dinsdag 4 oktober 2022

Cluster Toezicht kan wegens andere politieke prioriteiten de milieucontroles op verzoektaakbedrijven niet adequaat uitvoeren. Voorgesteld wordt om deze controles bij de ODBN onder te brengen, waardoor weer frequente controle plaatsvindt. Zo blijft de kwaliteit van de leefomgeving gewaarborgd. Hiervoor is naar schattig € 45.000 extra budget nodig.

1. Akkoord te gaan met het onderbrengen van verzoektaakbedrijven bij de ODBN per 1-1-2023
    2. Het benodigde extra budget hiervoor mee te nemen in de eerste bestuursrapportage 2023
    3. Vooruitlopend op het besluit van de gemeenteraad op de eerste bestuursrapportage 2023 tot uitvoering over te kunnen gaan.

De Rijksoverheid heeft een “Specifieke Uitkering voor IJsbanen en zwembaden” (SPUK IJZ) opengesteld. De SPUK IJZ is bedoeld voor het geleden verlies van de exploitant over het jaar 2021 en 2022. Een aanvraag is hier reeds voor ingediend ten behoeve van de exploitant van het zwembad “het Dommelbad”. Met dit collegevoorstel wordt u geïnformeerd over de herhaling van vorige aanvragen SPUK IJZ. Na toekenning van het subsidiebedrag kan de doorbetaling van dit bedrag plaatsvinden aan de exploitant.

1. In te stemmen met de indiening van een subsidieaanvraag “SPUK IJZ” bij de Rijksoverheid ten behoeve van de exploitant van “het Dommelbad” over het jaar 2021 en 2022;
    2. Na ontvangst van deze subsidiegelden door de gemeente Boxtel, over te gaan tot het uitbetalen hiervan aan de exploitant in de vorm van kwijtschelding van de huur over 2021 en 2022 voor maximaal het bedrag dat is toegekend door de Rijksoverheid.

Om te komen tot een snelle afhandeling van binnengekomen ruimtelijke verzoeken is een nieuwe werkwijze voorzien. Dit betreft een integrale tweemaandelijkse gezamenlijke bespreking en beoordeling van de verzoeken. Deze werkwijze is een voorloper op de nieuwe werkwijze in het kader van de Omgevingswet (de intaketafel) die naar verwachting 1 januari 2023 in werking zal treden. Het doel van de nieuwe werkwijze is het efficiënter en sneller behandelen van nieuwe ruimtelijke initiatieven, waarna initiatiefnemer direct aan de slag kan met de uitwerking van de plannen en de voorbereiding op de ruimtelijke procedure. Kansrijke initiatieven worden na behandeling op de prioriteitenlijst opgenomen. Initiatiefnemer wordt gestimuleerd om zo veel mogelijk onderdelen hiervan zelf op te pakken en waar mogelijk taken van de gemeente over te nemen, wat ook zorgt voor een versnelling. Ook wordt met de nieuwe werkwijze de werkvoorraad ‘up to date’ gehouden. Het gehele proces, van initiatief tot en met de vervolgstappen, is hiermee beter georganiseerd. Daarnaast wordt met deze nieuwe werkwijze antwoord gegeven op de door de gemeenteraad unaniem aangenomen motie ‘vernieuwing en versnelling in proces woningbouw’ d.d. 14 juni 2022.

1. In te stemmen met de nieuwe werkwijze versnelling beoordeling ruimtelijke verzoeken.
    2. In te stemmen met de Raadsinformatiebrief over de beantwoording van de motie ‘Vernieuwing en versnelling in proces woningbouw’ d.d. 14 juli 2022, met als bijlage de nieuwe werkwijze versnelling beoordeling ruimtelijke verzoeken en deze via de griffie door te leiden naar de gemeenteraad.

De Michaëlschool, gelegen aan de Schijndelseweg 3 te Boxtel, staat sinds 31 januari 2019 leeg. Het gebouw zou verkocht worden aan De la Salle. Zij zouden dan zorg dragen voor de sloop. Deze verkoop ging echter niet door. Er is meerdere malen vandalisme en zelfs brandstichting gepleegd. Voorgesteld wordt nu om het gebouw te slopen met behoud van de fundering en de sportzaal. Verdere risico’s rond de opstallen worden daarmee geneutraliseerd en de regie over de toekomstige mogelijkheden met de grond blijft bij de gemeente.

1. In te stemmen met de sloop van de Michaëlschool te Boxtel, uit te voeren vanaf 15 oktober 2022;
    2. Het benodigde budget van € 121.000 inclusief btw te verwerken in de tweede bestuursrapportage 2022.
    3. Indien nodig over te gaan tot uitvoering, vooruitlopend op de vaststelling van de tweede bestuursrapportage 2022 door de gemeenteraad.

2. Het benodigde budget van € 121.000 inclusief btw is reeds opgenomen in de tweede bestuursrapportage 2022.

Beantwoording vragen ex art 37 RvO van dinsdag 20 september 2022 van de fracties BALANS en VVD over crisisnoodopvang landgoed Velder

1. Bijgaande antwoordbrief vast te stellen en deze via de Griffie te verspreiden.

Schulden en armoede zijn problemen voor een groeiende groep inwoners in onze gemeente. Door de stijgende (energie)prijzen is de verwachting dat steeds minder inwoners rond kunnen komen. Via deze raadsinformatiebrief willen we de gemeenteraad informeren over de actuele stand van zaken en de acties die we, deels samen met het armoedenetwerk, uitvoeren om armoede aan te pakken. Daarnaast geven we de gemeenteraad inzicht in de planning om te komen tot een nieuw beleidskader armoedebeleid

1. Akkoord te gaan met de raadsinformatiebrief en deze via de griffie te versturen aan de gemeenteraad.