dinsdag 6 juli 2021

De gemeente Boxtel neemt deel aan de Stimuleringsregeling Landschap 2020-2023 (STILA). De regeling wordt door de provincie uitgevoerd conform deze door ons opgegeven voorkeuren en is recent opengesteld voor wijzigingen. Het thema ‘Boerenlandvogels en bijen’ is momenteel beperkt opengesteld in het buitengebied van de gemeente Boxtel. De redenen hiervoor zijn komen te vervallen. We willen realisatie en voortzetting van goed beheer van reeds aangelegde landschapselementen in de nog niet
    opengestelde gebieden stimuleren. We stellen voor het thema Boerenlandvogels en bijen voor een groter deel van het buitengebied van de gemeente Boxtel open te stellen volgens de bijgevoegde kaart (bijlage 1).

1. In te stemmen met het openstellen van het pakket Boerenlandvogels en bijen als onderdeel van de Simuleringsregeling Landschap conform de gewijzigde kaart.

In de periode 1 januari 2021 tot 1 juli 2021 kunnen inwoners de TONK aanvragen. Deze regeling wordt versoepeld en verlengd tot 1 oktober 2021. Hierdoor komen er meer inwoners van de gemeente in aanmerking voor de regeling.

1. De tijdelijke beleidsregels verlenging TONK vast te stellen met terugwerkende kracht per 01-07-2021 tot 01-10-2021.
    2. Uitvoering te geven aan de verlengde TONK regeling binnen het door het Rijk beschikbaar gestelde budget.

Beantwoording vragen ex artikel 37 RvO over Vandalisme en handhaving

1. in te stemmen met bijgevoegde beantwoording aan de fractie VVD Boxtel;
    2. de bijgevoegde beantwoording in briefvorm via de griffie te verzenden aan de fractie VVD Boxtel.

1. in te stemmen met bijgevoegde beantwoording aan de fractie VVD Boxtel;

De termijn van de voorzitter van de monumentencommissie loopt af op 1 juli 2021. De huidige voorzitter heeft aangegeven in principe te willen stoppen. De invoering van de Omgevingswet maakt het wenselijk om een Commissie Ruimtelijke Kwaliteit te gaan vormen met daarin Welstand én monumenten. Die commissie kan op 1 januari 2022 operationeel zijn. De huidige voorzitter is bereid om tot die datum haar functie te blijven uitoefenen.

1. Mevrouw B. Schoenmakers te herbenoemen als voorzitter van de monumentencommissie Boxtel voor de periode 1 juli tot en met 31 december 2021.

In mei 2020 is door de Rekenkamercommissie Boxtel het rapport ‘Nieuwe impulsen wijkgericht werken Boxtel’ opgesteld. Tijdens het onderzoek is door de Rekenkamer geconstateerd dat met het wijkgericht werken in Boxtel een positieve ontwikkeling is ingezet. Tegelijk wordt daarbij aangegeven dat nieuwe impulsen nodig zijn en een verdere doorontwikkeling gewenst is. De Rekenkamer komt tot een aantal aanbevelingen. Via bijgaande raadsinformatiebrief wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de voortgang van deze aanbevelingen.

1. In te stemmen met bijgaande raadsinformatiebrief over de voortgang van de aanbevelingen uit het rapport ‘Nieuwe impulsen wijkgericht werken Boxtel’ en deze naar de gemeenteraad en de Rekenkamercommissie Boxtel te sturen.