dinsdag 31 januari 2023

Het college neemt kennis van het initiatiefvoorstel van 9 januari van Combinatie95 met als titel Impulsen voor bouwen en toewijzen van betaalbare woningen. Het college spreekt waardering uit over betrokkenheid bij Woonbeleid en verdieping op het thema betaalbaar wonen voor eigen inwoners. Het initiatiefvoorstel komt te vroeg in relatie tot de planning van de bestuurlijke besluitvorming van de nieuwe Woonzorgvisie Boxtel. Daarom verzoekt het college aan de fractie van Combinatie95 het voorstel aan te passen naar een motie.

1. De antwoordbrief aan Combinatie95 inzake het initiatiefvoorstel Impulsen voor bouwen en toewijzen van betaalbare woningen vast te stellen en via de Griffie te versturen.

Vanuit de Wet op het primair onderwijs artikelen 165, 166 en 167 heeft de gemeente een wettelijke verplichting in het bestrijden van onderwijsachterstanden in de Nederlandse taal. In Boxtel worden nieuwkomers kinderen in het primair onderwijs geclusterd op één basisschool in een speciale ‘taalklas’. De basisschool waar alle leerlingen van de taalklas staan ingeschreven ontvangt op vier peildata (per kwartaal) een specifieke bekostiging per leerling. Dit zorgt voor een hiaat. Hierdoor kan de school een financieel risico lopen wanneer er sprake is van: een toename van het aantal leerlingen na een peildatum en/of wanneer leerlingen uitstromen gedurende het schooljaar en de vaste lasten doorlopen. In dit collegevoorstel stellen we voor om het financiële risico gezamenlijk te dragen zoals beschreven in artikel 5.4 en 5.5. van de overeenkomst.

1. De samenwerkingsovereenkomst taalklas te ondertekenen.
    2. Jaarlijkse financieel garant te staan tot maximaal 50% van het mogelijke financiële tekort dit te dekken uit de gemeentelijke OAB-middelen tot een maximum van €100.000 per jaar.
    3. Eenmalige de geprognotiseerde kosten van maximaal €140.000 in 2023 te dekken uit het OAB- en Oekraïne budget.

1. De samenwerkingsovereenkomst taalklas te ondertekenen.