Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

college B&W Boxtel

dinsdag 3 november 2020

09:00 - 14:00
Locatie

Bestuursvleugel Boxtel

Voorzitter
Ronald van Meygaarden

Agendapunten

  1. 02.01

    Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC) heeft 15 juli jl. een inspectie uitgevoerd op het archief- en informatiebeheer binnen de gemeente Boxtel. Deze inspectie is sinds de nieuwe dienstverleningsovereenkomst een onderdeel van de dienstverlening van BHIC. Het biedt de gemeente inzicht wat er goed is geregeld en waar er nog actiepunten openstaan. De actiepunten zijn opgenomen in een jaarplanning, zodat deze bij een volgende inspectie (die zal vanaf nu jaarlijks plaatsvinden) verbeterd zullen zijn. De verslaglegging van de inspectie dient ter informatie bij de Raad neergelegd te worden

    Voorgesteld besluit

    1. Doorsturen van inspectieverslag BHIC inzake archief- en informatiebeheer aan de Raad

    Besluit

    1. Doorsturen van inspectieverslag BHIC inzake archief- en informatiebeheer aan de Raad
  2. 02.02

    In november 2019 is er een uitkering verkregen vanuit de landelijke Regeling Reductie Energiegebruik (RRE). Dit geld moet door de gemeente ingezet worden om eigenaren van grondgebonden koopwoningen te stimuleren kleinschalige energiebesparende maatregelen te nemen. Een van de acties die onderdeel uitmaakte van de aanvraag voor de uitkering was het uitgeven van een voucher waarmee eigenaren zelf enkele maatregelen kunnen aanschaffen bij (lokale)bouwmarkten en winkels. Voor de uitvoering is een subsidieregeling opgesteld waarmee de uitvoering van de uitgifte en bestedingswijze van de vouchers wordt beschreven en geregeld.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met:


    1. De voorliggende subsidieregeling “Energiebesparende maatregelen woningen Boxtel”. 
    2. Het verlenen van mandaat aan de operationeel directeur van Winst uit je woning om deze subsidie vast te stellen en te verlenen op grond van de voorliggende subsidieregeling.

    Besluit

    In te stemmen met:


    1. De voorliggende subsidieregeling “Energiebesparende maatregelen woningen Boxtel”. 
    2. Het verlenen van mandaat aan de operationeel directeur van Winst uit je woning om deze subsidie vast te stellen en te verlenen op grond van de voorliggende subsidieregeling.
  3. 02.04

    Het Regionaal Team Leerplicht (RTL) voert voor de gemeenten Boxtel, Haaren, Sint-Michielsgestel en Vught de leerplicht- en RMC-taken uit. De formatie voor het RTL bedraagt 4,61 fte en de bezetting is 4,50 fte, waarvan we 1 fte besteden aan RMC (regionale meld- en coördinatiefunctie). Het aantal casussen is in de jaren 2016 tot 2019 met 60% gestegen. De werkdruk is daardoor te hoog opgelopen en de formatie is niet meer toereikend om te kunnen werken volgens de visie en missie van het RTL. Statistische gegevens van branchevereniging Ingrado onderschrijven dit. De dienstverlening aan de burger en onderwijsinstellingen is in gevaar gekomen. Met de beschikbare formatie kunnen we naast de wettelijke taken niet ook de preventieve taken uitvoeren.

    Voorgesteld besluit

    1. De formatie voor het RTL uit te breiden met 0,67 fte tot 5,28 fte, waarvan 1,0 fte voor RMC.
    2. De kosten voor de formatie-uitbreiding van € 49.580 te verdelen onder de gemeenten Boxtel, Vught en Sint-Michielsgestel volgens de vastgestelde verdeelsleutel (aantal jongeren 5-23 jaar).
    3. Het kostenaandeel voor Boxtel (€ 17.273,67) ten laste van de algemene middelen te brengen.

    Besluit

    1. De formatie voor het RTL uit te breiden met 0,67 fte tot 5,28 fte, waarvan 1,0 fte voor RMC.
    2. De kosten voor de formatie-uitbreiding van € 49.580 te verdelen onder de gemeenten Boxtel, Vught en Sint-Michielsgestel volgens de vastgestelde verdeelsleutel (aantal jongeren 5-23 jaar).
    3. Het kostenaandeel voor Boxtel (€ 17.273,67) ten laste van de algemene middelen te brengen.
  4. 02.05

    Initiatiefnemer heeft het voornemen om aan de achterzijde van de percelen Munselse Hoeve 34 en 36 één vrijstaande woning en twee aaneengebouwde woningen op te richten. De nieuw op te richten woningen sluiten aan op de recentelijk gerealiseerde wijk Zonnegolven. Uw college is bevoegd om op de plaats van de aanduiding ‘wro- zone- wijzigingsgebied’ nieuwbouw toe te staan en de in het plan opgenomen bestemmingen te wijzigen in de bestemming ‘Wonen’ met bouwvlakken voor de realisatie van één vrijstaande woning en twee aaneengebouwde woningen. Voor dit initiatief is al een anterieure overeenkomst afgesloten.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de reeds getekende anterieure overeenkomst d.d. 29 mei 2019 en de zakelijke omschrijving zes weken ter inzage te leggen;
    2. In te stemmen om geen exploitatieplan op te stellen;
    3. Akkoord te gaan met het ontwerpwijzigingsplan ‘(achter) Munselse Hoeve 34- 36’ en dit voor zes weken ter inzage te leggen;

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de reeds getekende anterieure overeenkomst d.d. 29 mei 2019 en de zakelijke omschrijving zes weken ter inzage te leggen;
    2. In te stemmen om geen exploitatieplan op te stellen;
    3. Akkoord te gaan met het ontwerpwijzigingsplan ‘(achter) Munselse Hoeve 34- 36’ en dit voor zes weken ter inzage te leggen;
  5. 02.06

    De GGD Hart voor Brabant (GGD HvB) is een gemeenschappelijke regeling (GR) van 25 gemeenten voor de uitvoering van de Wet Publieke Gezondheid. Dit betekent dat de GGD HvB uitvoering geeft aan zijn wettelijke taken door zich in te zetten voor de gezondheid van alle inwoners in het werkgebied. De GGD HvB legt uw raad een voorstel tot wijziging van de GR voor. Het algemeen bestuur van de GGD HvB stelde deze vast in de vergadering van 9 juli 2020. De wijziging is nodig door de herindeling van de gemeente Haaren per 1 januari 2021, door de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) en een toevoeging van de deadline voor de Kadernota GGD HvB. De wijzigingen zijn technisch van aard.

    Voorgesteld besluit

    Het college stelt de gemeenteraad voor het volgende te besluiten:

    1. Toestemming geven voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling (GR) GGD Hart voor Brabant

    Besluit

    Het college stelt de gemeenteraad voor het volgende te besluiten:

    1. Toestemming geven voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling (GR) GGD Hart voor Brabant
  6. 02.07

    De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van de kinderopvang. De GGD voert in opdracht van de gemeente dit toezicht uit en adviseert.
    De gemeente besluit wat ze met dit advies doen; wel of niet handhaven. houdt de Inspectie van het Onderwijs toezicht op de manier waarop gemeenten handhaven. De GGD vraagt het college om de directeur publieke gezondheidszorg (DPG) aan te wijzen als toezichthouder kinderopvang volgens de herziene richtlijn van de VNG.

    Voorgesteld besluit

    1. De directeur publieke gezondheidszorg (DPG) van de GGD Hart voor Brabant aan te wijzen als toezichthouder zoals bedoeld in artikel 1.61 van de Wet kinderopvang;
    2. De DPG toe te staan om één of meerdere medewerkers te machtigen om onder verantwoordelijkheid van de DPG op te treden als toezichthouder in het kader van de Wet kinderopvang;
    3. De brief met daarin het besluit te ondertekenen

    Besluit

    1. De directeur publieke gezondheidszorg (DPG) van de GGD Hart voor Brabant aan te wijzen als toezichthouder zoals bedoeld in artikel 1.61 van de Wet kinderopvang;
    2. De DPG toe te staan om één of meerdere medewerkers te machtigen om onder verantwoordelijkheid van de DPG op te treden als toezichthouder in het kader van de Wet kinderopvang;
    3. De brief met daarin het besluit te ondertekenen
  7. 02.09

    Beantwoording schriftelijke vragen van fractie PvdA / GroenLinks over gemeentelijk energiebedrijf.

    Voorgesteld besluit

    1. Bijgevoegde concept beantwoording vaststellen en deze via de griffie doorleiden naar de gemeenteraad.

    Besluit

    1. Bijgevoegde concept beantwoording vaststellen en deze via de griffie doorleiden naar de gemeenteraad.
  8. 02.10

    In april jl. heeft de regio Noordoost Brabant alle betrokken partijen geïnformeerd over het stopzetten van de inkoopprocedures specialistische jeugdhulp 2021 vanwege de Corona-crisis en over de procedure om de contracten voor het overgangsjaar 2021 te sluiten. Wij hebben een toezegging gedaan aan de gemeenteraad om de gemeenteraad in het najaar te informeren over de stand van zaken met betrekking tot de inkoop specialistische jeugdhulp 2021.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de regionale raadsinformatiebrief over de stand van zaken inkoop specialistische jeugdhulp 2021;
    2. De raadsinformatiebrief over de stand van zaken inkoop specialistische jeugdhulp 2021 te verspreiden via de Griffie aan de gemeenteraad.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de regionale raadsinformatiebrief over de stand van zaken inkoop specialistische jeugdhulp 2021;
    2. De raadsinformatiebrief over de stand van zaken inkoop specialistische jeugdhulp 2021 te verspreiden via de Griffie aan de gemeenteraad.