dinsdag 9 mei 2023

Met ingang van 1 oktober 2022 heeft de heer mr. K. Mestrom zijn werkzaamheden als commissielid en plaatsvervangend voorzitter van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/ Sint- Michielsgestel neergelegd. Met ingang van 1 januari 2023 heeft mevrouw mr. I. Mussche haar werkzaamheden als commissielid en plaatsvervangend voorzitter van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/ Sint- Michielsgestel neergelegd. Met ingang van 1 april 2023 heeft de heer mr. A. Bouteibi zijn werkzaamheden als commissielid en plaatsvervangend voorzitter van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/ Sint- Michielsgestel neergelegd. Ten gevolge hiervan is een vacature ontstaan voor de functie commissielid en plaatsvervangend voorzitter van de maatschappelijke kamer van de bezwaarschriftencommissie Boxtel en Sint- Michielsgestel. Na een werving- en selectieprocedure is de keuze gevallen op de heer mr. P. Haex.

1. Met ingang van 1 oktober 2022, met terugwerkende kracht, het besluit tot benoeming als commissielid en plaatsvervangend voorzitter van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/ Sint- Michielsgestel van de heer mr. K. Mestrom, in te trekken;
    2. Met ingang van 1 januari 2023, met terugwerkende kracht, het besluit tot benoeming als commissielid en plaatsvervangend voorzitter van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/ Sint- Michielsgestel van mevrouw mr. I. Mussche, in te trekken;
    3. Met ingang van 1 april 2023, met terugwerkende kracht, het besluit tot benoeming als commissielid en plaatsvervangend voorzitter van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/ Sint- Michielsgestel van de heer mr. A. Bouteibi, in te trekken;
    4. De heer mr. P. Haex met ingang van 1 april 2023, met terugwerkende kracht, te benoemen tot commissielid en plaatsvervangend voorzitter van de Maatschappelijk Kamer van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/ Sint- Michielsgestel, voor de de duur van zes jaar;

Eind 2021 is onder andere naar aanleiding van de opnamestop een Brabants plan van aanpak en Herstelplan opgesteld. Jeugdbescherming Brabant (hierna: JBB) heeft hierin aangegeven voor de uitvoering financiële ruimte nodig te hebben om kwaliteit, personeel en financiële zaken op orde te brengen. Daartoe is een bestuurlijke opdracht overeengekomen tussen JBB en de vijf jeugdhulpregio’s. JBB heeft met het programma JB Bruist invulling gegeven aan deze bestuursopdracht. De eerste resultaten zijn merkbaar en zien we onder andere terug in een (sterke) daling van verloop en daling verzuim van personeel. Met de regionale RIB wordt de raad actief geïnformeerd over de recente ontwikkelingen bij JBB. Dit gaat onder andere over de beslissing van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) om het intensief toezicht met een half jaar te verlengen en de keuze om (provincie breed) een aanvullende beschikbaarheidsfinanciering toe te voegen aan de bestaande financiering per beschermingsmaatregel. Landelijk wordt de wijze van financieren van GI’s onder de loep genomen. Naar verwachting zal er een landelijk tarief gaan gelden. De afspraken die de vijf jeugdhulpregio’s in de provincie nu aanvullend maken met JBB zien we als eerste stap in de richting van de landelijke ontwikkeling.

De regionale raadsinformatiebrief over de doorontwikkeling van Jeugdbescherming Brabant (JBB) vast te stellen en deze via de griffie te verzenden aan de raad.

RNOB (voorheen Regio Noordoost-Brabant genaamd) stuurde in de afgelopen periode het concept van het ‘Jaarplan en begroting 2024 RNOB’ toe. Dit jaarplan met begroting is gebaseerd op de samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ en de prioritering hiervan, die in de afgelopen periode is uitgevoerd. Het voorliggend concept wijkt niet af van de versie zoals besproken op de Regiodag. Op hoofdlijnen geeft het jaarplan inzicht in de accenten voor 2024 en hoe de bijdragen van de samenwerkende overheden worden ingezet. Omgaan met- en kunnen inspelen op veranderingen, vormen ook na prioritering nog steeds de rode draad binnen de samenwerking in RNOB. In de werkplannen voor 2024 worden de acties uit het jaarplan verder uitgewerkt. Het voorstel is om aan de raad voor te stellen om in te stemmen met het concept van het ‘Jaarplan en begroting 2024 RNOB’ en dit als zienswijze kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van RNOB

1. De raad voor te stellen om in te stemmen met het concept jaarplan en begroting 2024 van de RNOB.
    2. De raad voor te stellen dit als zienswijze kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de RNOB.

Beantwoording vragen ex art. 37 Reglement van Orde, d.d. 16 maart 2023 van BALANS over Artikel 37 vragen over de Herenboeren.

In te stemmen met de bijgevoegde antwoordbrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

Raadsinformatiebrief evaluatie Ouderenagenda

In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden

Het initiatief ziet toe op de realisatie van drie levensloopbestendige seniorenwoningen gelegen ‘achter de Pastorie’ aan de Vendelstraat te Liempde. De te ontwikkelen woningen dienen aan te sluiten bij de naastgelegen ontwikkeling en de gevels van de woningen dienen conform het advies van de monumentencommissie wit te worden.

1. In principe medewerking te verlenen aan het realiseren van drie levensloopbestendige seniorenwoningen op de locatie Vendelstraat 2 te Liempde.
    2. Vraagt aan initiatiefnemer een nadere uitwerking, welke in overleg met de gemeente wordt vormgegeven en welke voldoet aan beleid-, wet- en regelgeving, in de vorm van een ontwerpbestemmingsplan tegemoet te zien.