gemeente en omvat ook het begrip planschade. Met dit voorstel neemt de gemeente Boxtel het advies van de VNG over om een nieuwe regeling te treffen.

1. De raad voorstellen om de Verordening nadeelcompensatie Boxtel 2022 vast te stellen conform bijgevoegd voorstel

In 2021 heeft de gemeente Boxtel een doorstart gemaakt in de gebiedsontwikkeling van Vorst B/Greentech Park Brabant (GTPB). In de afgelopen periode hebben we onderzoek gedaan naar de programmering en gebiedskwaliteiten door in te zetten op een gebiedsgerichte aanpak. Het ambitiedocument dat daaruit voortkomt en nu voorligt stelt kaders aan het programma en de gebiedskwaliteiten. Het geeft daarmee richting aan de gebiedsontwikkeling GreenTech Park Brabant.

1. het ambitiedocument GreenTech Park Brabant als kader voor de ontwikkeling van het gebied Vorst B;
    2. het uitwerken van scenario 2 door het opstellen van een beeldkwaliteitsplan en inrichtingsschets;
    3. het toesturen van de bijgevoegde raadsinformatie ter begeleiding van het ambitiedocument GreenTech Park Brabant aan de Raad;
    4. het toesturen van beide onderzoeksrapporten van adviesbureau STEC aan de Raad

Op 2 juni 2022 ontving het college van B&W van de fractie Combinatie95 raadsvragen ex artikel 37 RvO over het bestemmingsplan De Reigerskant te Esch. In bijgaande beantwoordingsbrief vindt u beantwoording op de gestelde vragen.

1. Bijgevoegde beantwoordingsbrief aan Combinatie95 vast te stellen en de brief via de griffie te verzenden aan de gemeenteraad.

Het college heeft het jaarverslag 2021, de begroting 2023 en de meerjarenbegroting 2024 t/m 2026 ontvangen van de Werkvoorzieningsschap de Dommel (WSD). Op basis van deze stukken concluderen wij dat WSD erin geslaagd is om 2021 met een positief resultaat af te sluiten en ook om de komende jaren een sluitende begroting aan te leveren. Zoals ieder jaar vraagt WSD college en raad om een zienswijze af te geven op de aangeleverde stukken.

1. Akkoord te gaan met de geformuleerde zienswijze die in de bijlage is toegevoegd en deze ter vaststelling voor te leggen aan de raad.