dinsdag 29 september 2020

Naar aanleiding van de behandeling van de kerntakendiscussie in de gemeenteraad is afgesproken om de raad in oktober te informeren over de voortgang van het proces.

1. De bijgevoegde raadinformatiebrief vast te stellen en deze door te leiden naar de griffie.

Begin 2019 is het Regionale Woonwensenonderzoek opgestart. Dit onderzoek is geleid door de afdeling Onderzoek en Statistiek van gemeente s'-Hertogenbosch en hield in dat in 2019 enquêtes zijn verspreid onder de inwoners van de 16 gemeenten in de regio Noordoost-Brabant om het verhuisgedrag en de woonwensen van de inwoners in de regio in kaart te brengen. In onze gemeente heeft daarnaast ‘oversampling’ (meer enquêtes uitgezet dan noodzakelijk voor de regionale resultaten) plaatsgevonden om ook conclusies te kunnen trekken op gemeentelijk niveau. De onderzoeksresultaten van het woonwensenonderzoek 2019 zijn weergegeven in het rapport ‘Woonwensenonderzoek 2019 regio Noordoost Brabant’. Daarnaast is het rapport met de woonwensen voor de gemeente opgesteld 'Woonwensen Boxtel 2019'.

1. Kennis nemen van de resultaten van het regionale en gemeentelijke Woonwensenonderzoek
    2. Het rapport "Regio Noordoost Brabant woonwensen 2019" en het rapport "Woonwensen Boxtel 2019" vast te stellen en de resultaten van het Woonwensenonderzoek input te laten zijn bij het maken van nieuwe prestatieafspraken met de corporaties en het verder uitwerken van de beleidsdoelstellingen in onder andere het woonbeleid van de gemeente.

Naar aanleiding van het inspectie onderzoek op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en de Lokale Educatieve Agenda (LEA) wordt het college geïnformeerd en gevraagd de LEA notitie 2020-24 (bijlage 1) vast te stellen en de daarbij behorende projecten te bekostigen.

1. De Lokale Educatieve Agenda 2020-24 vast te stellen;
    2. De projecten t.b.v. (dreigende) achterstand te bekostigen uit het rijksbudget Gemeentelijk Onderwijs Achterstanden Beleid (Voorlopige beschikking € 491.345 );
    3. De projecten 2020-21 t.b.v. aangrenzende problematieken te bekostigen uit het budget voor lokaal onderwijsbeleid;
    4. Het bedrag van € 51.200,- voor de periode van vier jaar (20-24) te reserveren voor de Lokale Educatieve Agenda.

1. De Lokale Educatieve Agenda 2020-24 vast te stellen;

In de Rapportage Sociaal Domein 2e helft geven we inzicht in en leggen we verantwoording af aan de gemeenteraad over het gebruik van Wmo-, Jeugd- en Participatie voorzieningen en zorg- en dienstverlening.

1. De Rapportage Sociaal Domein (1 juli tot en met 31 december 2019) en de bijhorende raadsinformatiebrief vast te stellen;
    2. De Rapportage met bijgevoegde raadsinformatiebrief (RIB) ter informatie te versturen aan de gemeenteraad.