dinsdag 1 december 2020

Met ingang van 1 januari 2021 wordt na herindeling van de gemeente Haaren het dorp Esch toegevoegd aan de gemeente Boxtel. Met dit voorstel wordt de (meerjaren)begroting 2021 aangepast voor de effecten van de herindeling van Haaren. De financiële paragraaf is opgenomen als bijlage bij het raadsvoorstel. Deze bijlage geeft technisch inzicht in het proces, de uitgangspunten, de risico’s en de financiële gevolgen. De belangrijkste gehanteerde uitgangspunten bij de begrotingswijziging zijn:

1. een budgettair neutrale verwerking van alle baten & lasten
    2. op basis van bestaand beleid in begroting 2021 van Boxtel
    3. bijdrage MGD op basis van de 2de bestuursrapportage 2020 van MGD
    4. de wijze van inschatting van de algemene uitkering uit het gemeentefonds en:
    5. de extra middelen uit de Wet Ahri-uitkering in te zetten als post onvoorzien

Medio 2021 zal de financiële verwerking van de herindeling van Haaren afgerond worden door overname van een deel van de balans uit de jaarrekening 2020 van de gemeente Haaren. Rechtsopvolger gemeente Oisterwijk stelt hiervoor een ontwerpbesluit op (voor Gedeputeerde Staten) en de verrekening van de balansposten tussen de overnemende gemeenten.

1. In te stemmen met het raadsvoorstel en –besluit en dit door te geleiden aan de gemeenteraad voor de 1e raadsvergadering van 2021.

Binnen de commissie bezwaarschriften, kamer algemene zaken, is wegens het vertrek van commissielid tevens plaatsvervangend voorzitter mevrouw mr. E.A.C. Spoormakers een vacature ontstaan. Na een werving- en selectieprocedure is de keuze op de heer mr. M. Lammerschop gevallen om deze vacature in te vullen. De heer mr. Lammerschop is in de dagelijkse praktijk werkzaam als jurist bij de gemeente Eindhoven en heeft een brede kennis van, en ervaring met, het ruimtelijk bestuursrecht en bezwaarprocedures.

1. De heer mr. M. Lammerschop met ingang van 1 januari 2021, voor de duur van maximaal zes jaar te benoemen tot lid en plaatsvervangend voorzitter van de commissie bezwaarschriften.

College merkt op dat het wenselijk is om in de toekomst te streven naar een betere balans tussen mannelijke en vrouwelijke commissieleden. In verband daarmee zou bij een eerstvolgende vacature bij gelijke geschiktheid de voorkeur kunnen uitgaan naar een vrouw.

De gemeente is verantwoordelijk voor voldoende aanbod voorschoolse educatie (VE). Daarnaast zorgt de gemeente voor financieel toegankelijke voorschoolse voorzieningen en een optimaal bereik. Met betrekking tot deze gemeentelijke taken wordt het college gevraagd om in te stemmen met de uitvoeringsregelingen, prestatieovereenkomst en de hoogte van de ouderbijdrage 2021.

1. De uitvoeringsregeling ‘Peuter Opvang Vergoeding Boxtel 2021’ vast te stellen (bijlage 1);
    2. De uitvoeringsregeling ‘Voorschoolse educatie in de peuteropvang Boxtel 2021’ vast te stellen (bijlage 2);
    3. De prestatieovereenkomst ‘VVE in de Peuteropvang subsidie 2021’ vast te stellen (bijlage 3);
    4. De hoogte van de VVE ouderbijdrage volgens VNG advies in 2021 vast te stellen op € 109,-.

De gezamenlijke omgevingsdiensten hebben in opdracht van de meeste Brabantse gemeenten een Nota bodembeheer PFAS en een Bodemkwaliteitskaart PFAS opgesteld. Dit zijn aanvullingen op het gemeentelijke bodembeleid (Nota bodembeheer 2019-2024) en het vereenvoudigt de mogelijkheden voor het toepassen van PFAS-houdende grond binnen de grenzen van deelnemende gemeenten binnen de provincie Noord-Brabant. Op basis van het in de regio uitgevoerde bodemonderzoek blijkt dat de gemeten waarden van PFAS lager zijn dan de normen voor de klasse Landbouw/natuur uit het landelijk geactualiseerd Tijdelijk Handelingskader van 2 juli 2020. Er wordt in de voorliggende Nota bodembeheer PFAS en een Bodemkwaliteitskaart PFAS dan ook voorgesteld de klasse Landbouw/natuur als maximale toepassingskwaliteit voor PFAS-houdende grond in de regio te hanteren. Conform Artikel 44, lid 3 van het Besluit bodemkwaliteit heeft het college van B&W voor PFAS de mogelijkheid om gebiedsspecifiek beleid vast te stellen. Bij dit advies is ook een raadsinformatiebrief gevoegd om de raad te informeren over de actuele stand van zaken.

1. De ‘Nota bodembeheer PFAS en de Bodemkwaliteitskaart PFAS’ beiden met d.d. 28 oktober 2020 als aanvulling op de Nota Bodembeheer 2019-2024 vast te stellen;
    2. De raadsinformatiebrief ‘Nota bodembeheer PFAS en de Bodemkwaliteitskaart PFAS’ vast te stellen en door te leiden naar de raad.

De integrale verordening Sociaal Domein is voor het eerst vastgesteld voor 2020. Nu, een jaar later, zijn er enkele technische aanpassingen nodig vanwege wetswijzigingen of omdat dit vanuit de praktijk wenselijk is. Bijgevoegd de tekst van de nieuwe verordening. ook is een verschillenlijst bijgevoegd zodat makkelijk terug te vinden is wat er gewijzigd is.

1. Aan de raad voor te stellen om akkoord te gaan met de nieuwe Verordening Sociaal Domein 2021 Boxtel per 1-1-2021 en de intrekking van de Verordening Sociaal Domein 2020 per 1-1-2021

In verband met de herindeling van de gemeente Haaren en het feit dat daardoor het grondgebied van Esch bij dat van de gemeente Boxtel komt, moet de gemeenteraad een besluit nemen over zowel de voorschriften van de gemeente Haaren, zijn eigen voorschriften als over eerder genomen besluiten tot instelling van commissies als bedoeld in hoofdstuk V van de Gemeentewet. Daarop ziet dit voorstel.

1. In te stemmen met het raadsvoorstel en -besluit en dit door te geleiden aan de gemeenteraad voor de eerste raadsvergaring van 2021.