dinsdag 11 augustus 2020

Volgens toezegging informeren we de gemeenteraad over de stand van zaken met betrekking tot het project Rolstoel Vriendelijk Liempde (RVL).

De bijgevoegde raadsinformatiebrief vast te stellen en deze via de griffie naar de gemeenteraad te sturen.

Door het Brabants Landschap, Natuurmonumenten en de BMF wordt een reactie gegeven op  de Visie zonne- en windenergie. In een brief van de Natuurwerkgroep Boxtel en Liempde wordt deze reactie onderschreven. Het voornaamste bezwaar op de visie is dat deze niet in overeenstemming is met bijlage 3 van de concept RES NOB: het Afwegingskader landschap.
    In bijvoegde conceptbrief aan de natuurorganisaties wordt uitgelegd dat wel rekening gehouden kan worden met dit afwegingskader bij toepassing van de visie.

1. Bijgevoegde concept beantwoording aan de natuurorganisaties vast te stellen;
    2. Aanbieden aan de natuurorganisaties om in een gesprek de beantwoording toe te lichten;
    3. De reactie van de natuurorganisaties en beantwoording van het college door de griffie toe te laten voegen aan de raadstukken voor de visie zonne- en windenergie Boxtel.

1. Bijgevoegde concept beantwoording aan de natuurorganisaties vast te stellen;

In verband met het uittreden van de Nationale Politie en de gemeente Haaren is het nodig de gemeenschappelijke regeling (GR) van de Veiligheidsregio Brabant-Noord te wijzigen per 1 januari 2021. Daarnaast worden nog enkele overige wijzigingen meegenomen. Het betreft de samenvoeging van de functionaris gemeentelijke oriëntatie met die van de coördinerend gemeentesecretaris, het vervallen van de specifieke plicht van een eigen personele unie bevolkingszorg voor de gemeente ’s-Hertogenbosch en het corrigeren van een eerdere omissie in de toelichting. Uw college wordt gevraagd in te stemmen met de wijziging en dit besluit ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan toestemming slechts weigeren wegens strijd met het recht of het algemeen belang. Zodra tenminste 2/3 van deelnemende rechtspersonen hebben ingestemd met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling en hierbij sprake is van een 2/3 meerderheid van inwoners is deze getroffen en kan deze per 1 januari 2021 in werking treden.

1. Besluiten tot het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord conform bijgevoegd concept wijzigingsbesluit, onder voorbehoud van het verlenen van toestemming door de raad.
    2. De raad op grond van artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen toestemming vragen voor deze wijziging conform bijgevoegd raadsvoorstel.

In de afgelopen periode heeft de rekenkamercommissie (RKC) van de gemeente Boxtel een onderzoek gedaan naar het woonbeleid in de gemeente Boxtel. Met het onderzoek wil de Rekenkamercommissie inzicht geven in het woonbeleid van de gemeente Boxtel, in de uitvoering daarvan en op basis daarvan te bezien waar mogelijke verbeterpunten zitten.
    Voordat het rapport naar de gemeenteraad gaat, vraagt de RKC om:
    • staan er feitelijke onjuistheden in de concept rapportage?
    • wat is de reactie van het college op de concept rapportage?
    In bijgevoegde brief worden op deze vragen antwoorden gegeven. De gedane aanbevelingen worden integraal overgenomen

1.  Kennis te nemen van het Rekenkamer rapport over het Woonbeleid Boxtel en bijgevoegde brief vast te stellen en deze naar de voorzitter van de Rekenkamer te verzenden.

Het voornemen bestaat om in het gebied Hamsestraat-Roderweg woningen te bouwen. De  bouw vindt plaats in samenhang met een eerder voorziene ontwikkeling aan de Hamsestraat  op particuliere gronden. Beide locaties zijn gelegen in het gebied dat in de Interim  omgevingsverordening Noord-Brabant is aangemerkt als ‘verstedelijking afweegbaar’  (voorheen: ‘Integratie stad-land’).  Al in 2008 bestond het voornemen om aan de Hamsestraat in het kader van de regeling ‘Ruimte voor Ruimte’ een aantal woningen te bouwen. Deze woningbouw kon destijds geen  doorgang vinden ten gevolge van de belemmeringen vanuit het bedrijventerrein Daasdonk. Een  ontwikkeling van woonwerkkavels op deze strook bleek later wel haalbaar. In 2016 is hiervoor
    een voorontwerpbestemmingsplan in procedure gebracht. In deze procedure heeft de provincie  aangegeven dat een inzicht in de ontwikkeling van het gehele gebied met de (toenmalige)  aanduiding ‘Integratie stad-land’ op basis van een gebiedsvisie ontbrak. Ook ontbrak een  zekerstelling van de groene- en blauwe ontwikkelingen die in samenhang met de rode ontwikkelingen (de nieuwbouw) moet plaatsvinden.
    Om daaraan tegemoet te komen vond vanaf 2017 een proces plaats om te komen tot een  gedragen gebiedsvisie voor het gebied Hamsestraat-Roderweg. Het gebied ligt ten zuidoosten van de kern Liempde. Het wordt globaal begrensd door de Hamsestraat, Roderweg, Vleutstraat  en de Groote Waterloop.
    Bij het collegevoorstel is de concept gebiedsvisie met een losse uitvoeringsparagraaf en  paragraaf ‘proces en participatie’ als bijlage toegevoegd. De definitieve gebiedsvisie zal op een  later moment als bijlage van het raadsvoorstel worden gevoegd.
    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de gebiedsvisie ‘Hamsestraat-Roderweg te  Liempde’ vast te stellen.

1. Aan de gemeenteraad voorstellen de gebiedsvisie ‘Hamsestraat-Roderweg te Liempde’ vast te stellen.