dinsdag 16 november 2021

In het Klimaatakkoord is overeengekomen dat alle gemeenten in 2021 een TransitieVisie Warmte (TVW) opstellen. Een TVW geeft een eerste richting aan de aanpak van het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving (zowel woningen als bedrijven). Daartoe heeft de gemeente Sint-Michielsgestel samen met Boxtel en Vught opdracht gegeven aan Over Morgen om voor elke gemeente een TVW op te stellen. Uit de uitvoerde verkenning blijken startkansen voor een lokaal warmtenet, die samen met woningcorporatie JOOST nader worden onderzocht op de haalbaarheid.

1. In te stemmen met de TransitieVisie Warmte gemeente Boxtel en deze door te geleiden aan de raad ter vaststelling.

Een aanstelling als onbezoldigd ambtenaar geeft boa’s opsporingsbevoegdheid op bestuursrechtelijk vlak en vervolgens na beëdiging bij de rechtbank, ook op strafrechtelijk gebied. De aanstelling van de boa’s als onbezoldigd ambtenaren is essentieel om als handhaver op te treden.

1. De volgende personen te benoemen tot onbezoldigd ambtenaar van gemeente Boxtel: A. Akbucak en I.C.M. van de Ven

Met de komst van de Omgevingswet dient zich nu een natuurlijk moment aan om over te stappen van de Werkgroep Afwijking Bestemmingsplan (WAB) naar uniforme beleidsregels voor kruimelgevallen.

1. In te stemmen met de bijgevoegde beleidsregels voor planologische kruimelgevallen.

In maart 2021 is een uitkering ontvangen vanuit de landelijke Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW). Dit geld moet door de gemeente ingezet worden om zowel huurders als eigenaren van koopwoningen te stimuleren kleinschalige energiebesparende maatregelen te nemen. Eén van de acties die onderdeel uitmaakte van de aanvraag voor de uitkering was het uitgeven van een voucher waarmee eigenaren zelf enkele maatregelen kunnen aanschaffen bij (lokale)bouwmarktenen andere lokale aanbieders. Voor de uitvoering is een subsidieregeling opgesteld waarmee de uitvoering van de uitgifte en bestedingswijze van de vouchers wordt beschreven en geregeld.

In te stemmen met:

1. De voorliggende subsidieregeling “Subsidieregeling energiebesparende maatregelen RREW Boxtel”.
    2. Het verlenen van mandaat aan medewerkers van de Bespaarwinkel om deze subsidie vast te stellen en te verlenen op grond van de voorliggende subsidieregeling tot het subsidieplafond is bereikt of de looptijd van de subsidieregeling is verstreken.

In te stemmen met:

1. De voorliggende subsidieregeling "Subsidieregeling energiebesparende maatregelen RREW Boxtel".