dinsdag 24 november 2020

Sinds 2017 voert ContourdeTwern in opdracht van gemeente Boxtel een pakket aan diensten en ondersteuning uit op basis van een maatschappelijke opdracht. Deze opdracht stellen we als gemeente Boxtel in samenwerking met ContourdeTwern op. De bezuinigingen en de transformatie van het sociaal domein, vragen om een andere werkwijze en daarmee om een vernieuwde maatschappelijke opdracht voor 2021.

1. De maatschappelijke opdracht 2021 ContourdeTwern vast te stellen, mits een evaluatie plaats vindt. Dit moet een kwantitatieve en kwalitatieve evaluatie zijn op 2 onderdelen
    - het leereffect voor zowel de maatschappij als organisatie op langere termijn
    - het inverdien effect op langere termijn.

- het leereffect voor zowel de maatschappij als organisatie op langere termijn
    - het inverdien effect op langere termijn.

Basisschool de Vorsenpoel en SBO de Maremak willen een subsidie aanvragen bij het ministerie van OCW voor het experiment samenwerking regulier-speciaal. Daarvoor hebben ze de instemming nodig van de gemeente. Het experiment behelst een verregaande samenwerking tussen basisschool de Vorsenpoel en SBO de Maremak. Beide scholen gaan op in een educatief centrum waarbij de scheidslijn voor kinderen tussen het reguliere onderwijs en speciaal basisonderwijs zal vervagen.
    Op termijn zal SBO de Maremak worden opgeheven en zullen groepsarrangementen aangeboden worden aan de kinderen met extra ondersteuningsbehoefte .

1. De versterking van de samenwerking tussen basisschool de Vorsenpoel en SBO de Maremak te ondersteunen door toestemming te verlenen aan het experiment samenwerking regulier en speciaal onderwijs onder voorwaarde dat:

- het schoolbestuur van basisschool De Vorsenpoel en sbo De Maretak hierover in overleg treden met andere scholen in Boxtel.
    - er geen extra toestroom van leerlingen naar educatief centrum De Vorsenpoel plaats vindt als gevolg van dit experiment
    - door dit experiment geen extra kosten voor de gemeente Boxtel ontstaan

- door dit experiment geen extra kosten voor de gemeente Boxtel ontstaan

Bij de op 21 januari 2020 door de gemeenteraad vastgestelde Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Boxtel 2020, horen twee uitvoeringsregelingen die nog vastgesteld moeten worden. De regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Boxtel 2020 regelt aan wie de gemeente gegevens uit de basisregistratie mag verstrekken en onder welke voorwaarden. De beheerregeling basisregistratie personen Boxtel 2020 regelt welke rollen, taken en bevoegdheden nodig zijn om de kwaliteit en veiligheid van de gegevens in de basisregistratie te waarborgen. Medewerkers worden op naam in een rol benoemd.

1. De ‘Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Boxtel 2020’ vaststellen en publiceren;
    2. De ‘Beheerregeling basisregistratie personen Boxtel 2020’ vaststellen en publiceren.

In regionaal verband is besloten om het onderhoud van de recreatieve routes onder te brengen bij Visit Brabant. Dit in navolging van de andere Brabantse regio's. Het doel is het nastreven van Brabantse eenheid en een verhoging van de kwaliteit van het routenetwerk voor de gebruikers.

1. In te stemmen met de samenwerkingsovereenkomst ‘Coördinatie, beheer en onderhoud recreatieve routes regio Noordoost-Brabant’ met Visit Brabant en deze te ondertekenen

Op 19 mei 2020 besloot u tot het opstellen van projectdefinities voor het project Integraal Uitvoeringsprogramma Groote Waterloop (IUGW), onderdeel van het regionale Uitvoeringsprogramma Mozaïek Dommelvallei eerste fase. Na het opstellen daarvan besluit u over verdere uitwerking en uitvoering van het project. Hierbij stellen wij u voor in te stemmen met bijgaande projectdefinities en opdracht te geven voor verdere uitwerking en uitvoering ervan. Het nader gedefinieerde projectvoorstel wordt ter instemming voorgelegd aan de subsidieverstrekker provincie Noord-Brabant. Hier kunnen nog eventuele wijzigingen of aanbevelingen uit voortvloeien, die dan ingepast worden in het project. Subsidievoorwaarde is dat de projecten moeten zijn uitgevoerd vóór eind 2021. De kosten zijn tot een bedrag van € 140.000 gedekt, waarbij 50% van de kosten wordt opgebracht door de subsidie. Overige dekking wordt geboden vanuit Toerisme en Recreatie, eigen uren en de reserve Plattelandsvernieuwing, en is in de begroting opgenomen. Een en ander zoals beschreven in het voorstel van 19 mei 2020.

In te stemmen met verdere uitwerking en uitvoering van het project Integraal Uitvoeringsprogramma Groote Waterloop van Mozaïek Dommelvallei, zoals vastgelegd in bijgaande projectdefinities:

1. Toeristisch recreatieve ontwikkeling rondom Groote Waterloop;
    2. Inrichtingsplan "watermachine" Hamsestraat-Roderweg.

1. Toeristisch recreatieve ontwikkeling rondom Groote Waterloop;
    2. Inrichtingsplan "watermachine" Hamsestraat-Roderweg.

College vraagt aandacht voor het regelmatig in rapportages aandacht te besteden aan stand van zaken/ voortgang van dit soort projecten. Dit in lijn met eerdere adviezen van de rekenkamercommissie.