dinsdag 29 augustus 2023

Dit bestuurlijk behandelvoorstel gaat over het Koersplan van de regionale Werkgroep Vellig in Afhankelijkheidsrelaties (ViA).
    Aan het college verzoeken we om dit Koersplan te onderschrijven, zodat de gemeente Boxtel zich daadwerkelijk met de regionale koers en voorgestelde aanpak kan verbinden. Dit opdat geweld in afhankelijkheidsrelaties veel effectiever en duurzaam gestopt kan worden voor burgers in onze gemeenten. We kunnen dit niet alleen.
    Het college dient daarvoor de inhoud van het Koersplan te kennen (zie bijlage 1 en 2). Een aanzet tot een implementatieplan voor de daadwerkelijke uitvoering wordt uitgewerkt in het tweede collegevoorstel.
    Dit bieden we na de zomer aan het college aan (zie bijlage 3). Voor 31-12-2024 dient de implementatie van de voorgestelde aanpak binnen de eigen gemeente afgerond te zijn.

1. De visie, ambities en inhoudelijke doelstellingen uit het Koersplan Werkgroep Veilig in Afhankelijkheidsrelaties te onderschrijven.
    2. De bijbehorende governance te onderschrijven.
    3. Voor de jaren 2024 en 2025 jaarlijks een bedrag van €48.585,- beschikbaar te stellen bestaande uit de afdracht aan de regionale werkgroep (€ 16.585,-) en lokale uitvoeringscapaciteit binnen MijnGemeenteDichtbij (€32.000,-).
    4. Voor de jaren 2026, 2027 en 2028 jaarlijks een bedrag van €65.170,- beschikbaar te stellen. bestaande uit de afdracht aan de regionale werkgroep (€ 33.170,-) en lokale uitvoeringscapaciteit binnen MijnGemeenteDichtbij (€32.000,-).

2. De bijbehorende governance te onderschrijven.

Beantwoording vragen ex art. 37 Reglement van Orde, d.d. 21 jun. 2023 van PvdA/GroenLinks over maatregelen tegen extreme hitte.

In te stemmen met de bijgevoegde antwoordbrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

Beantwoording vragen ex art. 37 Reglement van Orde, d.d. 6 juli 2023 van Combinatie95 over art. 37 vragen: Delta Rhine Corridor.

Begin 2021 zijn nadere regels opgesteld voor uitstallingen in het centrumgebied van Boxtel met als doel om een toegankelijk, overzichtelijk en veilig winkelgebied te creëren.

De kaders genoemd in de regels werken in de praktijk belemmerend en brengen in sommige gevallen schade toe aan de inkomsten van de ondernemer. De argumenten van de benadeelde ondernemers zijn aanleiding geweest om de beleidsregels te herzien en te verruimen.

In deze eerste herziening van de nadere regels is het belangrijk een balans te vinden tussen het creëren van overzicht en veiligheid in het winkelgebied en het behoud van de vrijheid van de ondernemers.

1. In te stemmen met de eerste herziening van de nadere regels inzake uitstallingen in het centrum van Boxtel;
    2. Deze eerste herziening van de nadere regels inzake uitstallingen vast te stellen;
    3. De nadere regels inzake uitstallingen in het centrumgebied, zoals vastgesteld op 18 januari 2021, in te trekken.

Raadsinformatiebrief

In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

Vanaf 1 januari 2021 kunnen gemeenten, provincies en waterschappen gebruikmaken van de Impulsregeling klimaatadaptatie. Via die regeling kunnen ze een bijdrage van het Rijk krijgen voor klimaatadaptatiemaatregelen. Het bedrag kan gebruikt worden om adaptatiemaatregelen versneld uit te voeren, om al geplande ruimtelijke maatregelen uit te breiden met adaptatiemaatregelen, of om nieuwe adaptatiemaatregelen op te pakken.

De rijksbijdrage wordt aangevraagd via de werkregio De Meierij. Dit betekent dat we samen met onze partners in de werkregio een maatregelpakket opstellen voor de periode tot en met 2027, en we samen een investeringsvoorstel indienen bij het Rijk. De aanvraag staat in het aanvraagformulier in bijlage 2.

Tijdens het bestuurlijke overleg van Werkregio De Meierij op 14 januari 2021 is naast de nieuwe samenwerkingsovereenkomst ook de notitie “Verdeling en proces impulsgelden binnen Werkeenheid De Meierij” vastgesteld. Vanuit het Rijk is er een bijdrage van € 490.000 per gemeente beschikbaar gesteld voor de Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021–2027. Deze bijdrage wordt via de watersamenwerking centraal aangevraagd door de gemeente Best. Voor de gezamenlijke aanvraag is een handtekening per deelnemende partij nodig. Voorstel is om wethouder van Nistelrooij te mandateren om de aanvraag te ondertekenen.

In 2021 is Klimaatmaatregelen Deken Broekmanlaan aangevraagd en gekregen. In 2022 is Kalksheuvel aangevraagd en ontvangen. In 2023 wordt het restant ingezet voor klimaatmaatregelen in Schuttershof

1. Te besluiten ook in 2023 gebruik te maken van de impulsregeling klimaatadaptatie.
    2. Wethouder F. van Nistelrooij te mandateren tot het ondertekenen van de aanvraag.