dinsdag 14 september 2021

Marielle van Alphen - Habraken

Samen met de BOM en Segon willen we een aanvraag Interreg Vlaned doen voor een Energie Handels Platform. Tijdens deze pilot worden inwoners en bedrijven benaderd voor deelname en samenwerking in een Energie Handels Platform. Als we in aanmerking komen voor een bijdrage vanuit het Interreg Vlaned programma wordt nader bepaald welke bijdrage in capaciteit de gemeente en anderen leveren. Met een energiehandelsplatform worden energiegemeenschappen mogelijk, waarmee opgewekte elektriciteit direct verhandeld en op termijn geleverd kan worden aan bedrijven en woningen in de omgeving. Daarmee worden vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd en kan dit een bijdrage leveren aan de ontlasting van het elektriciteitsnet.

1. Deelnemen aan de aanvraag Interreg project VlaNed Energie Handels Platform.
    2. Hieraan een bijdrage van maximaal €6.000 leveren vanuit post 62845000 Duurzaamheid.
    3. Wethouder Van Laarhoven te mandateren tot ondertekening van de deelnemersverklaring.

1. Deelnemen aan de aanvraag Interreg project VlaNed Energie Handels Platform.

De gemeente voldoet aan de voorwaarde die het Rijk stelt aan compensatie middels de TVS (inzake Q2 2021) door aan de amateursportorganisaties waarmee de gemeente een directe huurrelatie heeft, de huur kwijt te schelden over de periode dat zij in Q2 2021 geen gebruik konden maken van de accommodatie.

1. Amateursportorganisaties waarmee de gemeente een directe huurrelatie heeft, de huur kwijt te schelden over de periode dat zij in tijdvak Q2 2021 geen gebruik konden maken van de accommodatie.
    2. Voor compensatie van deze kwijtschelding een beroep te doen op de door het Rijk hiervoor opengestelde regeling “Tegemoetkoming Verhuurders Sportaccommodaties” (TVS).

2. Voor compensatie van deze kwijtschelding een beroep te doen op de door het Rijk hiervoor opengestelde regeling "Tegemoetkoming Verhuurders Sportaccommodaties" (TVS).

Het bestemmingsplan Luissel 16 in Boxtel is zover gevorderd dat we het ontwerp ervan in procedure kunnen brengen. Het bestemmingsplan voorziet in een wijziging van een agrarische bedrijfsbestemming naar een woonbestemming met functieaanduiding ‘bedrijf aan huis-timmerbedrijf’.

1. Akkoord te gaan met het ontwerpbestemmingsplan Luissel 16 in Boxtel en dit voor zes weken ter inzage te leggen;
    2. Af te zien van een milieueffectrapportage (m.e.r.).;
    3. Met initiatiefnemer bijgaande planschadeovereenkomst aan te gaan.

2. Af te zien van een milieueffectrapportage (m.e.r.).;
    3. Met initiatiefnemer bijgaande planschadeovereenkomst aan te gaan.

De voormalige gemeente Haaren heeft in december 2020 een verkoopovereenkomst gesloten met ontwikkelaar Reuvers. De loting voor Reigerskant is onderdeel van de uitvoering van deze overeenkomst. Het betreft 27 te ontwikkelen woningen in fase 2 van Reigerskant in Esch. Voor deze loting wordt gebruik gemaakt van een toewijzingsregeling.

1. In te stemmen met de uitkomst van de loting van de kavels in fase 2 Reigerskant te Esch van ontwikkelaar Reuvers.