dinsdag 24 oktober 2023

Op de locatie Heikant 15 is Boomkwekerij Boxtel gevestigd. In 2018 heeft eigenaar een verzoek ingediend voor aanpassing van het bestemmingsplan om achter de bestaande kas een nieuwe kas te realiseren. Eigenaar en gemeente sloten een overeenkomst over het voorbereiden van de hiervoor noodzakelijke bestemmingsplanherziening. Als voorbereiding op de bestemmingsplanprocedure is in 2020 een voorontwerp bestemmingsplan voor vooroverleg voorgelegd aan waterschap De Dommel en de provincie Noord-Brabant. Hieruit bleek dat er nog een aantal ingrijpende veranderingen nodig waren om op instemming van deze partijen te kunnen rekenen. De afgelopen periode heeft er de nodige afstemming plaatsgevonden en is het plan aangepast. De belangrijkste wijzigingen zijn:
    · de kas krijgt geen zelfstandig bouwvlak. De vorm van het huidige agrarische bouwvlak is hiervoor nu (zonder uitbreiding) gewijzigd;
    · de omliggende containervelden zijn nu ook meegenomen in het bestemmingsplan en in de daarbij behorende watertoets;
    · verlegging van de hier in het (bestaande beleid) opgenomen evz (ecologische verbindingszone) is nu ook opgenomen in het plan. Ook het landschapsplan is hierop aangepast.
    Het ontwerpbestemmingsplan is nu gereed om in procedure te worden gebracht.

1. Het “Eindverslag vooroverleg voorontwerp bestemmingsplan Heikant 15” vast te stellen.
    2. Het ontwerpbestemmingsplan Heikant 15 (NL.IMRO.0757.BP01HEIKANT15ESCH-OTW) ter inzage te leggen met toepassing van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
    3. Af te zien van een Milieueffectrapportage (m.e.r.).

3. Af te zien van een Milieueffectrapportage (m.e.r.).

Raadsinformatiebrief Telling en aanpak dakloosheid

In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

In de beleidsnotitie stellen we nieuwe doelen, en beschrijven de kaders voor het Afval- en Grondstoffenbeleid voor huishoudelijk afval tot aan 2030.
    Naast de gebruikelijke doelen, zoals minder restafval en meer gescheiden afval kijken we verder en breder. We willen meer hergebruik en recycling. En een hoog serviceniveau bieden voor alle inwoners en alle afvalstromen. Dat alles willen we doen tegen zo laag mogelijke kosten.
    Er zijn meerdere redenen voor de nieuwe beleidsnotitie: de huidige doelstellingen zijn niet actueel en niet realistisch en het Europees en Landelijk beleid is bijgesteld.

In te stemmen met de Beleidsnotitie Huishoudelijk Afval en Grondstoffen 2023-2030 met nieuwe doelstellingen, en deze ter vaststelling aan te bieden aan de raad.

Het huidige collectieve contract voor het plaatsen van laadpalen loopt af op 21 juli 2024. Het contract kan niet worden verlengd. Het aantal elektrische auto's neemt toe. Hierdoor is het belangrijk om te voorzien in de benodigde laadinfrastructuur. De provincie Noord-Brabant faciliteert een nieuwe collectieve aanbesteding voor het plaatsen van laadpalen in de periode van 2024 – 2028.

1. In te stemmen met deelname van de gemeente Boxtel aan de collectieve aanbesteding voor publieke laadinfrastructuur onder leiding van de provincie Noord-Brabant.
    2. Het bijgevoegde mandaatbesluit ten behoeve van de collectieve aanbesteding voor publieke infrastructuur vast te stellen voor zover het zijn bevoegdheden betreft.