dinsdag 3 januari 2023

Door de energiecrisis loopt het aantal inwoners dat in financiële problemen komt op. We merken dit bijvoorbeeld aan het aantal energietoeslagen dat we uitkeren. Er zijn veel aanvragers die nog niet bekend zijn bij de gemeente en voor het eerst een tegemoetkoming aanvragen. Daarnaast ontvangen we sinds februari signalen van betaalachterstanden van onze inwoners bij energieleveranciers, Brabantwater, zorgverzekeraars en de woningcorporaties. We zien dat het aantal signalen langzaamaan toeneemt, maar dat vooral de ernst van de signalen (meervoudige problematiek) toeneemt. Tot slot neemt het aantal vragen wat onze schulddienstverleners ontvangt toe en ook de ernst van de casussen. Hierdoor kunnen we op dit moment nauwelijks voldoen aan de wettelijke taken.

1. Akkoord te gaan met de inzet van 0,335 extra fte schulddienstverlening in 2023.
    2. De kosten in 2023 ten hoogte van € 22.244,- te betalen uit de Algemene Gemeentelijke Reserve van de WSD.
    3. De opdracht en de middelen aan MGD te verstrekken om uit te voeren

1. . Akkoord te gaan met de inzet van 0,335 extra fte schulddienstverlening in 2023.
    3. De opdracht en de middelen aan MGD te verstrekken om uit te voeren

Om de bouw van 28 woningen juridisch planologisch mogelijk te maken is het ontwerp bestemmingsplan ‘Kerkweide-Oost, Liempde’ opgesteld. De bestemmingsplanprocedure kan
    nu worden gestart met de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan.

1. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Kerkweide-Oost, Liempde’ ter inzage te leggen;
    2. De gemeenteraad te zijner tijd te laten besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten voor het plan anderszins verzekerd zijn;
    3. Het bijgevoegde m.e.r.-beoordelingsbesluit vast te stellen en op basis hiervan geen m.e.r.- procedure te doorlopen.

1. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Kerkweide-Oost, Liempde’ ter inzage te leggen;
    2. De gemeenteraad te zijner tijd te laten besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen omdat de kosten voor het plan anderszins verzekerd zijn;

ProRail heeft in samenwerking met het Openbaar Ministerie en de gemeente Hilversum een proef uitgevoerd met flitscamera’s bij spoorwegovergangen. Deze proef was zeer succesvol. Door middel van het combineren van een kentekenherkenning met detectie van de rode overweglampen en de gesloten slagbomen konden overtreders geïdentificeerd en bekeurd worden. Na een aantal maanden nam het aantal overtredingen met zeker 50% af. Op basis van deze succesvolle proef is een inventarisatie gemaakt van geschikte spoorwegovergangen om dit systeem te implementeren. Hieronder vallen ook de spoorwegovergangen bij  de Tongersestraat en de Leenhoflaan in onze gemeente. Omdat de camera’s op ons grondgebied ge plaatst moeten worden is het belangrijk dat er instemming van het college voor dit project is en dat er verder afspraken gemaakt worden tussen ProRail en de gemeente Boxtel

1. In te stemmen met het plaatsen van het systeem voor kentekenherkenning bij de spoorwegovergangen Tongersestraat en de Leenhoflaan.
    2. In te stemmen met de inhoud van bijgevoegde antwoordbrief en deze toe te zenden aan de contactpersoon bij ProRail.

Gemeenten zijn verplicht om jaarlijks een hotspotmonitor vast te stellen. Deze verplichting is opgenomen in de selectielijst voor gemeenten en (inter)gemeentelijke organen, op basis van artikel 5 lid 1 sub e Archiefbesluit 1995. De hotspotmonitor is gericht op het identificeren van gebeurtenissen en kwesties in de samenleving die grote invloed hebben uitgeoefend op de activiteiten van de organisatie. Informatie die hiervoor in aanmerking komt wordt uitgezonderd van vernietiging. Op basis van het beleidsdocument Hotspotmonitor heeft een expertteam een lijst hotspots 2022 opgesteld.

1. In te stemmen met de voorgestelde lijst hotspots 2022.

1. In te stemmen met de voorgestelde lijst hotspots 2022.