dinsdag 20 februari 2024

Het college heeft op 23 juli 2023 een principebesluit genomen om mee te werken aan het verzoek om 76 woningen te ontwikkelen op de percelen kadastraal bekend gemeente Boxtel, sectie A, nummers 2254, 2262, 2264, 2471, 2473 en 2647, plaatselijk gelegen tussen de Halderheiweg, Molenwijkseweg en de Parkweg. Na het principebesluit is samen met de initiatiefnemer een anterieure overeenkomst opgesteld en zijn de leerpunten van de omgevingsdialoog benoemd. Er wordt uitgegaan van een invulling van minimaal 62% woningen in het betaalbare segment en maximaal 33% in het segment boven de NHG grens. Het woningbouwprogramma richt zich vooral op senioren, 1 en 2 persoonshuishoudens en gezinnen

1. Af te wijken van de reguliere parkeernorm op het terrein van het plangebied door 0,3 parkeerplaats per woning op te lossen op bestaande parkeerplaatsen in de directe omgeving van het plangebied.
    2. Af te wijken van de percentages in de woonzorgvisie door in te zetten op het middensegment en de doorstroming in Boxtel noord op gang te brengen.
    3. In te stemmen met voorliggende anterieure overeenkomst voor de ontwikkeling van woningbouwproject Moorwijk.
    4. Kennis te nemen van de leerpunten van de omgevingsdialoog.
    5. In te stemmen met de raadsinformatiebrief Moorwijk Boxtel en deze via de griffie aan de gemeenteraad te zenden.

Voorstel burgemeester
    1. Volmacht te verlenen aan wethouder W. van der Zanden voor het ondertekenen van de overeenkomst.

4. Mandaat te verlenen aan wethouder W. van der Zanden voor het instemmen met eventuele ondergeschikte wijzigingen.
    5. Kennis te nemen van de leerpunten van de omgevingsdialoog.
    6. In te stemmen met de raadsinformatiebrief Moorwijk Boxtel en deze via de griffie aan de gemeenteraad te zenden.

Voorstel burgemeester

De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. In het kader van de aanpassing van gemeentelijke regelgeving heeft daarover eerder besluitvorming in de gemeenteraad plaatsgevonden. Op 4 oktober 2022 heeft de gemeenteraad de volgende besluiten vastgesteld:
    · het Besluit bindend adviesrecht omgevingsvergunningen Boxtel
    · het Besluit verplichte participatie omgevingsvergunningen Boxtel
    · het Besluit delegatie bevoegdheden omgevingsplan Boxtel
    In de raadsvergadering van 12 december 2023 heeft de gemeenteraad een wijziging op het Besluit bindend advies omgevingsvergunningen Boxtel vastgesteld. Waar in onderhavig collegevoorstel het betreffende besluit wordt vermeld, gaat het om de gewijzigde versie van december 2023.
    Onderhavig voorstel wordt aan uw college voorgelegd, omdat in ieder besluit nadrukkelijk is opgenomen dat deze in werking treedt op een door burgemeester en wethouders te bepalen datum.

1. Te bepalen dat het Besluit Bindend adviesrecht omgevingsvergunningen Boxtel een dag na bekendmaking in het gemeenteblad in werking treedt.
    2. Te bepalen dat het Besluit verplichte participatie omgevingsvergunningen Boxtel een dag na bekendmaking in het gemeenteblad in werking treedt.
    3. Te bepalen dat het Besluit delegatie bevoegdheden omgevingsplan Boxtel een dag na bekendmaking in het gemeenteblad in werking treedt.

Beantwoording vragen ex art. 37 Reglement van Orde, d.d. 1 februari 2024 van BALANS, Combinatie95 over Toekomst van zonnevelden op landbouw- en natuurgrond en Mogelijkheden voor Boxtel energieneutraal.

1. In te stemmen met de bijgevoegde antwoordbrieven en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

Beantwoording vragen ex art. 37 Reglement van Orde, d.d. 15 februari 2024 van Combinatie95 over mogelijkheden voor Boxtel Energie Neutraal.

1. In te stemmen met de bijgevoegde antwoordbrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.