dinsdag 10 september 2024

Oude Raadzaal Boxtel

Marielle van Alphen - Habraken

Het programma kostenverhaal en financiële bijdragen geeft uitleg over de wettelijke verplichtingen en de bevoegdheden die de gemeente heeft. De gemeente is verplicht om bij kostenverhaalsplichtige activiteiten, ook wel nieuwe bouwplannen, de gemeentelijke kosten te verhalen. Het programma beschrijft hoe de gemeente dit doet. De gemeente maakt gebruik van de bevoegdheid om te werken met de financiële bijdragen. Dit betreft de financiële bijdragen voor verbeteringen van de fysieke leefomgeving. De gemeente investeert om de kwaliteit van de fysieke leefomgeving te verbeteren. De ambities hiervoor liggen vast in de omgevingsvisie. Het grootste deel van deze investeringen worden betaalt uit de gemeentebegroting, namelijk 88%. Ook nieuwbouwplannen gaan hier aan meebetalen, omdat deze ook profijt hebben van deze investeringen. Daarnaast is de beleidsregel volkshuisvesting, die de raad in maart vaststelde, in het programma opgenomen. Dit is namelijk ook een financiële bijdragen.

1. In te stemmen met het raadsvoorstel ‘Programma kostenverhaal en financiële bijdragen’ en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
    2. Plankosten vast te stellen voor kleine woningbouwplannen in het stedelijk gebied.
    3. Als de raad instemt met het ‘Programma kostenverhaal en financiële bijdragen’ de bijdrage bovenwijkse voorzieningen met ingang van 1 juli 2024 te laten vervallen.
    4. Jaarlijks de investerings- en ontwikkelopgave te actualiseren en eventueel de tarieven van de financiële bijdragen verbetering van de fysieke leefomgeving bij te stellen.
    5. Als de raad instemt met het ‘Programma kostenverhaal en financiële bijdragen’ de regeling volkshuisvestingsfonds in te trekken.

5. Als de raad instemt met het ‘Programma kostenverhaal en financiële bijdragen’ de regeling volkshuisvestingsfonds in trekken