dinsdag 16 mei 2023

Raadsinformatiebrief Groenblauwe Gebiedsgerichte Aanpak Kampina en Oisterwijkse Vennen

In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief met bijlage en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

De WSD biedt werk aan inwoners die dat zelfstandig (nog) niet lukt en daar hulp en ondersteuning bij kunnen gebruiken. Werk geeft voldoening, structuur, een sociale omgeving en zorgt ervoor dat je mee kan doen in de maatschappij. We hebben van de WSD het jaarverslag 2022, de begroting 2024 en de meerjarenbegroting 2025-2027 ontvangen. Op basis van de stukken die we hebben ontvangen concluderen we dat de WSD erin is geslaagd om 2022 met een positief bedrijfsresultaat af te sluiten. In dit raadsvoorstel formuleren we een zienswijze op de ontvangen stukken.

Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor:

Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor:

1. De bijgevoegde zienswijze vast te stellen en deze zienswijze kenbaar te maken bij het bestuur van de WSD.

Ieder jaar krijgt de gemeenteraad de conceptbegrotingen van de GGD Hart voor Brabant (GGD) en de Regionale Ambulance Voorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV) voorgelegd om een zienswijze te geven. Eerder heeft de gemeenteraad een zienswijze gegeven over de concept-kadernota 2023 van de GGD.

Gelet op het ontbreken van een financieel gemeentelijk belang in de begroting van het RAV wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.

De raad te adviseren om:

1. De zienswijze op de concept- begroting 2024 GGD Hart voor Brabant vast te stellen.
    2. Deze zienswijze kenbaar te maken bij het bestuur van de GGD Hart voor Brabant.

De raad te adviseren om:

Het BHIC voert namens de deelnemende gemeenten taken uit voor het ordenen, beheren, ontsluiten en toegankelijk maken en houden van archiefwaardig materiaal. Het jaarverslag 2022 en de jaarrekening 2022 zijn vastgesteld door het BHIC. Het bestuur van het BHIC heeft tevens de ontwerpbegroting 2024 opgesteld. De gemeenteraad heeft een zienswijze gegeven op de kadernota 2024. Met de zienswijze is ingestemd op de kadernota 2024.

1. Kennis te nemen van het jaarverslag en de jaarrekening van 2022
    2.  In te stemmen met de ontwerpbegroting 2024 2024 en de gevolgen hiervan mee te nemen in onze nieuwe meerjarenbegroting 2024-2027
    3. De raad te informeren over het jaarverslag en de jaarrekening van 2022 4. De raad voor te stellen geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2024.

1. Kennis te nemen van het jaarverslag en de jaarrekening van 2022
  5. 02.08.NO

De regionale reserve Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang is hoog. De meerjarenbegroting 2023-2026 laat zien dat de reserve door stortingen in de komende jaren nog hoger wordt. Dat is politiek en maatschappelijk ongewenst. Om tussentijdse uitkeringen aan de deelnemende gemeenten mogelijk te maken is een wijziging van de centrumregeling nodig.

De gemeenteraad voor te stellen toestemming te verlenen aan het College van Burgemeester en Wethouders om de Centrumregeling Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en aanverwante taken, Regio Meierij en Bommelerwaard 2022-2025 vast te stellen ex artikel 1, tweede en vierde lid Wgr.

Recente ontwikkelingen in de CAO en stijging in prijzen en lonen zorgen ervoor dat de begroting van de ODBN 2023 niet meer toereikend is. De ODBN stelt voor om de reeds vastgestelde begroting 2023 te herzien. De cijfers uit de gewijzigde begroting 2023 zijn het vertrekpunt voor de ontwerpbegroting 2024.

Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor het volgende te besluiten:

1. Kennis te nemen van de begrotingswijziging 2023 en van de ontwerpbegroting 2024 ODBN en bijgaande zienswijze kenbaar te maken aan het bestuur van de ODBN;
    2. Kennis te nemen van de bijgevoegde jaarstukken 2022 ODBN.

2. Kennis te nemen van de bijgevoegde jaarstukken 2022 ODBN.