dinsdag 19 januari 2021

Digitaal

Artikel 25 van de Leerplichtwet schrijft voor dat burgemeester en wethouders per schooljaar een verslag opstellen van het leerplicht- en RMC-beleid zoals dat in dat schooljaar gevoerd is en het verslag ter kennisname aanbieden aan de gemeenteraad.

1. Het jaarverslag leerplicht en RMC 2019-2020 vast te stellen
    2. Bijgevoegde raadsinformatiebrief vast te stellen en samen met het jaarverslag leerplicht en RMC via de griffie te verzenden aan de gemeenteraad

1. Het jaarverslag leerplicht en RMC 2019-2020 vast te stellen
  2. 02.01.01

In 2015 zijn de bouwvergunningen van de gemeente Boxtel gedigitaliseerd. Dit met als doel om de dienstverlening te verbeteren en de papieren dossiers te vervangen door digitale dossiers. Medio 2020 zijn de digitale bouwvergunningen overgebracht naar het E-Depot van het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC). De bouwvergunningen zijn via dit E-Depot te raadplegen voor iedereen met een internetverbinding of bij een bezoek aan het bezoekerscentrum van het BHIC.
    De formele overbrenging van de dossiers moet nog geregeld worden. Een onderdeel daarvan is het bepalen welke bouwvergunningen moeten worden beperkt qua openbaarheid. Deze bouwvergunningen zullen dan alleen toegankelijk zijn voor medewerkers van MijnGemeenteDichtbij. Wanneer iemand deze vergunning en/of tekeningen wel in wil zien zal daar toestemming van de gemeente voor nodig zijn. Het BHIC heeft haar advies gegeven over welke bouwvergunningen beperkt moeten worden van openbaarheid. Dit advies is bijgevoegd als bijlage 1. Geadviseerd wordt om banken, pinautomaten en het politiebureau te beperken van openbaarheid

1. In te stemmen met het advies van het BHIC over de beperking van openbaarheid van genoemde dossiers,
    2. Het besluit voor een periode van 6 weken ter inzage te leggen.

2. Het besluit voor een periode van 6 weken ter inzage te leggen.

Jaarlijks legt de gemeente Boxtel in kader van Interbestuurlijk Toezicht (IBT) verantwoording af aan de Provincie over haar gevoerde informatie- en archiefbeheer. Dit gebeurt aan de hand van een analyse op een aantal Kritische Prestatie Indicatoren (KPI's) en een inspectieverslag van Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC). De gemeente heeft ook voor de periode 2019-2020 verantwoording afgelegd. Bijgaand is het toezichtoordeel van de Provincie hierover.

1. Kennis te nemen van het toezichtoordeel van het IBT van de Provincie In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze met het
    2. toezichtoordeel van de Provincie door te sturen naar de Raad

2. toezichtoordeel van de Provincie door te sturen naar de Raad

De situatie (financiële druk, snelheid van het verlenen van hulp) bij de gecertificeerde instellingen is in de afgelopen tijd in het nieuws geweest. In dit voorstel zijn de ontwikkelingen voor de gecertificeerde instellingen van Noord-Brabant in beeld gebracht. Binnen de vijf jeugdhulpregio’s van Noord-Brabant is afgesproken de gemeenteraden hierover te informeren.

1. In te stemmen met de bijgaande raadsinformatiebrief over de ontwikkelingen jeugdbescherming en jeugdreclassering Noord-Brabant en deze raadsinformatiebrief aan de gemeenteraad te versturen.

Op 9 december 2020 zijn de maximumtarieven van reisdocumenten voor 2021 in het Staatsblad gepubliceerd. In de legesverordening is bepaald dat voornoemde tarieven door uw College gewijzigd kunnen worden. Voorgesteld wordt de tarieven conform de wettelijke maxima te wijzigen. De bedragen zijn naar beneden afgerond (op € 0,05).

1. De "Verordening tot eerste wijziging van de Legesverordening 2021" vast te stellen.

De gemeente heeft in 2020 op drie momenten compensatie ontvangen voor de financiële gevolgen vanwege de corona-crisis. Deze zijn door het Rijk verstrekt via de algemene middelen in het gemeentefonds of via specifieke uitkeringen. Elke compensatie is door het Rijk gespecificeerd voor een bepaald doel. Begin 2021 verwachten wij wederom een extra compensatie. De gemeente Boxtel heeft in totaal € 1.788.000 aan compensatie ontvangen. Hiervan is een deel al ingezet of bestemd (€ 1.165.000). Dit betekent dat nog € 622.000 resteert. In dit collegevoorstel maken we bestuurlijke afspraken hoe we deze middelen inzetten ter compensatie van de corona-gevolgen.

1. De bestuurlijke richtlijn voor de inzet van de middelen voor corona-compensatie vast te stellen;
    2. De raadsinformatiebrief over de bestuurlijke richtlijn corona-compensatie vast te stellen en via de griffie te versturen naar de gemeenteraad.