Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

college B&W Boxtel

dinsdag 12 november 2024

09:00 - 14:00
Locatie

Oude Raadzaal Boxtel

Voorzitter
Ronald van Meygaarden

Agendapunten

  1. 02.01.OB

    Vanuit MijnGemeenteDichtbij wordt de scenario-ontwikkeling en uitvoering gelijktijdig met de binnensportaccommodaties in gemeente Sint-Michielsgestel uitgevoerd. Voor beide gemeenten wordt gekeken naar het optimaliseren van het beheer van de binnensportaccommodaties. We gaan uit van de behoefte per gemeente maar proberen zoveel mogelijk uniformiteit na te streven. Per scenario kan er verschil zijn of er 1 of meerdere partijen gecontracteerd worden en/of MGD de uitvoerende partij in Boxtel of Sint Michielsgestel kan zijn.
    Het project richt zich op het structureel waarborgen van toegang, schoonmaak, rooster- en planningsbeheer, administratie, facturatie, toezicht op gebruik en klein dagelijks onderhoud van de sporthal, sportzalen en gymzalen die onder gemeentelijk beheer vallen. Dit omvat ook de benodigde middelen om de sporthallen optimaal te kunnen gebruiken, zoals extra materialen en hulpmiddelen.
    In dit voorstel wordt goedkeuring gevraagd voor het vaststellen van het budget voor de projectleider en aanvullende projectkosten voor de gemeente Boxtel. De projectopdracht is reeds door het Venster Management Team goedgekeurd. Vanwege de grootte van het project volstaat dit. De projectopdracht is ter kennisgeving in bijlage meegestuurd.

    Voorgesteld besluit

    1. € 85.000,- Beschikbaar te stellen ten laste van de algemene middelen voor het project beheerorganisatie binnensportaccommodaties gemeente Boxtel.
    2. De financiële mutaties in de jaarrekening 2024 en de Eerste Bestuursrapportage van 2025 te verwerken.
    3. Vooruitlopend op het besluit van de gemeenteraad tot uitvoering over te gaan.

    Besluit

    1. € 85.000,- Beschikbaar te stellen ten laste van de algemene middelen voor het project beheerorganisatie binnensportaccommodaties gemeente Boxtel.
    2. De financiële mutaties in de jaarrekening 2024 en de Eerste Bestuursrapportage van 2025 te verwerken.
    3. Vooruitlopend op het besluit van de gemeenteraad tot uitvoering over te gaan.

  2. 02.02.OB

    De gemeente Boxtel ontvangt jaarlijks Rijksmiddelen vanuit de specifieke uitkering Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (GOAB). De gemeente heeft in het Bestuurlijk Overleg Jeugd en Onderwijs (afgekort BOJO) uitvraag gedaan bij schoolbesturen naar bestedingsvoorstellen. De schoolbesturen dienden naar aanleiding hiervan hun projectplan in, genaamd ‘Taalgerichte ontwikkeling in het primair onderwijs door middel van technisch onderwijs in Boxtel’ (bijlage 1).
    Het project draagt bij aan het voorkomen en tegengaan van taal- en onderwijsachterstanden. Ook versterkt het de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven, een actiepunt uit het beleidsakkoord Samen aan de Slag, 2021-2026.
    Voorgesteld wordt om dit project mee te financieren met een investering van € 269.640 uit de GOAB-middelen en € 8.860 uit de gemeentelijke Lokale Educatieve Agenda (LEA)-middelen. Het onderwijs zelf levert een bijdrage van € 363.500.

    Voorgesteld besluit

    1. Het project ‘taalgerichte ontwikkeling in het primair onderwijs door middel van technisch onderwijs in Boxtel’ mogelijk te maken door hiervoor een bedrag van €278.500 beschikbaar te stellen;
    2. De financiering hiervan voor € 269.640 te dekken uit de GOAB-middelen en voor € 8.860 uit de LEA-middelen.

    Besluit

    1. Het project ‘taalgerichte ontwikkeling in het primair onderwijs door middel van technisch onderwijs in Boxtel’ mogelijk te maken door hiervoor een bedrag van €278.500 beschikbaar te stellen;
    2. De financiering hiervan voor € 269.640 te dekken uit de GOAB-middelen en voor € 8.860 uit de LEA-middelen.

  3. 02.03.OB

    De professionele partners doen jaarlijks een subsidieaanvraag, gebaseerd op hun begroting. Hun begroting is hoofdzakelijk opgebouwd uit formatiekosten. Voor deze kosten zijn de partners gebonden aan Cao-afspraken en daarmee aan de loonstijgingen voor hun personeel. Na het ontvangen van de aanvragen en de bepaling van het indexeringspercentage in de gemeentelijke begroting (1,6%) blijkt er een verschil te zijn tussen het gevraagde subsidiebedrag en de beschikbare middelen vanuit de subsidiestaat. Dit verschil is besproken met de partners. Bij ContourdeTwern heeft dit geresulteerd in een herziene subsidieaanvraag met een vermindering van ongeveer €50.000,- t.o.v. hun eerdere verzoek.
    De subsidieaanvragen van ContourdeTwern, MEE, en Huis73 zijn hoger dan de beschikbare middelen vanuit de subsidiestaat. Daarom vragen we in totaal een aanvullende financiering voor deze subsidies van €173.783,-.

    Voorgesteld besluit

    1. ContourdeTwern een aanvullende subsidie voor 2025 te verstrekken van €148.499,-
    2. MEE een aanvullende subsidie voor 2025 te verstrekken van € 12.689,-
    3. Huis73 een aanvullende subsidie voor 2025 te verstrekken van €12.595,-
    4. Deze bedragen te betalen vanuit de beschikbare middelen op maatschappelijke ondersteuning

    Besluit

    1. ContourdeTwern een aanvullende subsidie voor 2025 te verstrekken van €148.499,-
    2. MEE een aanvullende subsidie voor 2025 te verstrekken van € 12.689,-
    3. Huis73 een aanvullende subsidie voor 2025 te verstrekken van €12.595,-
    4. Deze bedragen te betalen vanuit de beschikbare middelen op maatschappelijke ondersteuning

  4. 02.04.OB

    De tarieven voor inritten, herstraten en onderhoud object-bewegwijzering zijn opgenomen in een door uw college vast te stellen regeling. De tarieven worden jaarlijks aangepast met de inflatiecorrectie. Voor 2025 is een verhoging voorzien van 2,9%.

    Voorgesteld besluit

    1. De tarieven voor inritten, herstraten en onderhoud object-bewegwijzering voor 2025 met 2,9% te verhogen; 2. Hiertoe de 'Regeling tarieven inritten, herstraten en onderhoud object-bewegwijzering 2025' vast te stellen.

    Besluit

    1. De tarieven voor inritten, herstraten en onderhoud object-bewegwijzering voor 2025 met 2,9% te verhogen; 2. Hiertoe de 'Regeling tarieven inritten, herstraten en onderhoud object-bewegwijzering 2025' vast te stellen.

  5. 02.05.OB

    Vanaf 2025 gaan we het afval bij hoogbouw-/verzamellocaties op een andere manier inzamelen. We hebben gekozen om gebruik te maken van (ondergrondse) verzamelcontainers bij alle locaties. Zo kunnen de inwoners hun huisvuil beter scheiden, en minder restafval overhouden.
    Daarvoor gaan we de volgende voorzieningen plaatsen:
    · Ondergrondse containers voor PMD, Oud-papier en restafval
    · Bovengrondse containers voor GFT
    Om te bepalen waar de containers komen moet de gemeente diverse belangen afwegen. En we moeten de juiste stappen doorlopen. Al die uitgangspunten en voorwaarden hebben we vastgelegd. En we hebben afgesproken hoe we de inwoners meenemen bij die keuze. Die spelregels hebben we vastgelegd in het “Procedurebesluit Inspraak en Locatiekeuze (ondergrondse) verzamelcontainers”.

    Voorgesteld besluit

    1. Voor de locatiekeuze voor (ondergrondse) verzamelcontainers in de gemeente te kiezen voor de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV) conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), en het “Procedurebesluit Inspraak en Locatiekeuze (ondergrondse) verzamelcontainers Boxtel 2024” vast te stellen;
    2. De teammanager RMEO/IVR te mandateren de individuele locatiebesluiten (nadere uitwerking locatiekeuze) te nemen;
    3. Deze procedure op te nemen in het Uitvoeringsbesluit horende bij de Afvalstoffenverordening van de gemeente;
    4. In te stemmen met de raadsinformatiebrief en deze via de griffie aan de raad aan te bieden.

    Besluit

    1. Voor de locatiekeuze voor (ondergrondse) verzamelcontainers in de gemeente te kiezen voor de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV) conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), en het “Procedurebesluit Inspraak en Locatiekeuze (ondergrondse) verzamelcontainers Boxtel 2024” vast te stellen;
    2. De teammanager RMEO/IVR te mandateren de individuele locatiebesluiten (nadere uitwerking locatiekeuze) te nemen;
    3. Deze procedure op te nemen in het Uitvoeringsbesluit horende bij de Afvalstoffenverordening van de gemeente;
    4. In te stemmen met de raadsinformatiebrief en deze via de griffie aan de raad aan te bieden.

  6. 02.06.OB

    De gemeente is wettelijk verplicht te zorgen voor het beheer en de veiligheid van de gemeentelijke wegen. Een onderdeel hiervan is de zorgplicht voor de uitvoering van de gladheidsbestrijding. In bijgevoegd Uitvoeringsplan Gladheidsbestrijding is deze zorgplicht nader uitgewerkt.
    De bevoegdheid voor het vaststellen van dit uitvoeringsplan is voorbehouden aan het college. Het uitvoeringsplan kan met een raadsinformatiebrief ter kennis gebracht worden van de Raad van de gemeente Boxtel.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Uitvoeringsplan Gladheidsbestrijding vast te stellen
    2. Het uitvoeringsplan en de strooiroutes via de website van de gemeente te communiceren met bewoners en weggebruikers.
    3. In te stemmen met de raadsinformatiebrief en deze via de griffie aan de gemeenteraad te sturen.

    Besluit

    1. Het Uitvoeringsplan Gladheidsbestrijding vast te stellen
    2. Het uitvoeringsplan en de strooiroutes via de website van de gemeente te communiceren met bewoners en weggebruikers.
    3. In te stemmen met de raadsinformatiebrief en deze via de griffie aan de gemeenteraad te sturen.