dinsdag 7 november 2023

In het kader van het Interbestuurlijk Toezicht legt de gemeente Boxtel jaarlijks verantwoording af over het taakgebied informatie- en archiefbeheer aan de provincie. De verantwoording, in de vorm van een informatiearrangement, omvat de status van het informatie- en archiefbeheer. Op basis van de criteria die de provincie hanteert is de gemeente Boxtel beoordeeld met de waardering ‘voldoet’.

1.  Kennis te nemen van het toezichtoordeel van de provincie.
    2. In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze met het toezichtoordeel van de provincie door te sturen naar de gemeenteraad.

1.  Kennis te nemen van het toezichtoordeel van de provincie.

Raadsinformatiebrief n.a.v. Bestuurlijk Overleg PHS Boxtel 18 oktober 2023 over svz maatregelenpakket

In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

Het Van Gogh Nationaal Park is een naam die zowel nationaal als internationaal aandacht genereert voor onze regio en Boxtel. Door partner te zijn van het Van Gogh Nationaal Park komen er meer kansen op cofinanciering voor aan Van Gogh Nationaal Park gerelateerde projecten op het gebied van natuur en landschap, recreatie, erfgoed, landbouw en ruimtelijke kwaliteit. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan het Masterplan Van Gogh Nationaal Park. Binnen de Regio Noord Oost is afgesproken om gezamenlijk op te trekken binnen het Van Gogh Nationaal Park. Hiermee wordt de bestuurlijke en ambtelijke inzet efficiënter. Partners worden verzocht de Samenwerkingsovereenkomst, waarin de afspraken voor de komende jaren worden vastgelegd, te ondertekenen. Met de intentie de samenwerking per 1 januari 2024 meerjarig te continueren, waarbij de financiële afspraken vooralsnog, in afwachting van de definitieve toekenning van de status Nationaal Park, betrekking hebben op 2024.

1. In te stemmen met de Samenwerkingsovereenkomst 2024-2028 'Van Gogh Nationaal Park'.
    2. De ondertekening van de overeenkomst voor onze gemeente middels een volmacht te mandateren aan portefeuillehouder D. van Laarhoven.
    3. De partnerbijdrage voor 2025 – 2028 mee te nemen tijdens de integrale afweging van de Kadernota 2025.

In 2023 is een schetsontwerp voor een energy hub Ladonk door Firan gemaakt. De BOM biedt ons de mogelijkheid om deel te nemen in een Europese LIFE-aanvraag, waarmee de realisatie en organisatie van de kansen uit het schetsontwerp verder onderzocht worden door een samenwerking van de BOM, de gemeenten, Klankbord Ladonk, Enexis, twee Vlaamse energiegemeenschappen en adviesbureaus.

1. Bijgevoegde intentieverklaring LIFE-aanvraag Energy hub Ladonk te ondertekenen en aan de BOM te zenden.