dinsdag 20 juni 2023

Marielle van Alphen - Habraken

Beantwoording vragen ex art. 37 Reglement van Orde, d.d. 23 mei 2023 van D66 over Huisvesting arbeidsmigranten aan de Oude Rijksweg 11.

In te stemmen met de bijgevoegde antwoordbrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

Raadsinformatiebrief Meicirculaire 2023

In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

Beantwoording vragen ex art. 37 Reglement van Orde, d.d. 22 mei 2023 van VVD over Woningbouw stand van zaken prioriteitenlijst en motie versnellen ruimtelijke plannen.

In het beleidsakkoord 2021 – 2026 is opgenomen dat de gemeente inwoners in een vroeg stadium bij besluitvorming wil betrekken door middel van burgerparticipatie. Wensen en ideeën van inwoners, bedrijven en organisaties worden vanuit een positieve houding beoordeeld. Elke mening telt. En als iets niet kan, denkt de gemeente graag mee hoe het misschien tóch kan. Initiatieven zijn altijd welkom en worden vanuit een meewerkende ‘makelaarshouding’ benaderd, ondersteund en/of gefaciliteerd. We willen de komende bestuursperiode geen valse verwachtingen wekken. Niet iedereen kan bij elke ontwikkeling volledig tevredengesteld worden. Als afwegingen nodig zijn, is het algemeen belang leidend. Maar de houding en opstelling van het gemeentebestuur én de gemeentelijke organisatie naar inwoners, bedrijven en organisaties is open, uitnodigend, geloofwaardig en slagvaardig. Een integraal participatiebeleid maakt duidelijk wat inwoners kunnen en mogen verwachten. Uiteraard wel binnen de grenzen van onze capaciteit en mankracht.

In te stemmen met het voorleggen van het bijgevoegde voorstel over het participatiebeleid aan de raad.

Het bestemmingsplan Gemondesestraat 8 in Liempde is dermate vergevorderd dat het ontwerp daarvan in procedure kan. Het bestemmingsplan voorziet in het uitbreiden (legaliseren) van het aantal kampeerplaatsen met een maximum van 10 vaste standplaatsen (stacaravans, chalets en
    tiny-houses voor kortdurende verblijfsrecreatie) en maximaal 40 tijdelijke standplaatsen. Daarnaast voorziet het bestemmingsplan in het verruimen van de horecamogelijkheden respectievelijk de openstelling van het terras voor passanten, passend binnen de gemeentelijke detailhandel- en horecavisie, mits ondergeschikt aan de campingactiviteiten. Als laatste voorziet het bestemmingsplan in het legaliseren van twee bestaande recreatiewoningen, drie trekkershutten, behoud van de reeds aanwezige groepsaccommodatie voor maximaal 20 personen en behoud van één bedrijfswoning.

1. In te stemmen met bijgevoegde anterieure overeenkomst en deze te ondertekenen en
    de zakelijke omschrijving daarvan zes weken ter inzage te leggen;
    2. Akkoord te gaan met het ontwerpbestemmingsplan Gemondesestraat 8 in Liempde
    (NL:IMRO.0757.BP01.GEMONDESESTR8-OTW1) en dit voor zes weken ter inzage te
    leggen;
    3. Af te zien van een milieueffectrapportage.

de zakelijke omschrijving daarvan zes weken ter inzage te leggen;
    2. Akkoord te gaan met het ontwerpbestemmingsplan Gemondesestraat 8 in Liempde
    (NL:IMRO.0757.BP01.GEMONDESESTR8-OTW1) en dit voor zes weken ter inzage te
    leggen;
    3. Af te zien van een milieueffectrapportage.

In het beleidsakkoord staan onze ambities voor het realiseren van zonneparken in onze gemeente. We vinden het belangrijk dat onze inwoners daarvan kunnen meeprofiteren. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door lokaal eigendom van zonneparken. Adviesbureau Over Morgen heeft onderzocht hoe we lokaal eigendom in onze gemeente vorm kunnen geven. Daarnaast heeft het adviesbureau uiteengezet welke ontwikkelstrategieën toe te passen zijn bij de ontwikkeling van het mogelijke gemeentelijke zonnepark.

1. Kennis te nemen van de adviezen van Over Morgen over de borging van lokaal eigendom en de ontwikkelstrategieën voor het gemeentelijke zonnepark;
    2. Aan de hand van deze adviezen gezamenlijk te starten met de omgevingsdialogen voor de vier zonneparken;
    3. In het ontwikkeltraject van het gemeentelijke zonnepark meerdere Go/No Go-momenten op te nemen om de voortgang en gemeentelijke rolneming tegen het licht te kunnen houden en indien van toepassing bij te sturen.
    4. Het coöperatieve landschap in de gemeente Boxtel verder te ontwikkelen en versterken.