B&W

dinsdag 14 april 2020

In de week van 3 april heeft het kabinet besloten dat de fysieke sluiting van de scholen en de kinderopvang vanwege de coronacrisis ten minste nog tot en met 28 april zal voortduren. In Boxtel wordt de noodopvang gerealiseerd door een goede samenwerking tussen de kinderopvang en het onderwijs. Aan de ouder wordt gevraagd de kinderopvang door te blijven betalen om deze noodopvang ook financieel voort te kunnen zetten. De staatssecretaris van SZW heeft eerder bekend gemaakt dat ouders met kinderopvangtoeslag de eigen bijdrage die zij betalen voor de kinderopvang gecompenseerd krijgen. Dit geldt nu ook voor ouders die geen kinderopvangtoeslag hebben, maar een eigen bijdrage betalen via de gemeente in het kader van voorschoolse educatie, een peuteraanbod, of voor mensen met een sociaal-medische indicatie (SMI). Gemeenten krijgen hiervoor extra middelen van het Rijk.

1. De ouderbijdrage die betaald is tussen 16 maart en 28 april te vergoeden van ouders die gebruik maken van een gemeentelijke subsidie voor Peuteropvang (POV), Voor-en Vroegschoolse Educatie (VVE) en ouders met een Sociaal Medische Indicatie (SMI)

Op 15 januari 2019 heeft de gemeenteraad de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI) Boxtel vastgesteld. Het college van B&W heeft in de vergadering van 11 december 2018, onder voorbehoud van vaststelling van de AVOI door de raad, het Handboek kabels en leidingen Boxtel vastgesteld. Onlangs is echter gebleken dat er in bijlage 10.1 ‘standaarddwarsprofiel’ op pagina 42 van dit Handboek abusievelijk een verkeerde maatvoering is genoemd voor de diepte van glasvezel. Er staat daarbij een diepte aangegeven van 30 cm (GV 0,30 -) maar dit moet 60 cm (GV 0,60 -) zijn. Voorgesteld wordt om dit te rectificeren door het vervangen van het Standaarddwarsprofiel onder 10.1 door bijlage 10.1A.

1. In te stemmen met het vervangen van het Standaarddwarsprofiel onder 10.1 van het Handboek kabels en leidingen Boxtel, door bijlage 10.1.A.

Recentelijk is aan de gemeenteraden van Noordoost Brabant een toezegging gedaan dat zij door middel van een raadsinformatiebrief worden geïnformeerd over het uitstel van de nieuwe inkoop jeugdhulp, Wmo, beschermd wonen en maatschappelijke opvang in verband met het coronavirus. Aan uw college wordt gevraagd deze regionale raadsinformatiebrief te verspreiden aan de gemeenteraad.

1. de raadsinformatiebrief over uitstel nieuwe inkoop jeugdhulp, Wmo, beschermd wonen en maatschappelijke opvang i.v.m. coronavirus door te zetten naar de gemeenteraad.