Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

college B&W Boxtel

dinsdag 21 mei 2024

09:00 - 14:00
Locatie

Oude Raadzaal Boxtel

Voorzitter
Marielle van Alphen - Habraken

Agendapunten

  1. 02.02.OB

    Het jaarverslag en de jaarrekening 2023 kan ter vaststelling aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Met deze jaarrekening wordt verantwoording afgelegd over de besteding van gemeenschapsgeld over 2023 en wat er van de beleidsvoornemens gerealiseerd is. Het jaarresultaat is toegelicht in het hoofdstuk Financiën, paragraaf Toelichting resultaat en resultaatbestemmingen.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de jaarrekening 2023 (inclusief rechtmatigheidsverantwoording) en de gemeenteraad voor te stellen:
    1. Het jaarverslag en de jaarrekening 2023 vast te stellen.
    2. Het resultaat na bestemming 2023 (€ 3.157.422) als volgt te bestemmen:
    a. overheveling exploitatiebudgetten naar 2024 van € 841.000.
    b. toevoeging aan de Algemene reserve van € 2.316.422.
    3. Een bedrag van netto € 1.732.100 aan restant investeringsbudgetten over te zetten naar 2024.
    4. Hiervoor de 3e wijziging op de begroting 2024 vast te stellen.

    Besluit

    In te stemmen met de jaarrekening 2023 (inclusief rechtmatigheidsverantwoording) en de gemeenteraad voor te stellen:
    1. Het jaarverslag en de jaarrekening 2023 vast te stellen.
    2. Het resultaat na bestemming 2023 (€ 3.157.422) als volgt te bestemmen:
    a. overheveling exploitatiebudgetten naar 2024 van € 841.000.
    b. toevoeging aan de Algemene reserve van € 2.316.422.
    3. Een bedrag van netto € 1.732.100 aan restant investeringsbudgetten over te zetten naar 2024.
    4. Hiervoor de 3e wijziging op de begroting 2024 vast te stellen.

  2. 02.03.OB

    De Kadernota 2025 bevat de kaders voor de nieuwe begrotingsperiode 2025-2028 (indexeringen en uitgangspunten) en de mogelijkheid om nieuwe ontwikkelingen integraal af te wegen en deze vervolgens op te nemen in de begroting. Deze nota is de basis voor ons financieel beleid en is gebaseerd op een grondige evaluatie van het huidige beleid, toekomstige ontwikkelingen en de waardevolle input die we vanuit de raad hebben ontvangen. Tegelijk met deze Kadernota is de Eerste bestuursrapportage 2024 beschikbaar waarin met name autonome ontwikkelingen zijn opgenomen.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor te stellen om:

    1. De Kadernota 2025-2028 vast te stellen.
    2. De bijbehorende 9e wijziging van de (meerjaren)begroting 2024 vast te stellen.

    Besluit

    De gemeenteraad voor te stellen om:

    1. De Kadernota 2025-2028 vast te stellen.
    2. De bijbehorende 9e wijziging van de (meerjaren)begroting 2024 vast te stellen.
  3. 02.04.OB

    De Eerste bestuursrapportage 2024 bestaat met name uit autonome ontwikkelingen, gevolgen van eerder genomen besluiten en rapportage van de voortgang van beleid. Omdat de meicirculaire 2024 pas beschikbaar is begin juni maakt deze geen deel uit van deze rapportage. Net zoals voorgaand jaar informeren wij u in de loop van juni met een Raadsinformatiebrief over de gevolgen van deze circulaire voor onze begrotingspositie.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor te stellen om:

    1. De Eerste bestuursrapportage 2024 vast te stellen.
    2. De bijbehorende 6e wijziging van de (meerjaren)begroting 2024 vast te stellen.
    3. De volgende nieuwe reserves in te stellen:
      · Afdekking afschrijvingslast lopende investeringen
      · Investeringsbudget PHS.

    Besluit

    De gemeenteraad voor te stellen om:

    1. De Eerste bestuursrapportage 2024 vast te stellen.
    2. De bijbehorende 6e wijziging van de (meerjaren)begroting 2024 vast te stellen.
    3. De volgende nieuwe reserves in te stellen:
      · Afdekking afschrijvingslast lopende investeringen
      · Investeringsbudget PHS.
  4. 02.05.OB

    De vigerende beleidsnota Inkopen & Aanbesteden is in 2013 voor het laatst vastgesteld. Anno 2024 ziet de wereld om ons heen er anders uit, desondanks blijven de doelstellingen en ambities grotendeels overeind. De voornaamste aanleiding voor deze update is dat we hiermee de beleidsnota actualiseren aan de wet- & regelgeving en jurisprudentie anno 2024 en hiermee geven we invulling aan de verbeterpunten in het proces die uit de bevindingen van de accountant zijn gebleken. Daarnaast uniformeren we in deze update de beleidsdoelstellingen en -uitgangspunten tussen de beleidsnota’s van de gemeente Boxtel, de gemeente Sint-Michielsgestel en van gemeenschappelijk samenwerkingsverband MijnGemeenteDichtbij. Dit verlaagt de complexiteit voor de ambtenaren en vergroot de uitvoerbaarheid van het beleid in de markt. Door uniformering ontstaat homogeniteit in de uitvoering wat ook bij leveranciers en contractanten de complexiteit verlaagt en de mogelijkheden om aantrekkelijkere aanbiedingen te doen vergroot.
    Naast het actualiseren en uniformeren van de beleidsdoelstellingen en ambities in het beleid, harmoniseren we ook de inkoopvoorwaarden voor de drie organisaties.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

    Besluit

    In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

  5. 02.06.OB

    Op grond van artikel 10.23 van de Wet Milieubeheer zijn gemeenten verplicht een afvalstoffenverordening op te stellen. De bevoegdheid tot het vaststellen van deze verordening ligt bij de gemeenteraad. Een nieuwe modelverordening van de VNG is verschenen nadat de huidige afvalstoffenverordening is vastgesteld in 2021. De nieuwe verordening bevat enkele bepalingen waarmee aan de nieuwste wettelijke verplichtingen wordt voldaan. Een actuele afvalstoffenverordening is nodig voor een adequate handhaving.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor te stellen om:

    1. De Afvalstoffenverordening Boxtel 2024 vast te stellen.
    2. De Afvalstoffenverordening Boxtel 2021 in te trekken.

    Besluit

    De gemeenteraad voor te stellen om:

    1. De Afvalstoffenverordening Boxtel 2024 vast te stellen.
    2. De Afvalstoffenverordening Boxtel 2021 in te trekken.
  6. 02.07.OB

    De monumentale villa Phaf (Rechterstraat 55) is op 15 december 2020 door de gemeente verkocht met het doel om het pand te herontwikkelen. Bedoeling is om het pand te herontwikkelen naar een woonzorglocatie met 28 zorgwoningen en kleinschalige horeca als nevenfunctie. De bestaande niet monumentale aanbouw wordt gesloopt en vervangen door nieuwbouw. Om deze ontwikkeling mogelijk te maken is een nieuw bestemmingsplan opgesteld.
    Het ontwerpbestemmingsplan “Rechterstraat 55 te Boxtel” heeft vanaf vrijdag29 december 2023 tot en met donderdag 8 februari 2024 voor een ieder ter inzage gelegen. Er is 1 zienswijze ingediend.
    In de vast te stellen “Nota van zienswijze ontwerpbestemmingsplan ‘Rechterstraat 55 te Boxtel’
    (bijlage 5) wordt deze zienswijze behandeld/beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad in zijn vergadering van 27 juni 2024 voor te stellen:

    1. De ingediende zienswijze op het ontwerpbestemmingsplan ‘Rechterstraat 55 te Boxtel’ ontvankelijk te verklaren;
    2. De ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen’ behorende bij het bestemmingsplan vast te stellen en daarmee de zienswijze van een antwoord voorzien;
    3. Het bestemmingsplan ‘Rechterstraat 55 te Boxtel’ ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan (bekend onder IMRO-code NL.IMRO.0757.Rechterstraat55-OTW1) in overeenstemming met de bijgevoegde Nota van zienswijzen en wijzigingen gewijzigd vast te stellen, onder de nieuwe IMRO-code NL.IMRO.0757.Rechterstraat55-VST1;
    4. Geen exploitatieplan vast stellen, omdat met de gesloten anterieure overeenkomst het kostenverhaal is geregeld.

    Besluit

    De gemeenteraad in zijn vergadering van 27 juni 2024 voor te stellen:

    1. De ingediende zienswijze op het ontwerpbestemmingsplan ‘Rechterstraat 55 te Boxtel’ ontvankelijk te verklaren;
    2. De ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen’ behorende bij het bestemmingsplan vast te stellen en daarmee de zienswijze van een antwoord voorzien;
    3. Het bestemmingsplan ‘Rechterstraat 55 te Boxtel’ ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan (bekend onder IMRO-code NL.IMRO.0757.Rechterstraat55-OTW1) in overeenstemming met de bijgevoegde Nota van zienswijzen en wijzigingen gewijzigd vast te stellen, onder de nieuwe IMRO-code NL.IMRO.0757.Rechterstraat55-VST1;
    4. Geen exploitatieplan vast stellen, omdat met de gesloten anterieure overeenkomst het kostenverhaal is geregeld.
  7. 02.08.OB

    RNOB heeft het concept van het ‘Jaarplan en begroting 2025 RNOB’ gedeeld. Dit jaarplan met begroting is gebaseerd op de samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ en de prioriteitennota die in 2023 door de raad is vastgesteld. Het voorliggend concept wijkt niet af van de versie zoals besproken op de Regiodag.
    Op hoofdlijnen geeft het jaarplan inzicht in de accenten voor 2025 en hoe de bijdragen van de samenwerkende overheden worden ingezet. Omgaan met- en kunnen inspelen op veranderingen, vormen ook na prioritering nog steeds de rode draad binnen de samenwerking in RNOB. In de werkplannen voor 2025 worden de acties uit het jaarplan verder uitgewerkt. Het voorstel is om aan de raad voor te stellen om in te stemmen met het concept van het ‘Jaarplan en begroting 2025 RNOB’ en dit als zienswijze kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van RNOB.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor te stellen om:

    1. De bijgevoegde zienswijze vast te stellen en kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van RNOB.
    2. De financiële consequenties ten laste van de stelpost indexering te verwerken in de tweede bestuursrapportage 2024.

    Besluit

    De gemeenteraad voor te stellen om:

    1. De bijgevoegde zienswijze vast te stellen en kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van RNOB.
    2. De financiële consequenties ten laste van de stelpost indexering te verwerken in de tweede bestuursrapportage 2024.
  8. 02.09.OB

    Het huidige samenwerkingsconvenant RNOB loopt op 31 december 2024 af. Vandaar dat een proces is opgestart om te komen tot een nieuw samenwerkingsconvenant. Een eerder concept samenwerkingsconvenant is in de Bestuurlijke Coördinatie Groep besproken met de burgemeester en vervolgens met het college. Uit deze overleggen is duidelijk geworden dat er draagvlak is om het voorliggende concept samenwerkingsconvenant RNOB voor zienswijzen voor te leggen aan de raad.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    1. Geen zienswijze in te dienen op het concept samenwerkingsconvenant RNOB.
    2. In te stemmen met een financiële bijdrage voor 2025 aan de RNOB vooruitlopend op het besluit over het nieuwe samenwerkingsconvenant RNOB waarbij:
    a. de financiële bijdrage van € 3 per inwoner in 2024 geldt als basisjaar;
    b. dit bedrag per 1 januari 2025 wordt geïndexeerd;
    c. voor de verdeling van de bijdrage tussen RNOB en AgriFood Capital de verhouding van 2024 geldt als basisjaar (€ 1,56 RNOB en € 1,44 AFC).
    3. In te stemmen met een financiële bijdrage 2025 aan de strategische WERKagenda ‘Op weg naar 2030’ van Noordoost Brabant Werkt waarbij:
    a. de financiële bijdrage van € 1 per inwoner in 2024 geldt als basisjaar;
    b. dit bedrag per 1 januari 2025 wordt geïndexeerd.

    Besluit

    De raad voor te stellen:
    1. Geen zienswijze in te dienen op het concept samenwerkingsconvenant RNOB.
    2. In te stemmen met een financiële bijdrage voor 2025 aan de RNOB vooruitlopend op het besluit over het nieuwe samenwerkingsconvenant RNOB waarbij:
    a. de financiële bijdrage van € 3 per inwoner in 2024 geldt als basisjaar;
    b. dit bedrag per 1 januari 2025 wordt geïndexeerd;
    c. voor de verdeling van de bijdrage tussen RNOB en AgriFood Capital de verhouding van 2024 geldt als basisjaar (€ 1,56 RNOB en € 1,44 AFC).
    3. In te stemmen met een financiële bijdrage 2025 aan de strategische WERKagenda ‘Op weg naar 2030’ van Noordoost Brabant Werkt waarbij:
    a. de financiële bijdrage van € 1 per inwoner in 2024 geldt als basisjaar;
    b. dit bedrag per 1 januari 2025 wordt geïndexeerd.

  9. 02.10.OB

    Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord vraagt de 11 deelnemende gemeenteraden hun zienswijze te geven op de Programmabegroting 2025.
    Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio beslist op 4 juli 2024 over de Programmabegroting. Het algemeen bestuur betrekt daarbij alle zienswijzen. In de zienswijzen geven de gemeenteraden hun mening over de concept Programmabegroting 2025. De deelnemende gemeenten kunnen zo invloed uitoefenen op het beleid en de (inwoner) bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling van de veiligheidsregio. Eerder spraken alle gemeenteraden zich positief uit over de Kaderbrief 2025, die de basis vormt voor deze programmabegroting. De gemeenten worden verzocht om uiterlijk 1 juli 2024 hun zienswijzen kenbaar te maken.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen om: 

    1. De zienswijze op de Programmabegroting 2025 van de Veiligheidsregio Brabant-Noord vast te stellen.

    Besluit

    De raad voor te stellen om: 

    1. De zienswijze op de Programmabegroting 2025 van de Veiligheidsregio Brabant-Noord vast te stellen.
  10. 02.11.OB

    De GGD Hart voor Brabant (HvB) is een gemeenschappelijke regeling van 19 gemeenten en voert voor
    ruim 1,1 miljoen inwoners taken uit op het gebied van onder andere jeugdgezondheid,
    gezondheidsbescherming, gezondheidsbevordering en leefstijl. Ieder jaar krijgt de gemeenteraad de
    conceptbegrotingen van de GGD HvB voorgelegd om een zienswijze te geven. Eerder heeft de
    gemeenteraad een zienswijze gegeven over de concept-kadernota 2025 van de GGD. In dit voorstel
    gaan we verder in op de inhoud van de conceptbegroting en de zienswijze.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen om:

    1. Geen zienswijze in te dienen op de begrotingswijziging GGD HvB 2024;
    2. Geen zienswijze op de conceptbegroting GGD HvB 2025 in te dienen;
    3. In de begroting 2025 het budget voor de gemeentelijke bijdrage basispakket GGD structureel te verhogen met 35.284;
    4. In de tweede bestuursrapportage 2024 de begroting 2024 incidenteel met € 84.835 verhogen ter dekking van de kosten voor het transitieprogramma Financieel Fit en Gezond;
    5. In de tweede bestuursrapportage 2024 de begroting 2024 incidenteel met € 40.348 verhogen ter dekking van de kosten voor het financile effect aanpassing algemene reserve.

    Besluit

    De raad voor te stellen om:

    1. Geen zienswijze in te dienen op de begrotingswijziging GGD HvB 2024;
    2. Geen zienswijze op de conceptbegroting GGD HvB 2025 in te dienen;
    3. In de begroting 2025 het budget voor de gemeentelijke bijdrage basispakket GGD structureel te verhogen met 35.284;
    4. In de tweede bestuursrapportage 2024 de begroting 2024 incidenteel met € 84.835 verhogen ter dekking van de kosten voor het transitieprogramma Financieel Fit en Gezond;
    5. In de tweede bestuursrapportage 2024 de begroting 2024 incidenteel met € 40.348 verhogen ter dekking van de kosten voor het financile effect aanpassing algemene reserve.
  11. 02.12.OB

    De ontwerpbegroting bevat de uitwerking van de kaders die in de kadernota 2025 door het Algemeen Bestuur zijn meegegeven. Het jaar 2023 is met een positief resultaat afgesloten. Dit zal ten goede komen aan de gemeente Boxtel.

    Voorgesteld besluit

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor het volgende te besluiten:

    1. De bijgevoegde zienswijzen op de ontwerpbegroting 2025 van de ODBN vast te stellen en deze bekend te maken bij het bestuur van de ODBN.

    Besluit

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor het volgende te besluiten:

    1. De bijgevoegde zienswijzen op de ontwerpbegroting 2025 van de ODBN vast te stellen en deze bekend te maken bij het bestuur van de ODBN.
  12. 02.14.OB

    Per 1 juli 2022 is de Wgr veranderd. Hierdoor dient iedere gemeenschappelijke regeling te kijken naar de huidige regeling. Voor de GR WSD geldt daarnaast dat de uitvoering van de Participatiewet (PW), Wet inburgering (Wi) en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) sinds 2015 zijn toegevoegd. Deze wetten staan niet opgenomen in de huidige regeling WSD.
    Hierdoor is de nieuwe GR WSD van belang om dit goed vast te leggen en juridisch volledig in te dekken.
    In de GR WSD is het verstandig om de volgende punten aan te passen.
    1. Frictiekosten en desintegratiekosten moeten gekoppeld worden aan de uittreding van een van de gemeenten. Niet aan de taakvermindering.
    2. In de GR WSD staat dat WSD haar begroting uiterlijk medio juni, voorafgaand aan het begrotingsjaar, moet aanleveren. In de huidige werkwijze is dit uiterlijk 31 maart. Wij zouden deze huidige werkwijze graag willen handhaven.
    3. De bestemming batig saldo staat in artikel 45 GR WSD per abuis nog opgenomen dat niet strijdig mag zijn met Wsw. Deze wet bestaat niet meer. Dit zou aangepast moeten worden.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor te stellen om:

    1. De zienswijze vast te stellen en aan de WSD te sturen.

    Besluit

    De gemeenteraad voor te stellen om:

    1. De zienswijze vast te stellen en aan de WSD te sturen.
  13. 02.15.OB

    De WSD heeft het jaarverslag 2023, begroting 2025 en meerjarenbegroting 2026-2028 voorgelegd voor een zienswijze. De WSD heeft een positief resultaat bereikt in 2023 van € 4.057.000,-. Dit is hoger dan reeds begroot was voor 2023.
    In de komende jaren is de begroting dat de WSD een negatief resultaat zal gaan behalen. Dit kan de WSD nog uit haar reserves financieren. De overige ontwikkelbedrijven in Nederland staan er een stuk slechter voor dan de WSD. De WSD hoopt dat de meerjarenbegroting 2026-2028 in de toekomst positiever zal gaan zijn. En dat de kosten gemoeid met de Participatiewet minder belastend zijn voor het bedrijfsresultaat van de WSD.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor te stellen om:

    1. Kennis te nemen van de jaarrekening 2023 van de WSD.
    2. Positieve zienswijze in te dienen op de begroting 2025 van de WSD.

    Besluit

    De gemeenteraad voor te stellen om:

    1. Geen zienswijze in te dienen op de jaarrekening 2023 van de WSD.
    2. Geen zienswijze in te dienen op de begroting 2025 van de WSD.