Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

college B&W Boxtel

dinsdag 21 december 2021

09:00 - 14:00
Locatie

Digitaal

Voorzitter
Ronald van Meygaarden

Agendapunten

  1. 02.01

    Per 1 januari 2022 zal het Kadaster de diensten van DataLand definitief voortzetten.

    Voorgesteld besluit

    1. Bijgaande brief van Dataland ter kennisname aannemen.

    Besluit

    1. Bijgaande brief van Dataland ter kennisname aannemen.
  2. 02.02

    Op 29 juni 2021 was er een beeldvormende bijeenkomst van de gemeenteraad over het Maatregelenpakket PHS Boxtel. Tijdens die bijeenkomst zijn ook vragen gesteld over de stand van zaken PHS Overweg Runsdijk (Esch). Toen is toegezegd de raad dit jaar te informeren over de stand van zaken nadat overleg met onze samenwerkingspartners over de vervolgstap in dit project zou zijn geweest. In de raadsinformatiebrief geven wij de toelichting op de stand van zaken.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de griffie te verspreiden.

    Besluit

    1. In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de griffie te verspreiden.
  3. 02.04

    Binnen de gemeente Boxtel zijn in het landelijk gebied veel ruimtelijke ontwikkelingen in uitvoering en in voorbereiding. Gezien de omvang en complexiteit van de ontwikkelingen, het beleidsakkoord en de beschikbare capaciteit is prioritering noodzakelijk.  Hiervoor is een ruimtelijke meetlat ontwikkeld met zeven toetsingscriteria. Alle ruimtelijke ontwikkelingen worden langs deze meetlat gelegd en op grond hiervan voorzien van een prioriteit. De prioriteitsstelling is periodiek onderwerp van gesprek.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met toepassen van ruimtelijke meetlat voor nieuwe én lopende ontwikkelingen, waarbij u instemt met de prioriteitenlijst, peildatum december 2021;
    2. Periodiek maar ten minste elke tien weken de prioriteitenlijst waar nodig bij te stellen en dat te doen in Poho Landelijk gebied;
    3. In te stemmen met de informatieve brief in bijlage 2, waarmee u de adviseurs/initiatiefnemers van lopende en nieuwe zaken informeert over de prioritering

    Besluit

    1. In te stemmen met toepassen van ruimtelijke meetlat voor nieuwe én lopende ontwikkelingen, waarbij u instemt met de prioriteitenlijst, peildatum december 2021;
    2. Periodiek maar ten minste elke tien weken de prioriteitenlijst waar nodig bij te stellen en dat te doen in Poho Landelijk gebied;
    3. In te stemmen met de informatieve brief in bijlage 2, waarmee u de adviseurs/initiatiefnemers van lopende en nieuwe zaken informeert over de prioritering
  4. 02.05

    De Regionale Raadsinformatiebrief Jeugdbescherming informeert de raad over de recente ontwikkelingen en de stappen die sinds begin juli zijn gezet om ervoor te zorgen dat kinderen en jongeren in kwetsbare situaties tijdig de juiste hulp krijgen. De Regionale Raadsinformatiebrief geeft informatie over de stand van zaken met betrekking tot de casuïstiek, passende hulp tijdens een maatregel vanuit jeugdbescherming en het Brabantse plan van aanpak van de jeugdbeschermingscrisis op lokaal, regionaal en bovenregionaal niveau.

    Voorgesteld besluit

    1. De Regionale Raadsinformatiebrief Jeugdbescherming vast te stellen en deze via de griffie te verzenden aan de raad.

    Besluit

    1. De Regionale Raadsinformatiebrief Jeugdbescherming vast te stellen en deze via de griffie te verzenden aan de raad.
  5. 02.06

    Met een Raadsinformatiebrief informeren we de Gemeenteraad over de stand van zaken rond de capaciteitsproblemen bij de aanbieders van huishoudelijke hulp en het zoeken naar verlichting van die problemen.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de Raadsinformatiebrief over de personeelstekorten bij de aanbieders van huishoudelijke hulp (Wmo) en deze via de griffie te verzenden naar de raad.

    Besluit

    1. In te stemmen met de Raadsinformatiebrief over de personeelstekorten bij de aanbieders van huishoudelijke hulp (Wmo) en deze via de griffie te verzenden naar de raad.
  6. 02.08

    Jaarlijks legt de gemeente Boxtel in kader van Interbestuurlijk Toezicht (IBT) verantwoording af aan de Provincie over haar gevoerde informatie- en archiefbeheer. Dit gebeurt aan de hand van een analyse op een aantal kritische prestatie indicatoren (KPI's) en een inspectieverslag van het Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC). De gemeente heeft voor de periode 2020-2021 verantwoording afgelegd en deze is beoordeeld met de hoogste waardering, namelijk ‘voldoet’. In de bijlage is het toezichtoordeel bijgevoegd.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het toezichtoordeel van het IBT van de Provincie.
    2. In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze met het toezichtoordeel van de Provincie door te sturen naar de Raad.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van het toezichtoordeel van het IBT van de Provincie.
    2. In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze met het toezichtoordeel van de Provincie door te sturen naar de Raad.
  7. 02.09

    Het bestuur van Stichting Talentis heeft het college verzocht toestemming te geven om een deel van de Jenaplanschool Molenwijk te gaan verhuren aan Humankind Kinderopvang ten behoeve van kinderopvang (0-4 jaar). Het college heeft in de collegevergadering van 13 juli 2021 besloten om Stichting Talentis hiervoor geen toestemming te verlenen. Op basis van Art. 108 van de Wet Primair Onderwijs (WPO) heeft Stichting Talentis bezwaar aangetekend tegen dit besluit. Bij de juridische heroverweging is gebleken dat de gronden van Art.108 WPO waarop het college toestemming kan onthouden hier niet aan de orde zijn. Dit zou bij het behandelen bij de bezwaarcommissie ook ter sprake komen met een zeer aannemelijk risico dat de gemeente daarmee in het ongelijk zou worden gesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. Het collegebesluit van 13 juli 2021 te herzien en Stichting Talentis toestemming te verlenen om onderwijsruimten in de Jenaplanschool Molenwijk te verhuren aan Humankind Kinderopvang ten behoeve van kinderopvang.

    Besluit

    1. Het collegebesluit van 13 juli 2021 te herzien en Stichting Talentis toestemming te verlenen om onderwijsruimten in de Jenaplanschool Molenwijk te verhuren aan Humankind Kinderopvang ten behoeve van kinderopvang.
  8. 02.10

    In het Interbestuurlijk Programma is afgesproken dat iedere gemeente in Nederland in 2022 beleid mensenhandel heeft. Momenteel ontbreekt een duidelijk beleid om de aanpak van mensenhandel te borgen. Daarom is in 2020 in opdracht van de Regionale Tafel Mensenhandel een werkgroep geformeerd met afgevaardigden van gemeenten en experts mensenhandel om te komen tot regionaal beleid en een lokaal plan van aanpak. Mensenhandel vormt een grove inbreuk op de menselijke waardigheid en de lichamelijke en geestelijke integriteit van slachtoffers en is schending van fundamentele mensenrechten.
    Slachtoffers worden in zowel grote steden als kleine dorpen gemaakt. Het lastige aan mensenhandel is dat het vaak verborgen blijft; slachtoffers voelen zich vaak geen slachtoffer of durven geen hulp te zoeken en daders blijven onder de radar. Met dit regionaal beleid en het lokale plan van aanpak wordt beoogd om de gemeente Boxtel weerbaarder te maken tegen mensenhandel en om een waterbedeffect naar onze buurgemeenten te voorkomen

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen beleid mensenhandel regio Oost-Brabant;
    2. Vaststellen plan van aanpak mensenhandel gemeente Boxtel;
    3. Ondertekenen Convenant Zorgtafel regio Oost-Brabant Slachtoffers Mensenhandel;
    4. Ondertekenen Privacyprotocol;
    5. Ondertekenen Artikel 20 beslissing Wet Politiegegevens (WPG) Convenant Zorgtafel regio Oost-Brabant.

    Besluit

    1. Vaststellen beleid mensenhandel regio Oost-Brabant;
    2. Vaststellen plan van aanpak mensenhandel gemeente Boxtel;
    3. Ondertekenen Convenant Zorgtafel regio Oost-Brabant Slachtoffers Mensenhandel;
    4. Ondertekenen Privacyprotocol;
    5. Ondertekenen Artikel 20 beslissing Wet Politiegegevens (WPG) Convenant Zorgtafel regio Oost-Brabant.
  9. 02.11

    Van 2019 tot en met 2021 hebben we in het project 0e 1e lijn met onze primaire partners gewerkt aan de verbetering van de ketensamenwerking. Wat we hebben gedaan, wat het project heeft opgeleverd en wat de vervolgacties zijn, leest u in de evaluatie in de bijlage. Het project heeft onder meer geresulteerd in een gezamenlijk uitvoeringsplan van onze primaire gesubsidieerde partners ContourdeTwern, MEE en Brede Scholen Boxtel. Dit plan is gebaseerd op de subsidieopdracht 2022 aan de gezamenlijke primaire partners en ligt nu voor ter vaststelling.

    Voorgesteld besluit

    1. de evaluatie project 0e 1e lijn vast te stellen,
    2. in te stemmen met de aanbevelingen in de evaluatie,
    3. het uitvoeringsplan 2022 van de gezamenlijke primaire partners vast te stellen.

    Besluit

    1. de evaluatie project 0e 1e lijn vast te stellen,
    2. in te stemmen met de aanbevelingen in de evaluatie,
    3. het uitvoeringsplan 2022 van de gezamenlijke primaire partners vast te stellen.
  10. 02.12

    De Stichting Adviesraad Sociaal Domein (hierna: adviesraad) wil haar statuten wijzigingen naar aanleiding van een nieuwe wet. Volgens de statuten mogen deze alleen gewijzigd worden met instemming van het college.

    Voorgesteld besluit

    1. Akkoord te gaan met de voorgestelde statutenwijziging van de adviesraad Sociaal Domein;
    2. Akkoord te gaan met de verzending van bijgevoegde brief aan de adviesraad Sociaal Domein.

    Besluit

    1. Akkoord te gaan met de voorgestelde statutenwijziging van de adviesraad Sociaal Domein;
    2. Akkoord te gaan met de verzending van bijgevoegde brief aan de adviesraad Sociaal Domein.
  11. 02.13

    Naar aanleiding van de nieuwe inkoop is het nodig om de Nadere regels te wijzigen. Door de nieuwe inkoop verandert de financieringssystematiek en ook de wijze van indiceren. Het is belangrijk om de regionaal opgestelde richtlijnen te verankeren in de Nadere regels. Ook een belangrijke reden voor het wijzigen van de Nadere regels is de vastgestelde begroting voor komend jaar. Hier komen ombuigingen uit voort die in de Nadere regels verankerd moeten worden. Daarnaast wordt het financieel besluit geactualiseerd.

    Voorgesteld besluit

    1. De Nadere regels maatschappelijke ondersteuning Boxtel 2022 vast te stellen met ingang van 1-1-2022 en de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning Gemeente Boxtel 2020 in te trekken per 1-1-2022.
    2. Het Financieel besluit maatschappelijke ondersteuning Boxtel 2022 vast te stellen met ingang van 1-1-2022 en het Financieel besluit maatschappelijke ondersteuning Boxtel 2020 in te trekken per 1-1-2022.

    Besluit

    1. De Nadere regels maatschappelijke ondersteuning Boxtel 2022 vast te stellen met ingang van 1-1-2022 en de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning Gemeente Boxtel 2020 in te trekken per 1-1-2022.
    2. Het Financieel besluit maatschappelijke ondersteuning Boxtel 2022 vast te stellen met ingang van 1-1-2022 en het Financieel besluit maatschappelijke ondersteuning Boxtel 2020 in te trekken per 1-1-2022.
  12. 02.15

    Het regionaal uitvoeringsprogramma is een uitwerking van de Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang én het Regioplan doordecentralisatie beschermd wonen regio Meierij en Bommelerwaard. Het geeft aan wat we in 2022 concreet gaan doen op een aantal daarin vastgestelde thema's. De financiële vertaling is vastgelegd in het regionaal uitvoeringsbudget 2022 en de meerjarenbegroting voor 2022-2025. De evaluatie van het uitvoeringsprogramma 2021 is ter informatie bijgevoegd en heeft als basis gediend voor het programma van 2022.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Uitvoeringsprogramma beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2022 (bijlage 1) inclusief het uitvoeringsbudget voor 2022 (bijlage 2) vast te stellen.
    2. Kennis te nemen van de regionale meerjarenbegroting 2022-2025 voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang (bijlage 3).

    Besluit

    1. Het Uitvoeringsprogramma beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2022 (bijlage 1) inclusief het uitvoeringsbudget voor 2022 (bijlage 2) vast te stellen.
    2. Kennis te nemen van de regionale meerjarenbegroting 2022-2025 voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang (bijlage 3).
  13. 02.16

    In de Verordening Sociaal Domein zijn bepalingen opgenomen over de Participatiewet, Jeugdzorg, Wmo en schulddienstverlening. Er enkele aanpassingen nodig vanwege wetswijzigingen, regionale afspraken of vanuit de praktijk. Er is voor gekozen om deze aanpassingen te verwerken in een wijzigingsverordening. Daardoor hoeft de vrij uitgebreide verordening niet helemaal opnieuw vastgesteld te worden. In het verschillenoverzicht is precies aangegeven welke artikelen aangepast zijn en waarom. De overige artikelen blijven ongewijzigd.

    Voorgesteld besluit

    1. Aan de raad voor te stellen om de Verordening tot 1e wijziging van de Verordening Sociaal Domein 2021 Boxtel vast te stellen.

    Besluit

    1. Aan de raad voor te stellen om de Verordening tot 1e wijziging van de Verordening Sociaal Domein 2021 Boxtel vast te stellen.
  14. 02.19

    De gemeente Boxtel heeft altijd een nauwe band gehad met Stichting Nationaal Landschap Het Groene Woud en Stichting Landschapsfonds Het Groene Woud. De gemeente levert ook financiële bijdragen. Diverse ontwikkelingen maken dat het goed is om te bezien hoe bestaande relaties bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente. Voorstel is voor drie jaar een bijdrage van €12.000,- per jaar te leveren en jaarlijks te evalueren. Ook met Van Gogh Nationaal Park is een samenwerking van drie jaar aangegaan. De verantwoordelijk portefeuillehouder is gevraagd om namens Boxtel zitting te nemen in het bestuur van de nieuwe stichting Landschap Het Groene Woud (HGW).

    Voorgesteld besluit

    1. De gevraagde bijdrage aan HGW te leveren voor 3 jaar (doorlooptijd).
    2. Jaarlijks het effect van deze bijdrage te evalueren.
    3. In te stemmen met toetreding portefeuillehouder Van Laarhoven tot bestuur als vertegenwoordiger uit de regio (namens de participerende gemeenten) in nieuwe stichting HGW.
    4. Te onderzoeken hoe middelen rondom plattelandsvernieuwing zo effectief mogelijk kunnen worden ingezet.
      .

    Besluit

    1. De gevraagde bijdrage aan HGW te leveren voor 3 jaar (doorlooptijd).
    2. Jaarlijks het effect van deze bijdrage te evalueren.
    3. In te stemmen met toetreding portefeuillehouder Van Laarhoven tot bestuur als vertegenwoordiger uit de regio (namens de participerende gemeenten) in nieuwe stichting HGW.
    4. Te onderzoeken hoe middelen rondom plattelandsvernieuwing zo effectief mogelijk kunnen worden ingezet.
      .
  15. 02.20

    Het bestemmingsplan ‘Luissel 16’ in Boxtel maakt mogelijk de agrarische bedrijfsbestemming voortaan te gebruiken voor een reguliere woonbestemming met een bedrijf aan huis in de vorm van een kleinschalig timmerbedrijf. Op 7 juli 2020 heeft u in een besluit laten weten in principe positief tegenover deze ontwikkeling te staan. Op 14 september 2021 ging u akkoord met de start van de benodigde procedure. Het ontwerpbestemmingsplan lag aansluitend ter inzage van 30 september tot en met 10 november 2021. Er zijn geen zienswijzen ingekomen. Ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan zijn ambtelijk de regels die gaan over de grondwaterbescherming scherper geformuleerd. Het bestemmingsplan ‘Luissel 16’ is gereed om vast te worden gesteld door de raad.

    Voorgesteld besluit

    1. ‎ Het bestemmingsplan ‘Luissel 16’ in Boxtel, bekend onder de titel NL.IMRO.0757.BP01LUISSEL16-OTW1, ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan conform de bijgevoegde nota van wijzigingen gewijzigd vast te stellen;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen voor dit bestemmingsplan;
    3. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant verzoeken om te verklaren dat zij geen bezwaar hebben tegen eerdere bekendmaking van de vaststelling van dit plan dan de termijn van zes weken als genoemd in artikel 3.8 lid 4 van de Wet ruimtelijke ordening

    Besluit

    1. ‎ Het bestemmingsplan ‘Luissel 16’ in Boxtel, bekend onder de titel NL.IMRO.0757.BP01LUISSEL16-OTW1, ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan conform de bijgevoegde nota van wijzigingen gewijzigd vast te stellen;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen voor dit bestemmingsplan;
    3. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant verzoeken om te verklaren dat zij geen bezwaar hebben tegen eerdere bekendmaking van de vaststelling van dit plan dan de termijn van zes weken als genoemd in artikel 3.8 lid 4 van de Wet ruimtelijke ordening
  16. 02.22

    Onze gemeente is een van de aangesloten gemeenten bij brandweer Brabant-Noord die werkt met een gezamenlijk ontwikkelde en vastgestelde Risicogerichte Toezichtstrategie Brandveiligheid. De brandweer Brabant-Noord heeft voor de periode 2022-2025 een nieuwe Risicogerichte Toezichtstrategie Brandveiligheid opgesteld die ter vaststelling voorligt. De voorgaande Toezichtstrategie Brandveiligheid over de periode 2017-2021 ligt ter intrekking voor. Verder ligt het Mandaatbesluit aanwijzing toezichthouders brandveiligheid ter vaststelling voor.

    Voorgesteld besluit

    1. Binnen het Beleid VTH Boxtel 2020-2023 voor het onderdeel Brandveiligheid de geactualiseerde ‘Risicogerichte Toezichtstrategie Brandveiligheid 2022-2025’ (hierna: de Toezichtstrategie 2022-2025) vast te stellen en per 1 januari 2022 in werking te laten treden, onder intrekking van de Toezichtstrategie Brandveiligheid 2017-2021 (hierna: de Toezichtstrategie 2017-2021).
    2. De Regionaal Commandant Brandweer van de Veiligheidsregio Brabant-Noord te mandateren voor het aanwijzen van toezichthouders voor het toezicht op de naleving van wet- en regelgeving met betrekking tot brandveiligheid en brandveilig gebruik.

    Besluit

    1. Binnen het Beleid VTH Boxtel 2020-2023 voor het onderdeel Brandveiligheid de
      geactualiseerde ‘Risicogerichte Toezichtstrategie Brandveiligheid 2022-2025’ (hierna: de  Toezichtstrategie 2022-2025) vast te stellen en per 1 januari 2022 in werking te laten treden,  onder intrekking van de Toezichtstrategie Brandveiligheid 2017-2021 (hierna: de  Toezichtstrategie 2017-2021).
    2. De Regionaal Commandant Brandweer van de Veiligheidsregio Brabant-Noord te
      mandateren voor het aanwijzen van toezichthouders voor het toezicht op de naleving van wet-  en regelgeving met betrekking tot brandveiligheid en brandveilig gebruik.
  17. 02.23

    De gemeenten Boxtel, Sint-Michielsgestel en GR MijnGemeenteDichtbij hebben in 20217 een gezamenlijke aanbesteding doorlopen voor accountantsdiensten vanaf het boekjaar 2017. De huidige overeenkomsten eindigen van rechtswege na de controle van de jaarrekening 2021. We zijn daarom inmiddels gestart met de voorbereidingen op de gezamenlijke aanbesteding voor accountancy vanaf 2022. Voor dit aanbestedingstraject is een inkoopteam gevormd met vertegenwoordigers uit de beide gemeenteraden, het algemeen bestuur en de ambtelijke organisatie. De gemeenteraad heeft op basis van de controleverordening de bevoegdheid om het programma van eisen vast te stellen. Vanwege dit programma van eisen behoort ook de controleverordening te worden geactualiseerd.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor te stellen:

    1. Het aanbestedingsdocument (programma van eisen) “Accountancy Boxtel, Sint-Michielsgestel en MijnGemeenteDichtbij, 2022 e.v.”, vast te stellen.
    2. Het inkoopteam zoals beschreven in dit aanbestedingsdocument opdracht te geven de inkoopprocedure verder inhoud te geven.
    3. De Controleverordening gemeente Boxtel 2022 vast te stellen.

    Besluit

    De gemeenteraad voor te stellen:

    1. Het aanbestedingsdocument (programma van eisen) "Accountancy Boxtel, Sint-Michielsgestel en MijnGemeenteDichtbij, 2022 e.v.", vast te stellen.
    2. Het inkoopteam zoals beschreven in dit aanbestedingsdocument opdracht te geven de inkoopprocedure verder inhoud te geven.
    3. De Controleverordening gemeente Boxtel 2022 vast te stellen.
  18. 02.24

    De accountant splitst haar werkzaamheden in twee delen. Interim controle en jaarrekening controle. De interim controle wordt uitgevoerd ter voorbereiding op de jaarrekeningcontrole (als onderdeel van de P&C cyclus) en is gericht op de interne beheersing van de grootste financiële processen. De uitgangspunten zijn vastgelegd in de controleverordening en het controleprotocol. De bevindingen van deze controle legt zij vast in de Managementletter. De Managementletter is op 13 december toegelicht door de accountant aan portefeuillehouder financiën en de gemeentesecretaris.

    1. Management samenvatting en bestuurlijke aandachtspunten in hoofdstuk 1
    2. Opvolging bevindingen 2020 en bevindingen interim controle 2021 in hoofdstuk 3
    3. Verbijzonderde interne controle en voorbereiding rechtmatigheidsverantwoording in hoofdstuk 4
    4. Aandachtspunten voor de jaarverslaggeving 2021 in hoofdstuk 5 en actualiteiten in hoofdstuk 6.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de managementletter.
    2. De managementletter via de griffie ter kennisname door te sturen naar de raad.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de managementletter.
    2. De managementletter via de griffie ter kennisname door te sturen naar de raad.