Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

college B&W Boxtel

dinsdag 25 april 2023

09:00 - 14:00
Locatie

Bestuursvleugel Boxtel

Voorzitter
Ronald van Meygaarden

Agendapunten

  1. 02.01.OB

    De gemeente Boxtel is volgens de Wet kinderopvang verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de kwaliteit van kinderopvangvoorzieningen. Jaarlijks legt de gemeente hierover verantwoording af aan de Inspectie van het Onderwijs en informeert het college de gemeenteraad. De verantwoording moet uiterlijk 1 juli worden ingediend. De verantwoording van de gemeente richting de inspectie vindt plaats via de jaarverantwoording (zie bijlage 1).

    Voorgesteld besluit

    1. De jaarverantwoording kinderopvang 2022 vast te stellen.
    2. De raadsinformatiebrief over de jaarverantwoording kinderopvang 2022 vast te stellen en via de Griffie ter informatie te verzenden aan de gemeenteraad.

    Besluit

    1. De jaarverantwoording kinderopvang 2022 vast te stellen.
    2. De raadsinformatiebrief over de jaarverantwoording kinderopvang 2022 vast te stellen en via de Griffie ter informatie te verzenden aan de gemeenteraad.
  2. 02.03.OB

    Vanuit de Transitievisie Warmte zijn Brederodeweg en Boxtel Noord aangewezen als mogelijk kansrijke gebieden voor warmtenetten. Adviesbureau Merosch heeft in opdracht van de gemeente Boxtel en in afstemming met JOOST dit verder onderzocht. In plaats van een grootschalig warmtenet wordt aanbevolen om kleinschalig te beginnen met verder onderzoek naar één enkel cluster gebouwen van de hoogbouwcomplexen aan de Brederodeweg (Hoogheem flats) en/of in Boxtel Noord met als warmtebron De Dommel.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van Haalbaarheidsonderzoek collectieve warmtevoorziening Boxtel
    2. In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de griffie te verzenden aan de gemeenteraad.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van Haalbaarheidsonderzoek collectieve warmtevoorziening Boxtel
    2. In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de griffie te verzenden aan de gemeenteraad.
  3. 02.06.OB

    Het vertrekpunt binnen de gemeentelijke dienstverlening van het team toegang en de jeugdconsulenten is de ondersteuningsbehoefte van jongeren en ouders. De relevantie van het meten van cliëntervaringen is groot omdat we vanuit de decentralisatie een groter beroep doen op de zelfredzaamheid en betrokkenheid van onze inwoners. Daarnaast trekken we samen op in de aanpak. De verkregen inzichten dienen als input voor het verbeteren van de dienstverlening door Wegwijs aan de jongeren en ouders. De opdracht om cliëntervaringsonderzoeken jeugd te laten uitvoeren door het college is een belangrijke randvoorwaarden.

    Voorgesteld besluit

    1. De overeenkomst met MAGIS te ondertekenen om uitvoering te geven aan de cliëntervaringsonderzoeken jeugd.
    2. De adviesraad sociaal domein en raad te informeren over de resultaten.
    3. De kosten te dekken uit het lokale jeugdzorg budget.

    Besluit

    1. De overeenkomst met MAGIS te ondertekenen om uitvoering te geven aan de cliëntervaringsonderzoeken jeugd.
    2. De adviesraad sociaal domein en raad te informeren over de resultaten.
    3. De kosten € 6.811,70 over 2022 en 2023 te dekken uit het lokale jeugdzorg budget.
    4. Voor 2024 een bedrag van € 5.000,- middels de kadernota aan de raad te vragen.
  4. 02.08.OB

    In het nieuwe Speelruimteplan (bijlage 1) leggen we de kaders voor de openbare speelruimte voor de periode 2023-2032 vast. We leggen nieuwe accenten en geven aan hoe nieuwe, actuele thema’s als divers aanbod, inclusiviteit, duurzaamheid en klimaatadaptatie een plaats krijgen in het speelruimtebeleid. Speelruimte is een essentieel onderdeel van de leefomgeving, en dient daarom in elke buurt beschikbaar te zijn. Buurtspeelplekken zijn de basis van het aanbod formele speelruimte. Dit zijn ruime voorzieningen voor een meerdere leeftijdsgroepen. Naast speelruimte bieden deze plekken ook ruimte voor ontmoeting voor jong en oud. Blokplekken vullen aan waar de afstand tot een buurtplek groot is voor een specifieke doelgroep, of wanneer er onvoldoende ruimte is om voor alle doelgroepen een goed aanbod te verwezenlijken. Naast formele speelruimte, ingericht met speeltoestellen, zetten we ook in op informele speelruimte. We constateren dat er in sommige buurten weinig speelruimte is, maar er zijn ook buurten waar juist meer voorzieningen zijn dan nodig is voor een goede spreiding en dekking. Via het Uitvoeringsplan Speelruimten Boxtel 2023-2032 brengen we dit beter in balans. Niet alle terreinen blijven formele speelterreinen, met toestellen ingericht. Hierdoor komt er informele speelruimte beschikbaar, die veel meer ruimte heeft voor diversiteit in het totale aanbod. Bij de concrete herinrichtingsplannen voor de bestaande voorzieningen geven we vorm aan de beleidsuitgangspunten zoals die vastgelegd zijn in de notitie. Het uitvoeringsplan is bijgevoegd als bijlage 2. De financiële planning en de begrotingswijziging zijn bijgevoegd als bijlage 3 en 4.

    Voorgesteld besluit

    1. Instemmen met het raadsvoorstel Vaststelling Beleidsnotitie speelruimten Boxtel en de Notitie Speelruimtebeleid Boxtel 2023-2032 en die voor vaststelling aanbieden aan de gemeenteraad.
    2. Het Uitvoeringsplan Speelruimten Boxtel 2022-2032 vaststellen, onder voorbehoud van goedkeuring beleidsplan door de gemeenteraad, en ter kennisname brengen van de gemeenteraad.
    3. De gemeenteraad voorstellen de Egalisatiereserve Speelvoorzieningen op te heffen.
    4. Instemmen met financiële planning en de bijbehorende begrotingswijziging voor vaststelling aanbieden aan de gemeenteraad.

    Besluit

    1. Instemmen met het raadsvoorstel Vaststelling Beleidsnotitie speelruimten Boxtel en de Notitie Speelruimtebeleid Boxtel 2023-2032 en die voor vaststelling aanbieden aan de gemeenteraad.
    2. Het Uitvoeringsplan Speelruimten Boxtel 2022-2032 vaststellen, onder voorbehoud van goedkeuring beleidsplan door de gemeenteraad, en ter kennisname brengen van de gemeenteraad.
    3. De gemeenteraad voorstellen de Egalisatiereserve Speelvoorzieningen op te heffen.
    4. Instemmen met financiële planning en de bijbehorende begrotingswijziging voor vaststelling aanbieden aan de gemeenteraad.
  5. 02.12.OB

    Vanuit het Rijk zijn naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) middelen beschikbaar gesteld aan gemeente Boxtel met als doel het verbeteren van de dienstverlening aan kwetsbare burgers. Uit deze middelen is in de eerste bestuursrapportage 2022 een structureel projectbudget voor de Verwijsgids toegevoegd aan de gemeentebegroting van Boxtel. Een deel van dit projectbudget willen we nu inzetten voor formatie voor het ontwikkelen, implementeren, onderhouden en beheren van de Verwijsgids. Hiervoor is het nodig dat het college opdracht geeft aan MijnGemeenteDichtbij (MGD) voor het ontwikkelen van de Verwijsgids en instemt met het overhevelen van een deel van het projectbudget van gemeente Boxtel naar MGD. De middelen zijn vooralsnog beschikbaar tot en met 2027

    Voorgesteld besluit

    1. Opdracht te geven aan MGD voor het ontwikkelen, implementeren, onderhouden en beheren van de Verwijsgids.
    2. Ten behoeve van de uitvoering van deze opdracht in te stemmen met het overhevelen van een deel van het projectbudget (zie financiën voor bedragen) Verwijsgids Boxtel naar MGD in 2023, 2024 en 2025 voor de inzet van formatie.
    3. In te stemmen met het evalueren van de Verwijsgids in het eerste kwartaal van 2025.

    Besluit

    1. Opdracht te geven aan MGD voor het ontwikkelen, implementeren, onderhouden en beheren van de Verwijsgids.
    2. Ten behoeve van de uitvoering van deze opdracht in te stemmen met het overhevelen van een deel van het projectbudget (zie financiën voor bedragen) Verwijsgids Boxtel naar MGD in 2023, 2024 en 2025 voor de inzet van formatie.
    3. In te stemmen met het evalueren van de Verwijsgids in het eerste kwartaal van 2025.
  6. 02.13.OB

    De gemeenten Boxtel, Heusden, ’s-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel en Vught werken samen met de Provincie Noord-Brabant voor het OV-systeem Regiotaxi ’s-Hertogenbosch. Het contract met de huidige leverancier van dit systeem verloopt eind 2023. De partijen hebben samengewerkt aan het aanbestedingsdocument. Om voor de zomervakantie te gunnen, is het zaak dat de aanbesteding z.s.m. in de markt kan worden gezet. Het mandaat voor het in de markt zetten, is formeel nog niet geregeld bij de betrokken gemeenten. Om de voortgang te bewaken wordt uw college verzocht in te stemmen met de penvoering inzake deze aanbesteding door de gemeente
    's-Hertogenbosch en tevens om akkoord te gaan met het mandateren aan de teammanager Zorg gedurende de uitvoering van de aanbesteding

    Voorgesteld besluit

    1. Te besluiten om gezamenlijk aan te besteden met gemeente Sint-Michielsgestel, Heusden, ’s-Hertogenbosch en Vught en daarbij in te stemmen met de penvoering door de gemeente ’s-Hertogenbosch;
    2. Akkoord te gaan met het mandateren van alle verdere besluitvorming inzake deze aanbesteding aan de teammanager Zorg van Mijn Gemeente Dichtbij.

    Besluit

    1. Te besluiten om gezamenlijk aan te besteden met gemeente Sint-Michielsgestel, Heusden, ’s-Hertogenbosch en Vught en daarbij in te stemmen met de penvoering door de gemeente ’s-Hertogenbosch;
    2. Akkoord te gaan met het mandateren van alle verdere besluitvorming inzake deze aanbesteding aan de teammanager Zorg van Mijn Gemeente Dichtbij.