dinsdag 21 maart 2023

Vanaf mei 2022 werken Rijk, Provincie, Gemeente en ProRail samen aan een integrale oplossing voor
    o.a. het geconstateerde financiële tekort binnen het Maatregelenpakket PHS Boxtel. Insteek is
    daarbij, in lijn met de Bestuursovereenkomst (2015), om te komen tot een voor alle partijen
    aanvaardbare oplossing met inachtneming van afspraken over de prioritering van maatregelen en het
    beschikbare budget. Het college wil ten behoeve van de onderhandeling met de partners ophalen hoe de
    gemeenteraad, en via hen de samenleving, denkt over de voorlopige oplossingsrichting. Het college doet
    dit door een oordeelvormende notitie voor te leggen aan de gemeenteraad.

1. In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel t.b.v. oordeelsvorming door de gemeenteraad over
      de voorlopige oplossing maatregelenpakket PHS Boxtel.
    2. Portefeuillehouder te mandateren om indien nodig nog ondergeschikte tekstuele aanpassingen door te
      voeren in de stukken.

de voorlopige oplossing maatregelenpakket PHS Boxtel.
    2.  Portefeuillehouder te mandateren om indien nodig nog ondergeschikte tekstuele aanpassingen door te
      voeren in de stukken.

Op recreatiepark Dennenoord (hierna: het Recreatiepark) zijn meerdere overtredingen geconstateerd. De meeste overtredingen zijn al jaren geleden aangevangen en duren nog steeds voort. Er zijn drie soorten overtredingen geconstateerd, namelijk:
    a. te groot gebouwde recreatiewoningen op gronden met recreatieve bestemming,
    b. permanente bewoning van recreatiewoningen op gronden met recreatieve bestemming; en
    c. recreatiewoningen geplaatst én in gebruik op een daarmee strijdige bestemming (“Bos”).
    In dit bestuurlijk behandelvoorstel worden voor alle drie de soorten overtredingen legalisatiemogelijkheden geboden. Ten aanzien van de te groot gebouwde recreatiewoningen zullen op verzoek omgevingsvergunningen ‘buitenplans afwijken van het bestemmingsplan’ respectievelijk ‘binnenplans afwijken van het bestemmingsplan’ worden verleend. Ten aanzien van de omgevingsvergunningen ‘buitenplans afwijken van het bestemmingsplan’ zijn specifiek voor de bouw van recreatiewoningen op het Recreatiepark te publiceren (nu nog in concept) beleidsregels opgesteld. Bij de bepaling van de maximale maat is de maat van de grootst gebouwde recreatiewoning (inclusief aanbouw) als uitgangspunt genomen, te weten afgerond een inhoud van 426 m3. Ten aanzien van drie stacaravans/chalets die zonder omgevingsvergunning zijn gebouwd zal een omgevingsvergunning ‘binnenplans afwijken van het bestemmingsplan’ worden verleend. Ten behoeve van de legalisatie van de permanente bewoning op de recreatieve bestemming en de recreatiewoningen die zich bevinden op de bestemming “Bos” zullen op verzoek gedoogbeslissingen worden afgegeven.

1. De 36 te groot gebouwde recreatiewoningen (geconstateerd tijdens de laatste controle op 20 oktober 2022) door een omgevingsvergunning ‘buitenplans afwijken van het bestemmingsplan’ binnen de in de beleidsregels te noemen grenzen te legaliseren.
    2. In te stemmen met de beleidsregels (bijlage 1).
    3. De werking van de beleidsregels niet te binden aan een termijn.
    4. De drie zonder omgevingsvergunning gebouwde stacaravans/chalets (geconstateerd tijdens de laatste controle op 20 oktober 2022) door middel van een omgevingsvergunning ‘binnenplans afwijken van het bestemmingsplan’ te legaliseren.
    5. De permanente bewoning op het Recreatiepark te legaliseren voor personen die er ten tijde van de laatste controle op 20 oktober 2022 feitelijk woonden door middel van persoonsgebonden gedoogbeslissingen.
    6. De veertien recreatiewoningen die ten tijde van de laatste controle op 20 oktober 2022 geheel of gedeeltelijk in de bestemming "Bos" waren gelegen te legaliseren door middel van gedoogbeslissingen met zowel een persoons- als objectgebonden karakter.
    7. Aan de in te dienen aanvragen voor een omgevingsvergunning en gedoogbeslissingen een uiterste termijn van 6 maanden te verbinden na het verzenden van de onder het kopje “Uitvoering” nader omschreven legaliseringsbrief.

2. In te stemmen met de beleidsregels (bijlage 1).
    3. De werking van de beleidsregels niet te binden aan een termijn.

Raadsinformatiebrief

In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.