dinsdag 27 juni 2023

Afgelopen periode is er door een extern bureau onderzoek gedaan naar de behoefte van jongerenwerk binnen gemeente Boxtel en of dat al dan niet past bij de huidige situatie. De uitkomsten van dit onderzoek zijn enige tijd geleden gepresenteerd aan uw college. Op dit moment zijn we met onze partners in beraad over de verdere aanpak. Met bijgaande raadsinformatiebrief worden de uitkomsten van het onderzoek met de gemeenteraad gedeeld.

1. Kennis te nemen van het onderzoeksrapport naar de inzet van jongerenwerk binnen gemeente Boxtel uitgevoerd door onderzoeksbureau
    2. Buurtbinders. 2. De raad en partners met een Raadsinformatiebrief op de hoogte te stellen van het onderzoeksrapport

Beantwoording vragen ex art. 37 Reglement van Orde, d.d. 10 mei 2023 van Combinatie95 over Behoud supermarkt Liempde.

Beantwoording vragen ex art. 37 Reglement van Orde, d.d. 14 jun. 2023 van Combinatie95 over Opwek van Energie op Rijksvastgoed (OER).

1. In te stemmen met de bijgevoegde antwoordbrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
    2. Naar aanleiding hiervan een aanvraag OER te doen voor een verkenning van de potentie voor de tracés van de A2 en het spoor door Boxtel.

in het beleidsakkoord 2021 – 2026 ‘Samen aan de slag’ heeft de gemeente Boxtel vastgelegd dat plattelandsontwikkeling en agrarische innovatie essentieel zijn voor duurzame landbouw en veeteelt. Samenhangend daarmee is vastgelegd dat beleid rondom vrijkomende agrarische bebouwing (VABbeleid) wordt opgesteld. Voor VAB-locaties wordt uitgegaan van een maatwerkaanpak met duidelijke afwegingsaspecten, waaronder het bijdragen aan het behoud van de waarden van het Boxtels buitengebied. Daarvoor is een bestuursopdracht uitgewerkt. Hiermee bepaalt uw college het proces waarmee het VAB-beleid wordt voorbereid en uiteindelijk ter vaststelling aan de gemeenteraad wordt aangeboden.

1. De bestuursopdracht VAB-beleid vast te stellen met teammanager RMEO-Ruimtelijke Ontwikkeling als opdrachtnemer.
    2. De Startnotitie participatie VAB-beleid vast te stellen.
    3. De gemeenteraad te informeren met bijgevoegde raadsinformatiebrief.
    4. Het presidium te verzoeken om voor de voorbereiding van het VAB-beleid een klankbordgroep van de raad samen te stellen met maximaal 4 leden.
    5. In de Tweede bestuursrapportage 2023 € 50.000 van het in 2024 beschikbaar gestelde budget Vitaal Buitengebied naar voren te halen voor beschikbaarheid in 2023.

2. De Startnotitie participatie VAB-beleid vast te stellen.
    3. De gemeenteraad te informeren met bijgevoegde raadsinformatiebrief.

Beantwoording vragen ex art. 37 Reglement van Orde, d.d. 12 mei 2023 van D66 over verplicht energielabel kantoren.

Op 22 juli 2022 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan ‘Verbindingsweg Ladonk Kapelweg 2022’ vastgesteld. Als gevolg van de aanleg van de Verbindingsweg is een herbegrenzing van het Natuur Netwerk Brabant (NNB), zoals opgenomen in de Interim Omgevingsverordening Brabant, noodzakelijk. Vanwege het doortrekken van de weg Colenhoef richting de nieuwe brugverbinding over het Smalwater komt een klein deel van de VLK over gronden die zijn aangemerkt als NNB te liggen. Ambtshalveherbegrenzing door GS kan pas plaatsvinden nadat het bestemmingsplan onherroepelijk is. Compensatie van de NNB vindt plaats door de aanleg van een groene stapsteen bij het Smalwater. Deze compensatie is onderdeel van het vastgestelde bestemmingsplan VLK. Dit perceel dient door GS in de Verordening ruimte als NNB te worden aangeduid. Dit gaat via een verzoek aan GS tot een herbegrenzing van het Natuur Netwerk Brabant. Ten behoeve van de herbegrenzing dient het voornemen van het verzoek tot herbegrenzing ter inzage te worden gelegd. Het voornemen gepubliceerd en gedurende 6 weken ter visie gelegd.

1. In te stemmen met het in procedure brengen van het voornemen van het verzoek aan GS tot herbegrenzing van de Natuur Netwerk Brabant (NNB), zoals opgenomen in de Interim Omgevingsverordening Brabant.