dinsdag 7 mei 2024

Oude Raadzaal Boxtel

Raadsinformatiebrief Kadernota 2025-2028 MGD

In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

Raadsinformatiebrief Jaarverslag en jaarrekening 2023 MGD

Op 1 juli 2022 trad de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (hierna: Wgr) in werking. De wijziging heeft tot doel de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te vergroten. Op grond van deze wetswijziging dienen gemeenschappelijke regelingen een aantal veranderingen door te voeren, zo ook de Gemeenschappelijke Regeling samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel (hierna: GR MGD). Van deze gelegenheid maken wij tevens gebruik door een aantal aanpassingen voor te stellen die wenselijk zijn in het kader van de interne bedrijfsvoering van MijnGemeenteDichtbij en de algehele duidelijkheid van de regeling verhogen.
    Eerder heeft u aan de gemeenteraad voorgesteld om geen zienswijze in te dienen op de conceptwijziging van de GR MGD. De raad heeft hier ook mee ingestemd. De gemeenteraad van Sint-Michielsgestel heeft eenzelfde voorstel ontvangen en besloten wel een zienswijze in te dienen. In de bijgevoegde ontwerpregeling hebben wij deze zienswijze verwerkt op een wijze die zowel praktisch uitvoerbaar is als invulling geeft aan de wens zoals in de zienswijze tot uitdrukking gebracht.
    In het voorliggende voorstel wordt u gevraagd om de gemeenteraad te verzoeken om uw college toestemming te verlenen om de GR MGD gewijzigd vast te stellen conform de bijgevoegde ontwerpregeling.

1. De gemeenteraad te verzoeken om uw college toestemming te verlenen om de Gemeenschappelijke Regeling samenwerkingsorganisatie Boxtel - Sint-Michielsgestel te wijzigen conform de bijgevoegde ontwerpregeling.

De gemeente Boxtel is volgens de Wet kinderopvang verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de kwaliteit van kinderopvangvoorzieningen. Jaarlijks legt de gemeente hierover verantwoording af aan de Inspectie van het Onderwijs en informeert het college de gemeenteraad. De verantwoording moet uiterlijk 1 juli worden ingediend. De verantwoording van de gemeente richting de inspectie vindt plaats via de jaarverantwoording (zie bijlage 1).

1. De jaarverantwoording kinderopvang 2023 vast te stellen.
    2. De raadsinformatiebrief over de jaarverantwoording kinderopvang 2023 vast te stellen en via de Griffie ter informatie te verzenden aan de gemeenteraad.

1. De jaarverantwoording kinderopvang 2023 vast te stellen.

Stroomm is een regionaal overkoepelende organisatie van het openbaar onderwijs.Op grond van artikel 48, lid 12 onder b. van de Wet op het primair onderwijs (Wpo) en artikel 12 lid 2 van de statuten van Stroomm, hebben de gemeenteraden van de gemeenten waar Stroomm een vestiging heeft (Zaltbommel, Maasdriel, Boxtel, Sint-Michielsgestel, Oisterwijk en Vught) een gezamenlijke zeggenschap over de benoeming, schorsing en ontslag van leden van de Raad van Toezicht. Wanneer alle gemeenteraden instemmen met de voorgedragen kandidaat, zal deze officieel benoemd kunnen worden. Het voorstel is om in te stemmen met de benoeming van meneer J. Pernot tot lid van de Raad van Toezicht van Stichting Regionaal Openbaar Onderwijs Maas en Meierij (Stroomm).

1. In te stemmen met het raadsvoorstel voor de benoeming van een lid van de Raad van Toezicht van Stichting Regionaal Openbaar Onderwijs Maas en Meierij (Stroomm).