dinsdag 2 november 2021

Oude Raadzaal Boxtel

Het ministerie van VWS heeft landelijk 8 centrumgemeenten aangewezen om de (door)ontwikkeling en financiering van een Bovenregionaal Expertisenetwerk Jeugd (BEN) te realiseren. Voor landsdeel Brabant/Zeeland is Eindhoven de centrumgemeente. De afspraken over de (door)ontwikkeling en financiën van BEN zijn in een samenwerkingsovereenkomst vastgelegd. Voor de regio Noordoost-Brabant wordt deze overeenkomst ondertekend namens de regiogemeenten in de jeugdhulpregio vertegenwoordigd door de wethouder Van Olden van de centrumgemeente ‘s-Hertogenbosch. Met een volmacht regelt de gemeente dat de
    centrumgemeente deze samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente Boxtel mag ondertekenen.

1. In te stemmen met de concept samenwerkingsovereenkomst BEN en plan van aanpak verbeteren Expertteam Noordoost Brabant.
    2. Machtiging te verlenen aan wethouder Van Olden om namens de gemeenten in de Jeugdhulpregio Noordoost Brabant de samenwerkingsovereenkomst aan te gaan.

Vaststelling bestemmingsplan
    Het ontwerpbestemmingsplan 'Herziening Buitengebied, Postelstraat ong, Esch' heeft met ingang van 2 oktober 2020 ter inzage gelegen. Dit bestemmingsplan maakt, tussen de Essche Stroom en de Postelstraat in Esch, de bouw van 4 ruimte-voor-ruimtewoningen in combinatie met natuurontwikkeling mogelijk. Op het ontwerpbestemmingsplan zijn 137 zienswijzen ingediend; veel zienswijzen zijn inhoudelijk hetzelfde. De zienswijzen zijn deels gegrond en deels ongegrond. De zienswijzen
    geven aanleiding tot het gewijzigd vaststellen van het bestemmingsplan. Ook is een aantal ambtshalve wijzigingen opgenomen in de Nota van wijzigingen. Concreet hebben de zienswijzen onder andere geleid tot de aanpassingen zoals opgenomen in argument 4.1 van het raadsvoorstel.

Anterieure overeenkomst
    Met de ontwikkelingsmaatschappij Ruimte voor Ruimte (formeel de cv Ruimte voor Ruimte II CV) was door de gemeente Haaren nog geen anterieure overeenkomsten gesloten voordat het ontwerp van dit bestemmingplan ter inzage ging. Na de overgang van Esch naar Boxtel hebben wij overleg gevoerd met de ontwikkelingsmaatschappij RvR over aanpassing van de concept-overeenkomst, zodat deze meer op de Boxtelse leest geschoeid zou zijn. Wij hebben nu overeenstemming over de inhoud van de anterieure overeenkomst en stellen uw college voor om hiermee in te stemmen. Zonder overeenkomst kan het bestemmingsplan niet worden vastgesteld. De overeenkomst is bijgesloten als bijlage A bij dit collegevoorstel. De gemeente ontvangt een stimuleringsbijdrage (200.000 euro in totaal) door medewerking te verlenen aan dit RvR-project. Van de stimuleringsbijdrage wordt de natuurontwikkeling binnen dit plangebied betaald (70.000 euro). Wat er dan overblijft van de stimuleringsbijdrage moet volgens de verdeelsleutel hiervoor verdeeld worden over de vier opvolgende gemeenten van Haaren.

Brief aan indieners van een zienswijze
    Het is gebruikelijk dat we de indieners van een zienswijze na de besluitvorming in uw college een brief sturen over de vervolgprocedure. We hebben er in deze procedure, in overleg met de portefeuillehouder, voor gekozen om de brief aan de indieners wat uitgebreider te maken en om hierin ook in te gaan op het woningbouwbeleid voor Esch. Daarom is het beter om deze brief van B&W uit te laten dan deze ambtelijk te ondertekenen. Deze brief is bijgesloten als bijlage B bij dit voorstel.

In te stemmen met het aangaan van de anterieure overeenkomst met ‘Ruimte voor Ruimte II CV’ zoals opgenomen in bijlage A bij dit collegevoorstel;
    In te stemmen met de brief aan de indieners van een zienswijze zoals opgenomen in bijlage B bij dit collegevoorstel;
    De gemeenteraad voor te stellen om:

1. Het bestemmingsplan ‘'Herziening Buitengebied, Postelstraat ong, Esch' met IMRO-code NL.IMRO.0788.BP17BGPOSTONG-ON01 (en nieuwe Boxtelse IMRO-code: NL.IMRO.0757.BP17BGPOSTONG-VST1) gewijzigd vast te stellen;
    2. De ingediende zienswijzen ontvankelijk te verklaren;
    3. De Nota van zienswijzen vast te stellen en daarmee de zienswijzen deels gegrond en deels ongegrond te verklaren;
    4. De Nota van wijzigingen vast te stellen;
    5. Geen exploitatieplan vast te stellen voor dit bestemmingsplan.

De gemeenteraad voor te stellen om:

1. Het bestemmingsplan ‘'Herziening Buitengebied, Postelstraat ong, Esch' met IMRO-code NL.IMRO.0788.BP17BGPOSTONG-ON01 (en nieuwe Boxtelse IMRO-code: NL.IMRO.0757.BP17BGPOSTONG-VST1)     gewijzigd vast te stellen;
    2. De ingediende zienswijzen ontvankelijk te verklaren;
    4. De Nota van wijzigingen vast te stellen;
    5. Geen exploitatieplan vast te stellen voor dit bestemmingsplan.

In de Afvalstoffenverordening Boxtel die dit jaar door de raad is vastgesteld zijn regels opgenomen over het aanbieden van afval. Ten aanzien van de bestuursrechtelijke handhaving van de afvalstoffenverordening is er momenteel geen beleid opgesteld. Deze situatie is onwenselijk omdat vastgesteld beleid consequente handhaving bevordert en rechtsongelijkheid tegengaat. Om deze situatie te verhelpen worden deze beleidsregels aan u aangeboden ter besluitvorming. In samenwerking met de verantwoordelijke toezichthouders van team VTH zijn deze beleidsregels, op basis van bestuursdwang, opgesteld zodat het mogelijk wordt om de afvalstoffenverordening effectief te handhaven en de leefbaarheid in onze gemeente te verhogen.

1. Het Beleid handhaving afvalstoffenverordening Boxtel vast te stellen.

1. Het Beleid handhaving afvalstoffenverordening Boxtel vast te stellen.