B&W

dinsdag 28 januari 2020

R.S. van Meygaarden

Eind 2020 loopt zowel het samenwerkingsconvenant als de strategische agenda af. In dit voorstel wordt geadviseerd over de 3 verschillende onderdelen binnen de regionale samenwerking. Geadviseerd wordt om de samenwerking te continueren en de gelden hiervoor beschikbaar te stellen. De financiële bijdragen blijven gelijk aan de huidige bijdragen en worden niet jaarlijks geïndexeerd. Op 19 februari 2020 zal een door de regio georganiseerde Voorbereidende Verenigde Bijeenkomst van Gemeenteraden en Waterschappen plaatsvinden. Een experiment en uitnodiging aan alle gemeenteraden en algemeen besturen van de waterschappen om gezamenlijk de meningsvorming voor te bereiden over de drie onderdelen van dit raadsbesluit:

1. agenda en bijdrage Regio NOB;
    2. de bijdrage aan AFC;
    3. de bijdrage aan NOB Werkt.
      In het door de regio gehouden ‘rondje langs de raden’ is het een breed gedeelde wens om als raadsleden gezamenlijk deze voorbespreking te kunnen voeren.

1. de Samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ van Regio Noordoost Brabant vast te stellen;
    2. kennis te nemen van de nieuwe Strategische agenda van de Stichting AgriFood Capital.
    3. kennis te nemen van de strategische WERKagenda op weg naar 2030 van Noordoost Brabant Werkt;
    4. in te stemmen met een financiële bijdrage van € 3,00 per inwoner per jaar voor Regio Noordoost Brabant voor de periode 2021 tot en met 2024, waarvan in beginsel € 1,44 per inwoner per jaar aan AgriFood Capital BV wordt toebedeeld.
    5. in te stemmen met een financiële bijdrage van € 1,00 per inwoner per jaar aan de strategische WERKagenda ‘Op weg naar 2030’ van Noordoost Brabant Werkt;
    6. kennis te nemen van het basisdocument voor de samenwerkingsafspraken van Regio Noordoost Brabant;
    7. in te stemmen met het verlengen van de samenwerking op basis van het convenant ‘regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024’.

Met een Raadsinformatiebrief willen wij u raad informeren over de stand van zaken mbt de
    herindeling van de gemeente Haaren.

Kennis te nemen van de raadsinformatie en deze doorzenden voor kennisname door de raad.

De GGD Hart voor Brabant is een gemeenschappelijke regeling van 25 gemeenten. De GGD voert voor ruim 1 miljoen inwoners in zijn werkgebied zowel wettelijke taken (basistaken) als extra taken via lokale inkoop (plustaken) uit op het gebied van o.a. jeugdgezondheid, gezondheidsbescherming en gezondheidsbevordering en leefstijl. Elk jaar leggen zij een concept-kadernota (bijlage 3) voor aan uw raad waarin het inhoudelijk en financieel beleid voor het opvolgende jaar in hoofdlijnen wordt beschreven voor de gehele GGD Hart voor Brabant. Inhoud concept-kadernota De concept-kadernota bevat een terugblik op het huidige beleid, de ontwikkelingen die in het komende jaar worden verwacht, financiële uitgangspunten voor 2021 en een risico- inventarisatie. Wij leggen aan u de zienswijze op de concept-Kadernota ter vaststelling voor. Na uw akkoord zullen wij deze zienswijze kenbaar maken bij het bestuur van de GGD.
    Vervolgens neemt het algemeen bestuur van de GGD een definitief besluit, waarbij de door de deelnemende gemeenten ingediende zienswijzen worden meegewogen.

1. De zienswijze op de concept-Kadernota 2021 van de GGD Hart voor Brabant vast te stellen.
    2. Deze zienswijze kenbaar te maken bij het bestuur van de GGD Hart voor Brabant.

In verband met de invoering van de normalisering van de rechtspositie van ambtenaren, die onder meer een aanpassing in de Archiefwet 1995 tot gevolg heeft, zijn de aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer geactualiseerd. De gemeentearchivaris wordt per 1 januari 2020 niet langer meer benoemd, maar aangewezen. De archivaris van Brabant Historisch Informatiecentrum (BHIC) is momenteel benoemd als gemeentearchivaris van gemeente Boxtel. Daarom wordt aanbevolen om een aanwijzingsbesluit te nemen om de archivaris van BHIC aan te wijzen als gemeentearchivaris met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020.

1. De archivaris van BHIC aan te wijzen als gemeentearchivaris van gemeente Boxtel

Vooruitlopend op de programmabegroting 2021 zendt de Veiligheidsregio Brabant-Noord (VR) het concept-Beleidskader 2021 toe aan de deelnemende gemeenten met het verzoek hun zienswijze daarover kenbaar te maken. De VR bestaat uit de Brandweer Brabant-Noord (BBN), de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) en Bevolkingszorg (BZ). In het beleidskader zijn voorstellen voor nieuw beleid en de voorlopige indexering voor 2021 opgenomen. De zienswijze hierop kan tot 18 maart 2020 ingediend worden.

Voorgesteld wordt om bijgaande raadsvoorstel inclusief bijlagen ter besluitvorming aan te bieden aan de gemeenteraad.

Op 17 december is het collegevoorstel stand van zaken 0e1e lijn door het college besproken en vastgesteld. Eén van de voorgestelde vervolgacties was om de gemeenteraad in januari 2020 te informeren middels een raadsinformatiebrief.

Bijgevoegde raadsinformatiebrief door te sturen naar de gemeenteraad van Boxtel.

Beantwoording vragen van D66 over het rookverbod schoolterreinen.

1. In te stemmen met de beantwoording op de vragen ex art 37 rookverbod schoolterreinen