dinsdag 21 november 2023

Marielle van Alphen - Habraken

De adviesraad sociaal domein (hierna: ASD) heeft advies uitgebracht over verschillende wijzigingen aan de verordening sociaal domein. Het advies van de ASD volgde later dan de behandeling in het college. Daarom wordt het college verzocht middels dit voorstel in te stemmen met het verzenden van bijgevoegde antwoordbrief op het advies van de ASD.

1. In te stemmen met de antwoordbrief aan de adviesraad sociaal domein.

1. In te stemmen met de antwoordbrief aan de adviesraad sociaal domein.

Het bedrijfskavel van Tongeren 48 heeft momenteel de bestemming ‘Bedrijf’. Hier is het loonbedrijf van initiatiefnemer gevestigd. Om het bedrijf toekomstbestendig te houden wil het loonbedrijf uitbreiden naar de noordzijde. Deze uitbreiding wordt in gebruik genomen als opslagterrein. Er worden dus geen nieuwe gebouwen op dit stuk mogelijk gemaakt. Het bestemmingsplan Tongeren 48 voorziet naast deze uitbreiding tevens in een ruime landschappelijke inpassing van de bedrijfsbestemming.

1. Akkoord te gaan met het ontwerpbestemmingsplan ‘Tongeren 48 te Boxtel’ (NL.IMRO.0757.BPBTongeren48-ON01) en dit voor zes weken ter inzage te leggen.;
    2. Met initiatiefnemer bijgevoegde anterieure overeenkomst aan te gaan.
    3. Af te zien van het opstellen van een milieueffectrapportage (m.e.r.).

2. Met initiatiefnemer bijgevoegde anterieure overeenkomst aan te gaan.
    3. Af te zien van het opstellen van een milieueffectrapportage (m.e.r.).

De Broekstraat 5 te Esch heeft momenteel een agrarische bestemming. De bedrijfslocatie bestaat uit een karakteristieke langgevelboerderij, een voormalige melkveestal, een voormalige varkensstal en een cultuurhistorisch waardevolle schob. De locatie maakt deel uit van Landgoed Beukenhorst en is tot 1 november 2016 als agrarisch bedrijf in gebruik geweest. Het ging om een gemengd bedrijf met vleesvee en paarden.
    De eigenaren hebben besloten om de agrarische bestemming om te zetten naar een woonbestemming. Daarbij worden de voormalige bedrijfsgebouwen en erfverhardingen gesaneerd. De cultuurhistorisch waardevolle schob blijft behouden en wordt in gebruik genomen als berging.
    Als gevolg van het bestemmingsplan wordt het voormalig (inpandige) stalgedeelte bij de woning getrokken. De langgevelboerderij krijgt daardoor een inhoud van 1.275 m³. Omdat de inhoud van de woning de 850 m3 overstijgt, wordt niet voldaan aan de wijzigingsregels uit het van kracht zijnde bestemmingsplan en dient een nieuw bestemmingsplan te worden opgesteld.

1. Akkoord te gaan met het ontwerpbestemmingsplan ‘Broekstraat 5, Esch’ (NL.IMRO.0757.BP01Broekstr5Esch-OTW1) in Esch en dit voor zes weken ter inzage te leggen;
    2. Met initiatiefnemer bijgevoegde anterieure overeenkomst aan te gaan;
    3. Af te zien van een milieueffectrapportage (m.e.r.);

2. Met initiatiefnemer bijgevoegde anterieure overeenkomst aan te gaan;
    3. Af te zien van een milieueffectrapportage (m.e.r.);

Met de Doelgroepenverordening geeft de gemeente uitvoering aan het programma volkshuisvesting en wonen-welzijn-zorg. Met deze verordening regelt de gemeente de minimale percentages betaalbare woningen in nieuwe woningbouwplannen. Ook regelt de verordening de langdurige beschikbaarheid van deze woningen voor bepaalde inkomensgroepen.

1. In te stemmen met de aangepaste Doelgroepenverordening 2023 Boxtel met de bijbehorende Toelichting Doelgroepenverordening 2023.
    2. De Doelgroepenverordening 2023 Boxtel ter vaststelling aan de gemeenteraad voor te leggen.