dinsdag 28 februari 2023

Met het vaststellen van het bestemmingsplan ‘Lagevoortseweg 4a te Liempde’ wijzigt de bestemming ‘agrarisch-agrarisch bedrijf’ naar de bestemming ‘recreatie–dagrecreatie’. Dit is nodig om, ter plaatse van het voormalig agrarisch bedrijf, een libellen- en vlindermuseum, een B&B en een nieuwe bedrijfswoning op te richten en het achterliggende gebied als libellen- en vlindertuin in te richten en te gebruiken. De huidige bebouwing wordt volledig gesloopt. Voor de nieuwe bedrijfswoning is het nodig om hogere grenswaarde geluid toe te staan. Op 7 april 2020 heeft u aangegeven dat u in principe medewerking wil verlenen aan dit plan. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen van donderdag 27 oktober tot en met woensdag 7 december 2022. Tijdens deze periode werd door de provincie een zienswijze ingediend omdat de wijze waarop de kwaliteitsverbetering van het landschap voor dit plan is berekend niet correct uit was gevoerd In bijgevoegde Nota van zienswijzen en wijzigingen is deze zienswijze samengevat en voorzien van een reactie. Het bestemmingsplan is naar aanleiding van de zienswijze aangevuld en verbeterd. Een anterieure overeenkomst voorziet in het verhalen van de exploitatiekosten, zodat een exploitatieplan niet nodig is. Vanwege de zienswijze van de provincie was het nodig om een addendum op deze overeenkomst te maken. Dit addendum is door initiatiefnemers ondertekend.

1. Het benodigde besluit hogere grenswaarde Wet geluidhinder Lagevoortseweg 4a vast te stellen;
    2. In te stemmen met het addendum op de eerder afgesloten anterieure overeenkomst waarmee u ook in stemt met storting van het verschuldigde bedrag van de verplichte kwaliteitsverbetering in de reserve plattelandsvernieuwing.

En voorts de raad voor te stellen om:
    1. De Nota van zienswijzen en wijzigingen ontwerpbestemmingsplan Lagevoortseweg 4a te Liempde vast te stellen;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen ten behoeve van het bestemmingsplan Lagevoortseweg 4a te Liempde;
    3. Het bestemmingsplan Lagevoortseweg 4a te Liempde met plannummer NL.IMRO.0757.bp01lagevrtseweg4a-vst1 inclusief bijbehorende bestanden gewijzigd vast te stellen overeenkomstig de Nota van zienswijzen en wijzigingen, zoals bedoeld onder 1;
    4. De provincie Noord-Brabant verzoeken in te stemmen met eerdere bekendmaking van dit vaststellingsbesluit.

En voorts de raad voor te stellen om:

Wij ontvingen op 27 januari 2023 vragen ex artikel 37 RvO inzake Bomen kappen en herplant van de fractie Combinatie95. In de bijgevoegde brief vindt u de voorgestelde beantwoording.

1. Bijgaande antwoordbrief vast te stellen en deze via de Griffie te verspreiden.

Het gewijzigde bestemmingsplan Woningbouw Albinonistraat 86a te Boxtel maakt het mogelijk 27 sociale huurwoningen te realiseren op de plaats waar voorheen basisschool De Beemden was gevestigd. Het college wordt gevraagd akkoord te gaan met het definitieve bestemmingsplan en deze ter vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraad. Ook de herinrichting van de openbare buitenruimte is onderdeel van de ontwikkeling. Deze is in overleg met omwonenden opgesteld. Uw college wordt in kennis gesteld over het definitieve inrichtingsplan openbare buitenruimte

1. Akkoord gaan met het gewijzigde bestemmingsplan Woningbouw Albinonistraat 86a te Boxtel
    2. Het gewijzigde bestemmingsplan Woningbouw Albinonistraat 86a te Boxtel ter vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraad
    3. Kennis te nemen van het Definitieve inrichtingsplan openbare buitenruimte Albinonistraat 86a

Op 29 november 2022 is de gemeenteraad voor het laatst bijgepraat over voorlopige resultaten van en denkrichtingen hoe om te gaan met de geconstateerde financiële tekorten en de vernietiging van de bestemmingsplannen Keulsebaan en Fietsonderdoorgang. In deze raadsinformatiebrief wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de besluiten die genomen zijn in het bestuurlijk overleg met partners van 22 december 2022, en wordt toegelicht hoe gewerkt wordt om tot een voorlopig besluit in april 2023 te komen en hoe de gemeenteraad wordt betrokken.

1. In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de griffie te verzenden aan de gemeenteraad.
    2. Portefeuillehouder te mandateren om indien nodig nog tekstuele aanpassingen door te voeren in de stukken.

1.  In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de griffie te verzenden aan de gemeenteraad.

Als regio hebben we samen met de provincie, corporaties en het Rijk de Regionale Woondeal voor het werkgebied van de regio Noord Oost Brabant (RNOB) opgesteld. De Woondeal is het startpunt voor verdere en intensievere samenwerking tussen de partijen en in de regio op het gebied van het woonbeleid. In de komende periode werken we aan de integrale en regionale uitwerking van de gemaakte afspraken en het versneld realiseren van de juiste woningen op de juiste plek in onze regio. Op 9 maart 2023 zal de Regionale Woondeal worden ondertekend door de partijen. We stellen u daarom voor om de Regionale Woondeal voor die datum vast te stellen en de portefeuillehouder Wonen te machtigen om namens het college te ondertekenen.

1. De Regionale Woondeal Noord Oost Brabant vaststellen;
    2. De portefeuillehouder Wonen Wim van der Zanden machtigen om de Regionale Woondeal op 9 maart 2023 namens het college te onderteken;
    3. Bijgevoegde RIB vaststellen en de raad na ondertekening op 9 maart middels bijgevoegde RIB te informeren over de vaststelling van de Regionale Woondeal.

1. De Regionale Woondeal Noord Oost Brabant vaststellen;