dinsdag 28 november 2023

Marielle van Alphen - Habraken

Raadsinformatiebrief – Burgerpeiling Waar Staat Je Gemeente

In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

Raadsinformatiebrief Lokaal Plan WSD

Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vragen in de brief van 1 november 2023 in te stemmen met een nieuwe achtervangovereenkomst (zie bijlagen 1 en 2). Het WSW borgt leningen van woningcorporaties.

1. In te stemmen met het aangaan van een nieuwe achtervangovereenkomst, zoals opgenomen in bijlage 3, tussen de gemeente en het WSW, met ingang van 1 mei 2024, waarbij:
    a. De nieuwe achtervangovereenkomst alle voorgaande overeenkomsten vervangt;
    b. De nieuwe overeenkomst verbeteringen bevat ten opzichte van de overeenkomst van voor 1 augustus 2021;
    c. Een beperkt aantal aanvullende wijzigingen zijn doorgevoerd ten opzichte van de overeenkomst die van toepassing is sinds 1 augustus 2021;
    d. De verdeelsleutel voor het achtervangrisico niet gewijzigd wordt.
    2. In te stemmen met het verzenden van een rechtsgeldig ondertekende achtervangovereenkomst naar het WSW.
    3. In te stemmen met het informeren van de gemeenteraad over het besluit tot het aangaan van een nieuwe achtervangovereenkomst met het WSW met de eerstvolgende Eerste bestuursrapportage 2024.

a. De nieuwe achtervangovereenkomst alle voorgaande overeenkomsten vervangt;
    d. De verdeelsleutel voor het achtervangrisico niet gewijzigd wordt.

Jaarlijks wordt er ten behoeve van de Planning & Control (in vervolg: P&C) een integrale planning vastgesteld.
    In dit voorstel wordt het college geïnformeerd over de bestuurlijke planning. Ook wordt gevraagd in te stemmen met de verzending van de raadsinformatiebrief over het ‘Spoorboekje Planning & Control 2024’.

1. Kennis te nemen van de bestuurlijke planning voor het planning & control proces 2024;
    2. In te stemmen met de raadsinformatiebrief ‘Spoorboekje Planning & Control 2024’ met bijlage en deze via de Griffie te verzenden aan de gemeenteraad.

De gemeente is verantwoordelijk voor voldoende aanbod voorschoolse educatie (VE). Daarnaast zorgt de gemeente voor financieel toegankelijke voorschoolse voorzieningen en een optimaal bereik. Met betrekking tot deze gemeentelijke taken wordt het college gevraagd om in te stemmen met de uitvoeringsregelingen kinderopvang, in te stemmen met de hoogte van de ouderbijdrage voor 2024 en kennis te nemen van de prestatieovereenkomst.
    In 2024 zal het VVE-beleid geactualiseerd worden met daarbij een nieuwe financieringssystematiek. Het geactualiseerde beleid wordt door te zijner tijd aan het college aangeboden ter vaststelling.

1. De uitvoeringsregeling ‘Peuter Opvang Vergoeding Boxtel 2024’ vast te stellen.
    2. De uitvoeringsregeling ‘Voorschoolse educatie in de peuteropvang Boxtel 2024’ vast te stellen.
    3. De prestatieovereenkomst ‘VVE in de Peuteropvang subsidie 2024’ ter kennisgeving aan te nemen.
    4. De hoogte van de VVE ouderbijdrage volgens VNG advies in 2024 vast te stellen op € 131,-.

Raadsinformatiebrief van de regio Noordoost Brabant over het Ruimtelijk Voorstel RNOB en Ruimtelijk Voorstel Brabant.

Op 19 november 2019 is het bestemmingsplan ‘Selissen’ vastgesteld. Inhoud van het plan is de gebiedsontwikkeling ‘Heem van Selissen’ waarbij 466 woningen met toebehoren worden gerealiseerd. Bij de uitvoering van het plan is gebleken dat verschillende zaken anders ingericht en vormgegeven moeten en/of kunnen worden. Om dit handen en voeten te geven is een herziening van het bestemmingsplan opgesteld. Deze herziening behelst concreet:
    1. de toevoeging van acht woningen;
    2. het corrigeren van de ontsluitingsweg Laan van Selis, die anders wordt aangelegd dan bedacht in het vigerend bestemmingsplan;
    3. het omzetten van een aantal stroken openbare ruimte/groen naar de bestemming ‘Woongebied’ om deze overeenkomstig met de daadwerkelijke situatie te maken;
    4. het positief bestemmen van de extra hoge erfafscheiding die door middel van een binnenplanse afwijking is toegestaan en gerealiseerd;
    5. het herbestemmen van snipperpercelen die zijn ontstaan na het realiseren van de extra hoge erfafscheidingen dienen te worden. Met voorliggende plan herziening wordt dit hersteld.
    Met voorliggend voorstel wordt de bestemmingsplanherziening met een ontwerpplan in procedure gebracht door het opstarten van de inzageprocedure.

1. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Herziening Selissen’ (NL.IMRO.0757.BP09SELISSENHERZ1-OTW1) voor de duur van 6 weken ter visie te leggen.
    2. Geen exploitatieplan op te stellen of ter visie te leggen nu het wettelijke kostenverhaal anderszins verzekerd is.
    3. Af te zien van het opstellen van een milieueffectrapportage (m.e.r.).

3. Af te zien van het opstellen van een milieueffectrapportage (m.e.r.).