dinsdag 4 april 2023

Het bestemmingsplan ‘Esschebaan 31’ in Boxtel voorziet in een wijziging van een agrarische bestemming naar een woonbestemming. De voormalige varkenshouderij wordt hierbij gesaneerd. Het agrarisch bedrijf heeft meegedaan aan de ‘Subsidieregeling sanering varkenshouderijen’ . Hierdoor zijn alle varkensstallen inmiddels gesloopt. Daarnaast voorziet het bestemmingsplan in het realiseren van twee Ruimte voor Ruimte woningen ter plaatse van de voormalige stallen. Op 8 december 2020 heeft u in een besluit laten weten in principe positief tegenover deze ontwikkeling te staan. Op 8 november 2022 ging u akkoord met de start van de benodigde procedure.
    Het ontwerpbestemmingsplan lag aansluitend ter inzage van 17 november 2022 tot en met 28 december 2022. Er zijn vier zienswijzen ingediend. Het bestemmingsplan ‘Esschebaan 31’ is gereed om gewijzigd vast te worden gesteld door de raad. Naar aanleiding van de zienswijzen is onder andere het landschappelijke inpassingsplan uitgebreid en verbeterd. Ook uw benodigde ontwerp besluit hogere grenswaarde Wet geluidhinder heeft gelijktijdig ter inzage gelegen met het ontwerpbestemmingsplan. Hiertegen zijn geen zienswijzen ingediend. Uw college wordt als bevoegd orgaan voorgesteld dit besluit hogere grenswaarde Wet geluidhinder te verlenen. Dit besluit is voor u bijgevoegd bij de stukken.

1. Het benodigde besluit hogere grenswaarde Wet geluidhinder Esschebaan 31, bekend onder zaaknummer 1300787, zoals opgenomen in bijlage 10 van het gewijzigd vast te stellen bestemmingsplan, te verlenen;

Daarnaast de raad voor te stellen:
    2. De ingediende zienswijzen op ontwerpbestemmingsplan Esschebaan 31 ontvankelijk te verklaren;
    3. De ‘nota van zienswijzen en wijzigingen’ behorende bij het gewijzigde bestemmingsplan Esschebaan 31 vast te stellen en daarmee de zienswijzen deels gegrond en deels ongegrond te verklaren;
    4. Het bestemmingsplan ‘Esschebaan 31’ in Boxtel ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan (bekend onder NL.IMRO.0757.BP01ESSCHEBAAN31-OTW1) in overeenstemming met de bijgevoegde ‘nota van zienswijzen en wijzigingen’ gewijzigd vast te stellen, onder nieuwe IMRO-code NL.IMRO.0757.BP01ESSCHEBAAN31-VST1;
    5. Geen exploitatieplan vast te stellen voor dit bestemmingsplan.

Daarnaast de raad voor te stellen:
    5. Geen exploitatieplan vast te stellen voor dit bestemmingsplan.

Gedeputeerde Staten van Provincie Noord-Brabant hebben het Uitvoeringsprogramma waterwingebieden 2022-2027 vastgesteld. Op d.d. 21 november 2022 heeft gemeente Boxtel daarover een brief ontvangen (bijlage 1) met het verzoek om het uitvoeringsprogramma eveneens bestuurlijk vast te stellen. Gemeente Boxtel is één van de partners van de provincie. Vanuit de Kader Richtlijn Water (KRW) zijn overheden bij drinkwaterwinningen namelijk gezamenlijk verantwoordelijk voor het behalen van de KRW-doelen en moeten de provincies elke 5 jaar gebiedsdossiers met bijbehorend uitvoeringsprogramma voor de drinkwaterwinningen opstellen.

Het Uitvoeringsprogramma 2022-2027 voor de Brabantse drinkwaterwinningen vast te stellen en de provincie hierover schriftelijk te informeren.

Met Vion is overeengekomen dat zij een weggedeelte van de weg ‘Boseind’ in eigendom hebben overgenomen. Ten gevolge hiervan is het wenselijk dat dit weggedeelte ook aan de openbaarheid wordt onttrokken. In het kader van een zorgvuldige voorbereiding hebben belanghebbenden de gelegenheid gekregen om zienswijzen in te dienen. Hiervan is geen gebruik gemaakt.

1. Het besluit tot onttrekking aan de openbaarheid van een deel van de weg ‘Boseind’ te Boxtel aan de gemeenteraad van Boxtel aan te bieden ter vaststelling.

Beantwoording vragen ex art 37 RvO dd 16 mrt. 2023 van D66 over Hartjes in de Wijk.

Bijgaande antwoordbrief vast te stellen en deze via de Griffie te verspreiden.

Bijgaande antwoordbrief vast te stellen en deze via de Griffie te verspreiden.

Beantwoording vragen ex art. 37 Reglement van Orde, d.d. 5 maart 2023 van D66 over Brabant zet rem op vergunningen voor natuur.

In te stemmen met de bijgevoegde antwoordbrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

De stuurgroep RES NOB informeert de deelnemers over de ambitie en voortgang van de realisatie van de deelnemende gemeenten.

1. Bijgevoegde raadsinformatiebrief over de stand van zaken RES NOB via de griffie te verzenden aan de gemeenteraad.