dinsdag 11 mei 2021

Marielle van Alphen - Habraken

De gemeente Boxtel wil de doorlooptijd van eenvoudige en kleine vergunningaanvragen aanzienlijk verkorten door middel van een wijziging in de uitvoering. Deze wijziging houdt in dat de vergunningverleners -in plaats van de Welstandscommissie- gaan beoordelen of een vergunningsaanvraag voldoet aan de nieuw opgestelde sneltoetscriteria voor welstand. Deze beoordeling vindt plaats bij eenvoudige vergunningen met weinig impact. Om te zien of deze nieuwe werkwijze in de praktijk werkt, voert gemeente Boxtel gedurende zes maanden een pilot uit.

1. In te stemmen met de uitvoering van de pilot: verkorten doorlooptijd vergunningverlening.
    2. De Vereenvoudigde toets voor dakkapellen, carports, gevelwijzigingen, bijbehorende bouwwerken en serres vast te stellen met als ingangsdatum 11 mei 2021(zie bijlage 1).

Voor het perceel tussen Mijlstraat 66 en 70 (perceel BT00-L-727) ligt het verzoek om een bouwvlak op te nemen in de bestemming ‘Wonen’. Uw college is bevoegd om op de plaats van de aanduiding ‘wro-zone – wijzigingsgebied nieuwbouw toegestaan’ de in het bestemmingsplan opgenomen bestemmingen te wijzigen in de bestemming ‘Wonen’ met een bouwvlak voor de realisatie van één vrijstaande woning. Het ontwerpwijzigingsplan heeft van 12 november 2020 tot en met 23 december 2020 ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ontvangen op het ontwerpwijzigingsplan. De interne controle heeft geleid tot enkele ambtelijke aanpassingen in het wijzigingsplan. De aanpassingen ten aanzien van het ontwerpwijzigingsplan zijn opgenomen in de Nota van wijzigingen.

1. Het ‘Wijzigingsplan Mijlstraat 68’ met IMRO-code NL.IMRO.0757.WZ08Mijlstr68-OTW1 gewijzigd vast te stellen en dit voor zes weken ter inzage te leggen;
    2. de Nota van wijzigingen vast te stellen;
    3. geen exploitatieplan vast te stellen voor dit wijzigingsplan.

2. de Nota van wijzigingen vast te stellen;
    3. geen exploitatieplan vast te stellen voor dit wijzigingsplan.

Bewoners van de Savendonksestraat hebben in een brief in augustus 2020 aan het college hun zorgen en bezwaren geuit over de natuurontwikkelingsplannen van Stichting Ark voor De Geelders. Inmiddels hebben meerdere gesprekken tussen de  verantwoordelijk wethouder(s), betrokken ambtenaren en de bewoners aan de Savendonksstraat, verenigd in Stichting Savendonk, plaats gevonden. Zij hebben tot op heden geen formele reactie namens het college op hun zorgen en bezwaren gekregen. In de bijgevoegde brief wordt de rol van de gemeente in het gebiedsproces toegelicht en een inhoudelijke reactie gegeven op vragen, die door Stichting Savendonk zijn gesteld.

1. In te stemmen met de inhoud van de brief als reactie op de zorgen en bezwaren van de bewoners aan de Savendonksestraat verenigd in de Stichting Savendonk.

De GGD Hart voor Brabant is een gemeenschappelijke regeling van 20 gemeenten (in 2022). De GGD voert voor ruim 1 miljoen inwoners in zijn werkgebied taken uit op het gebied van o.a. jeugdgezondheid, gezondheidsbescherming en gezondheidsbevordering en leefstijl.

Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor het volgende te
    besluiten:

1. De bijgevoegde zienswijze op de conceptbegroting 2022 van de GGD Hart voor Brabant vast te stellen en deze zienswijze kenbaar te maken bij het bestuur van de GGD Hart voor Brabant.
    2. Geen zienswijze in te dienen voor de conceptbegroting 2022 van RAV Brabant Midden-West-Noord.

besluiten:

Op 20 april 2021 zijn schriftelijke vragen ex art. 37 RvO door CDA gesteld inzake evenementen. In bijgaande antwoordbrief is een reactie geformuleerd

1. In te stemmen met bijgaande antwoordbrief aan CDA en deze via de griffie te verspreiden

Op 20 april 2021 zijn schriftelijke vragen ex art. 37 RvO door SP gesteld over de sloop- en renovatieplannen van huurhuizen van St.Joseph. In de bijgaande antwoordbrief is een reactie geformuleerd.

1. In te stemmen met de bijgaande antwoordbrief en deze via de griffie te verspreiden.

In februari 2017 zijn de Kaders van een Grondstoffenplan vastgesteld. Om nadere invulling aan deze kaders te kunnen geven is er onder meer in een deel van de wijk Oost een Afvalpilot uitgevoerd. Dit heeft geleid tot een Nadere invulling van dit Grondstoffenplan, dat in 2019 is vastgesteld. Voorliggende Raadsinformatiebrief geeft informatie over de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van deze nadere invulling.

1. In te stemmen met bijgaande Raadsinformatiebrief en deze via de griffie te verspreiden

Door de fractie PvdA/GroenLinks is een vraag gesteld met betrekking tot het plaatsen van waterbuffertanks door Vion Boxtel. Deze vraag wordt beantwoord door middel van bijgevoegde antwoordbrief.

1. In te stemmen met de beantwoording van de vraag en deze toe te zenden aan de gemeenteraad.

Het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord vraagt de 16 deelnemende gemeenteraden hun zienswijze te geven op de Programmabegroting 2022 en Jaarverantwoording 2020. Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio beslist op 30 juni 2021 over de Programmabegroting en Jaarverantwoording. Het Algemeen Bestuur betrekt daarbij alle zienswijzen. In de zienswijzen geven de gemeenteraden hun mening over de concept Programmabegroting 2022 en de resultaatbestemming 2020. De deelnemende gemeenten kunnen zo invloed uitoefenen op het beleid en de (inwoner) bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling van de Veiligheidsregio. De gemeenten worden verzocht om uiterlijk 18 juni 2021 hun zienswijzen kenbaar te maken.

1. De zienswijze op de Programmabegroting 2022 en resultaatbestemming 2020 van de Veiligheidsregio Brabant-Noord voor te leggen aan de raad ter vaststelling. De zienswijze ondersteunt de beleidslijn uit de Programmabegroting 2022 en de resultaatbestemming 2020.