dinsdag 9 januari 2024

Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord vraagt de deelnemende gemeenteraden op grond van artikel 34b van de Wet gemeenschappelijke regelingen hun zienswijze te geven op de Kaderbrief 2025. Het algemeen bestuur beslist op 21 maart 2024 over de Kaderbrief 2025. Het algemeen bestuur betrekt alle zienswijzen in deze besluitvorming. In de zienswijzen geven de gemeenteraden hun mening over de concept kaderbrief. De deelnemende gemeenten kunnen zo invloed uitoefenen op het beleid en de (inwoner)bijdrage van de gemeenschappelijke regeling. De gemeenteraden worden verzocht om uiterlijk 14 maart 2024 hun zienswijzen te geven.

De raad voor te stellen om:

1. De zienswijze op de Kaderbrief 2025 van Veiligheidsregio Brabant-Noord vast te stellen.
    2. De zienswijze aan de Veiligheidsregio Brabant-Noord te sturen.

De raad voor te stellen om:

2. De zienswijze aan de Veiligheidsregio Brabant-Noord te sturen.

In de Legesverordening 2024, die de gemeenteraad in november 2023 heeft vastgesteld, is voor een medische keuring voor een gehandicaptenparkeerkaart een tarief opgenomen van € 114,95. De kosten van een medische keuring worden per 1 januari 2024 verhoogd naar € 116,79 (+ 1,6%). In de legesverordening is bepaald dat voornoemd tarief door uw college gewijzigd kan worden. Voorgesteld wordt het gewijzigde tarief op te nemen in de legesverordening.

1. De "Verordening tot tweede wijziging van de Legesverordening 2024" vast te stellen.

De Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) is een gemeenschappelijke regeling van 10 gemeenten in Noordoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant. Samen met de deelnemers werkt de ODBN aan een schone, gezonde en veilige leefomgeving. Als verlengstuk van het lokale en provinciale bestuur voert de ODBN een deel van deze overheidstaak uit. De Kadernota signaleert en informeert over nieuwe ontwikkelingen. De effecten van deze ontwikkelingen - voor zowel de bedrijfsvoering als voor financiën – worden in de Kadernota zoveel mogelijk in kaart gebracht. De Kadernota 2025 is door het Algemeen Bestuur in december vastgesteld. De reacties die de raden geven, worden in overweging genomen bij het opstellen van de conceptbegroting 2025.

Aan de gemeenteraad voor te stellen om:

1. De zienswijze op de kadernota 2025 van de ODBN vast te stellen.
    2. De zienswijze kenbaar te maken bij het bestuur van de ODBN.

Aan de gemeenteraad voor te stellen om:

1. De zienswijze op de kadernota 2025 van de ODBN vast te stellen.
    2. De zienswijze kenbaar te maken bij het bestuur van de ODBN.