dinsdag 5 september 2023

Beantwoording vragen ex art. 37 Reglement van Orde, d.d. 14 juli 2023 van SP over Concept beheerplan Sparrenrijk.

In te stemmen met de bijgevoegde antwoordbrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

Kunst in de buitenruimte heeft een belangrijke functie voor inwoners en bezoekers van Boxtel binnen diverse beleidsterreinen (Kunst en Cultuur, Toerisme en Recreatie, Economie en Sociaal Domein). Onderhoud van deze werken bevordert de presentatie van Boxtel, zorgt voor een duurzaam behoud van de kunstwerken en heeft een preventieve werking op het voorkomen van vandalisme. De gemeente Boxtel heeft rond de 100 kunstwerken in de buitenruimte in haar bezit. Door personeelswisselingen is er de afgelopen jaren een achterstand opgelopen in onderhoud en restauratie. Deze werkzaamheden zijn specifiek en kunnen niet door ieder bedrijf uitgevoerd worden. In het verleden werd de schouw door een provinciale steunfunctie uitgevoerd. De planning en coördinatie voor uitvoering van het advies van deze steunfunctie lag bij de ambtenaar kunst en cultuur en de Kunststichting Boxtel. Om efficiënter en doelmatiger te werken en continuïteit te waarborgen is het advies om de schouw, planning en uit te voeren werkzaamheden, uit te laten voeren door een deskundige partij. De ambtelijke bezetting op dit beleidsterrein is de afgelopen jaren naar beneden gegaan waardoor de werkzaamheden niet allemaal meer volledig vanuit de eigen organisatie kunnen worden uitgevoerd.

1. Gebruik te maken van de afwijkingsbevoegdheid (conform art. 4.6 van het inkoop- en aanbestedingsbeleid 2013) en in te stemmen met de enkelvoudig onderhandse gunning van de opdracht aan Kunstwacht BV.

In het beleidskader Armoede & Schulden 2023-2026 en het bijbehorende uitvoeringsprogramma is opgenomen dat we de declaratiebasis van het Welzijnsfonds vereenvoudigen. Met dit voorstel besluiten we over de financiële gevolgen. De daadwerkelijke wijzigingen van het Welzijnsfonds worden opgenomen in de gewijzigde verordening die later dit jaar door de Raad wordt vastgesteld.

1. In te stemmen met de voorgestelde wijziging van de verordening.
    2. In te stemmen met de financiële gevolgen van de wijzigingen in het Welzijnsfonds met ingang van 1 januari 2024.

1. In te stemmen met de voorgestelde wijziging van de verordening.

Na vaststelling van het programma volkshuisvesting en wonen-welzijn-zorg Boxtel 2023-2027 door de gemeenteraad op 4 juli worden nog enkele redactionele aanpassingen voorgesteld.

Het programma Volkshuisvesting en wonen-welzijn-zorg 2023-2027 op de volgende onderdelen aan te passen:

1. Pagina 1: Datum 4 juli 2023 i.p.v. 25 mei 2023. En “Definitief concept” vervangen door “Vastgesteld”
    2. Pagina 2: Status: “definitief concept” vervangen door “Vastgesteld”
    3. Pagina 44 (derde bolletje): “Overschrijding van de maxima bij 2b en 3 kunnen alleen als…” vervangen door ”Overschrijding van de maxima bij 4 en 5 kunnen alleen als …”.

2. Pagina 2: Status: “definitief concept” vervangen door “Vastgesteld”

Het bestemmingsplan voor de locatie Gemondesestraat 8 in Liempde, waar camping BlueWoods is gevestigd, voorziet in het legaliseren van twee bestaande recreatiewoningen en drie trekkershutten. Ook vindt een uitbreiding (legalisering) plaats van het aantal kampeerplaatsen met een maximum van 10 vaste standplaatsen (stacaravans, chalets en tiny-houses voor kortdurende verblijfsrecreatie) en 40 tijdelijke standplaatsen. Daarnaast voorziet het bestemmingsplan in het verruimen van de horecamogelijkheden en de openstelling van het terras voor passanten, passend binnen de Visie Bezoekerseconomie Boxtel 2022 - 2030, zolang dit ondergeschikt aan de campingactiviteiten blijft. Als laatste voorziet het bestemmingsplan in het behoud van de bestaande groepsaccommodatie voor maximaal 20 personen en het behoud van één bedrijfswoning.

Op 6 juni 2020 heeft uw college een positief principebesluit genomen. Vervolgens heeft uw college op dinsdag 20 juni 2023 ingestemd met de start van de procedure.

Het ontwerpbestemmingsplan ‘Gemondesestraat 8, Liempde’ heeft van woensdag 28 juni tot en met dinsdag 8 augustus 2023 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze periode is één zienswijze ingediend. De zienswijze geeft echter geen aanleiding om het bestemmingsplan te wijzigen. Het bestemmingsplan is daarom gereed om ongewijzigd door de gemeenteraad te worden vastgesteld.

1. De ingediende zienswijze op het ontwerpbestemmingsplan ‘Gemondesestraat 8, Liempde’ ontvankelijk te verklaren;
    2.  De nota van zienswijzen bij het bestemmingsplan ‘Gemondesestraat 8, Liempde’ vast te stellen en daarmee de zienswijze ongegrond te verklaren;
    3. Het bestemmingsplan ‘Gemondesestraat 8, Liempde’, bekend onder de IMRO-code NL.IMRO.0757.BP01GEMONDESESTR8-VA01 ten opzicht van het ontwerpbestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen;
    4. Geen exploitatieplan vast te stellen voor dit bestemmingsplan.

4. Geen exploitatieplan vast te stellen voor dit bestemmingsplan.