dinsdag 16 januari 2024

Marielle van Alphen - Habraken

Met ingang van 1 oktober 2023 heeft de heer G.A.L. van Schijndel zijn werkzaamheden als commissielid, tevens vice-voorzitter, van de Algemene Kamer van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/Sint-Michielsgestel neergelegd. Ten gevolge hiervan is een vacature ontstaan voor de functie van commissielid, tevens vice-voorzitter, van de Algemene Kamer van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/Sint-Michielsgestel. Na een werving- en selectieprocedure is de keuze gevallen op mevrouw mr. A. Verkooijen als nieuw commissielid, tevens vice-voorzitter.
    Op 1 januari 2024 loopt de eerste zittingstermijn van zes jaar af voor de heer mr. H.M.F.F. Verbeet, voorzitter van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/Sint-Michielsgestel, tevens voorzitter van de Algemene Kamer van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/Sint-Michielsgestel, en de heer mr. M.H. Hulleman, lid en tevens vice-voorzitter van de Algemene Kamer van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/Sint-Michielsgestel. Beiden hebben aangegeven zich nog een tweede termijn voor de bezwaarschriftencommissie te willen inzetten. Op grond van artikel 4 van de Verordening behandeling bezwaarschriften 2018 kunnen de (vice-)voorzitter en leden worden benoemd voor een termijn van maximaal 6 jaar en voor ten hoogste eenzelfde termijn worden herbenoemd. Op grond van artikel 3 van de Verordening worden (vice-)voorzitters en leden door het college benoemd.

1. Mevrouw mr. A. Verkooijen met ingang van 1 december 2023, eventueel met terugwerkende kracht vanaf datum benoeming, voor een eerste termijn van zes jaar te benoemen tot lid en tevens vice-voorzitter van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/Sint-Michielsgestel.
    2. De heer mr. H.M.F.F. Verbeet met ingang van 1 januari 2024 te herbenoemen voor een tweede termijn als voorzitter van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/Sint-Michielsgestel, tevens voorzitter van de Algemene Kamer van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/Sint-Michielsgestel.
    3. De heer mr. M.H. Hulleman met ingang van 1 januari 2024 te herbenoemen voor een tweede termijn als lid, tevens vice-voorzitter, van de bezwaarschriftencommissie Boxtel/Sint-Michielsgestel.

Raadsinformatiebrief

In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

Iedere gemeente in Nederland stelt op basis van de Omgevingswet een omgevingsvisie op. Eind december 2022 heeft de gemeenteraad het ambitiedocument van de omgevingsvisie vastgesteld. Met verschillende betrokkenen, binnen en buiten de gemeente, is gewerkt aan de vertaling van het ambitiedocument naar de ontwerp omgevingsvisie. In de Omgevingswet is de omgevingsvisie het instrument om samenhang in het beleid voor de fysieke leefomgeving aan te brengen. De omgevingsvisie is een strategische beleidsvisie waarin opgaven en ambities voor de leefomgeving zijn opgenomen voor de lange termijn (2040). Beschreven zijn richtinggevende keuzes op hoofdlijnen waarmee de gemeente invulling wil geven aan het behalen van de ambities. Verdere uitwerking van die keuzes vindt plaats na vaststelling van de omgevingsvisie in programma’s en het omgevingsplan. Nieuw beleid uit de omgevingsvisie kan leiden tot belangrijke veranderingen. Om hier inzicht in te krijgen is een omgevingseffectrapportage (OER) opgesteld. De OER beschrijft de kwaliteiten van de leefomgeving, de gevolgen van het beleid voor de fysieke leefomgeving en of het beleid bijdraagt aan het behalen van de ambities. Om de omgevingsvisie medio 2024 ter vaststelling aan de gemeenteraad aan te bieden, is het noodzakelijk om de ontwerp omgevingsvisie en bijbehorende omgevingseffectrapportage gedurende zes weken ter inzage te leggen.

1. In te stemmen met de ontwerp omgevingsvisie Boxtel en de bijbehorende omgevingseffectrapportage.
    2. De ontwerp omgevingsvisie Boxtel en de bijbehorende omgevingseffectrapportage vrij te geven voor terinzagelegging voor een periode van 6 weken.